احداث بزرگ‌ترین تندیس قرآنی جهان اسلام در کیش کلید خورد

بزرگ‌ترین تندیس قرآنی جهان در جزیره کیش ساخته می‌شود تا به گفته مشاور وزیر ارشاد در این خطه امور قرآنی بیش از گذشته رونق گیرد.
کد خبر: ۶۴۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ - 26January 2024

احداث بزرگ‌ترین تندیس قرآنی جهان اسلام در کیش کلید خوردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رویداد بزرگ قرآنی مرجان با حضور جمعی از مسوولان کشورمان در جزیره کیش برگزار شد.

در این مراسم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به رونمایی از طرح تندیس قرآنی در کیش، گفت: مکتب قرآنی امام رضا علیه‌السلام این موضوع را پیشنهاد دادند که باید از آن‌ها تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند دو عالم ماده و غیب را به ما معرفی کرده است، ادامه داد: در ابتدای سوره مبارکه بقره نیز به این‌موضوع اشاره شده است. در دنیا انسان در عالم مادی رشد می‌کند و به عالم غیب می‌رود. خداوند یک نردبان برای تلقی انسان از عالم ماده به عالم عیب در اختیار ما قرار داده که آن قرآن است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه آیات الهی ابتدا به قلب پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرود آمد، خاطرنشان کرد: دریافت قرآن و تبدیل آن به مفاهیم کاربردی نیاز به تفسیر و تجدید آن بر اساس نیاز مردم در عصر‌های مختلف است. بر همین هم عترت در این امر جایگاه ویژه دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیهماالسلام پس از پیامبر مفسر قران شدند، گفت: برخی تصور می‌کنند فران برای ما کافی است، اما آیا ما این قرآن را متوجه می‌شویم؟ هر برداشتی از آن می‌شود ممکن است از بطن بالاتری باشد. این قرآن باید تبدیل به برداشت و مفهوم شود که این امر را امام علی و خاندان عصمت و طهارت آن رهبر عهده داشتند.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم جزیره زیبای کیش یکی از مراکزی شود که فرهنگ قرآنی مورد توجه جدی قرار گیرد، ادامه داد: نه تنها مردم هرمزگان، بلکه مردم کیش هم ولایی و قرآنی بوده و هستند. در دولت سیزدهم هم توجه ما به فرهنگ اسلامی ایرانی و البته انقلابی بیشتر گذشته خواهد بود؛ تا جایی که ۱۰ درصد بودجه سازمان‌ها به فرهنگی اختصاص یابد که امیدواریم در مناطق آزاد توسعه فرهنگ قرآنی را شاهد باشیم.

مشاور وزیر ارشاد حسین دیوسالار با تقدیر از موسسه مکتب امام رضا علیه‌السلام گفت: رویداد بزرگ قرآنی در جنوب کشور در حال برگزاری است که امیدواریم این اقدامات موجب حرکت ماندگار بانوان کشور باشد.

وی با بیان اینکه حوزه دیپلماسی فرهنگ عمومی به عنوان محور ارزشمند قدرت نرم کشور‌ها به شمار می‌رود، ادامه داد: حوزه فرهنگی تحکیم‌بخش سایر حوزه‌هاست که می‌تواند پیوند کشور‌ها را در پی داشته باشد. 

دیوسالار ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی عمومی به افزایش قدرت نرم کشور‌ها کمک می‌کند و امروز آنقدر این موضوع اهمیت دارد که برخی با به انحصار گرفتن تاریخ و هنر و حتی داشته‌های فرهنگی سایر کشور‌ها خود را به دیگران معرفی می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ایران آنقدر غنای فرهنگی قوی دارد که محور این هویت به طور حتم قرآن است، گفت: وقتی آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل قرآن را نشان می‌دهد و در اجلاس جده در موضوع فلسطین بیانات خود را با قرآن پیوند می‌زند، نشانگر اهمیت قرآن در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست.

دیوسالار با اشاره به اینکه نماد این نوع نگاه با احداث تندیس قرآنی در کیش خودنمایی خواهد کرد، افزود: نمی‌خواهیم بگوییم فقط ساخت تندیس کافی است، اما در کنار همه تحرکات فرهنگی، این امر هم می‌تواند اثرگذار باشد. 

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد و سازمان اوقاف هم در کنار مناطق آزاد کیش کمک خواهند کرد تا امور قرآنی در این خطه زیبا رونق گیرد، تصریح کرد: امیدواریم این جریان در مناطق دیگر کشور فعال شود و‌گام‌های بلندتری برای رسیدن به پیشرفت داشته باشد.

همچنین مدیرعامل منطقه آزاد کیش رحیم سرهنگی با اشاره به تأسیس مکتب قرآنی ویژه بانوان، تصریح کرد: برنامه‌های متنوع از تأسیس مکتب قرآنی تا تندیس قرآن و حتی حضور بانوان قرآنی جهان اسلام حاکی از اتفاق خاص است؛ به طوری که سعی داریم این جزیره را به نور قرآن منور کنیم. 

وی ادامه داد: آنچه که از قرآن باید بیاموزیم و آنچه که خداوند کتاب الهی را بخاطر آن نازل کرد، موضوع پرورش انسانی است. آیات قرآن هم به تربیت انسانی می‌پردازد تا جایی که در آیه «الحمدالله رب العالمین» این امر تجلی می‌یابد.

سرهنگی با بیان اینکه کیش مصداق آیات خداوند است، گفت: با دیدن این همه زیبایی که اطرافش پر از مروارید است خداوند می‌گوید که «فبای الا ربکما تکذبان»! بنابراین باید کاری کنیم در این جزیره مردم به یاد خداوند و قرآن باشند. البته برنامه‌هایی در این مسیر پیش‌بینی شده، با همین هدف است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار