نشست محرمانه کشور‌های عربی به روایت اکسیوس

نشریه اکسیوس به نقل از منابع آگاه از برگزاری یک نشست محرمانه با موضوع جنگ غزه و آینده این باریکه، بین چند کشور عربی در شهر ریاض عربستان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ - 29January 2024

نشست محرمانه کشور‌های عربی به روایت اکسیوسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، منابع آگاه مدعی شدند که مقام‌های ارشد کشور‌های عربستان، اردن و مصر همراه نمایندگانی از فلسطین، چندی پیش به طور مخفیانه در ریاض دیدار کردند تا برنامه‌های خود را برای بعد از اتمام جنگ غزه هماهنگ و درباره راه‌های مشارکت مجدد فلسطین در حکومت این منطقه گفت‌وگو کنند.

این نشست از این جنبه دارای اهمیت است که نشانه دیگری از افزایش همکاری‌های عربستان و مقام‌های فلسطین در ماه‌های اخیر به ویژه از زمان آغاز جنگ غزه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین و متحدان عرب آن به طور فزاینده‌ای در حال گفت‌وگو درباره برنامه‌های روز پس از پایان جنگ هستند، اما رژیم اسرائیل درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده است که با حکومت مقام‌های فلسطینی در نوار غزه مخالف، ولی هیچ راهکار دیگری پیشنهاد نکرده است.

«هرزی حلوی» رئیس ستاد جنگ رژیم اسرائیل اعتقاد دارد با روی کار آمدن مجدد حماس در نوار غزه، دستاورد‌های نظامی این رژیم در نوار غزه از بین خواهد رفت.

گفته می‌شود نشست ریاض به میزبانی مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان سعودی برگزار شده است. دیگر شرکت کنندگان این جلسه ماجد فرج، مدیر سرویس اطلاعات عمومی فلسطین و همتایان مصری و اردنی وی بودند.

منابع آگاه به این نشست گفتند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از سوی برخی از شرکت کنندگان در جریان نشست و محتوای آن قرار گرفتند.

این منابع گفتند که روسای امنیتی عربستان، مصر و اردن به فرج گفتند که فلسطینی‌ها باید اصلاحات جدی انجام دهند تا بتوانند رهبری سیاسی خود را دوباره در دست بگیرند.

همچنین ادعا شده است که «گویی مشاور امنیت ملی عربستان سعودی در این نشست اعلام کرده که کشورش در ازای تشکیل یک کشور فلسطینی برای ارتباط با اسرائیل و عادی‌سازی رابطه با این رژیم علاقه‌مند است.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار