قالیباف در برنامه نگاه یک:

تصمیم منطقی درباره رفع آلودگی هوا اجرای مصوبات سال ۹۰ دولت است

شهردار تهران گفت: ما به عنوان شهرداری تهران آماده‌ایم هر سیاست و تصمیمی که دولت اخذ می‌کند را اجباری کنیم. اما اگر بخواهیم یک تصمیم منطقی بگیریم باید مصوبات سال ۹۰ را اجرایی کنیم.
کد خبر: ۶۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ - 03January 2016

تصمیم منطقی درباره رفع آلودگی هوا اجرای مصوبات سال ۹۰ دولت است

به گزارش گروه اجتماعی  دفاع پرس، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه یکی از چالشهای امروز اکثر شهرهای بزرگ دنیا آلودگی هوا و ترافیک است، اظهار داشت: برخی شهرها توانستهاند بر معضل آلودگی هوا فائق بیایند اما کمتر شهری را سراغ داریم که توانسته باشد مشکل ترافیک را حل کند.

وی افزود: سالهای گذشته نیز به این موضوع اشاره کردهام که اگر بگویند یک چالش شهر تهران را نام ببر، به عقیده موضوعی مهمتر از آلودگی هوا نیست چرا که اگر برای حل آن تلاش کنیم به معنای آن است که آلودگی صوتی نیز کاهش یافته، حمل و نقل عمومی توسعه یافته و کیفیت زندگی در شهر ارتقا پیدا کرده است. اما نخستین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که بدانیم آلودگی از کجا نشأت میگیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه فکر میکنم یکی از نکات جدی شناخت همین موضوع است، گفت: خیلی شفاف میگویم برخی معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست که به عقیده بنده نگاهی غلط است چرا که میتوانیم آن را به استانداردهای جهانی بازگردانیم. یک نگاه برای حل مشکل آلودگی هوا این است که ابتدا آلودگی تولید شود بعد برای آن چارهاندیشیه کنیم اما یک نگاه دیگر این است که باید جلوی آلودگی را در منبع تولید بگیریم که ما با نگاه دوم موافق هستیم یعنی معتقدیم باید منبع تولید آلودگی را از بین ببریم و طوری عمل کنیم که جلوی وسایل، تجهیزات و آلایندههایی که منجر به آلودگی هوا میشوند را بگیریم.

قالیباف با بیان اینکه سالانه در تهران 800 هزار تن آلایندگی وارد هوای تهران میشود، گفت: شهرداری تهران در سالهای اخیر امکانات و تجهیزات کاملی را در شهر نصب کرده که دقیقا بتواند همه ابعاد آلودگی هوا را دریافت و بررسی کند. براساس تجزیه و تحلیلی که داشتهایم، 82 درصد از آلایندگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک است. سهم خودروها، صنعت، نیروگاه و پایانهها در تجزیه و تحلیلهای ما مشخص شده و نکته جالب این است که آلایندگی ناشی از گرمایش خانگی علیرغم تصور برخی افراد کمتر از 4 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه باید منبع تولید آلاینده را به درستی شناسایی کنیم، گفت: بخشی از آلایندهها مانند گردوخاک طبیعی هستند که خطراتی دارند اما به دلیل اینکه ذرات معلق آنها 10 میکرونی است، اثرات سوئی که کمتر از 2.5 میکرون دارند را ندارند. بنابراین به نظر میرسد نخستین کاری که باید در اولویت برنامهریزی قوانین ما وجود داشته باشد این است که روی 82 درصد مذکور متمرکز شویم.

شهردار تهران ادامه داد: طبیعتا وقتی حرف از وسایل محرکه میزنیم منظور موتورسیکلتها و خودروهاهستند که مربوط به صنعت میشود اما آیا همه آلودگی به دلیل خودروهایی است که صنعت تولید میکند؟ این مسئله ابعاد مختلفی دارد. در تهران بیش از 3.5 میلیون خودرو وجود دارد که 300 هزار مورد آنها کاربراتوری هستند و 50 درصد آلایندگی شهر را تولید میکنند در حالی که تنها 10 درصد خودروهای شهر را تشکیل میدهند.

قالیباف تصریح کرد: موتورسیکلتها حدود 8 برابر یک خودرو آلایندگی تولید میکند. طبق آمار در تهران روزانه بین 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت سوخته میشود که آلایندگی را وارد هوای شهر تهران میکند. بنابراین با توجه به این آمار نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی هستیم. بنابراین در این راستا ابتدا باید 300 هزار خودرویی که مسبب 50 درصد آلودگی هوا را از رده خارج کنیم که برای این امر در سال 90 مصوبهای از سوی هیئت دولت تعیین شده است.

وی ادامه داد: براساس مصوبه مذکور اعلام شده عمر متوسط خودروی سواری 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی 10 سال، مینیبوس 12 سال و کامیون 20 سال است و تردد خودروهایی با بیش از سن تعیین شده در شهر مجاز نیست اما متاسفانه میبینیم که هنوز پیکانهای کاربراتوری به عنوان تاکسی در شهر تردد دارند و عمر برخی از کامیونها نیز از 35 سال گذشته است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بنده مدیریت و بهرهبرداریهای تاکسیهای شهر تهران را برعهده دارم،گفت: ستاد خودرو باید به این موضوع بپردازد و برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کند که به دلیل عدم حمایت از این بخش از آنها گلهمند هستیم.

قالیباف تاکید کرد: موضوع آلایندگی هوا موضوع بخشی نیست که بگوییم دولت، یا شهرداری به تنهایی میتوانند آن را حل کنند؛ حتی اگر دولت و شهرداری نیز با یکدیگر باشند اما مردم آنها را همراهی نکنند حل معضل امکانپذیر نخواهد بود اما در این بین مهمترین و کلیدیترین کاری که شهرداری تهران میتواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: باید توجه کنیم که طبق قانون بخشی از حمل و نقل عمومی باید از بودجه دولت و بخشی از سوی مردم تامین شود. طبق قانون 82.5 درصد هزینه تامین اتوبوس باید از سوی دولت تامین شود این در حالی است که طی 6 سال گذشته نه یک دستگاه اتوبوس و نه حتی بودجه آن به شهرداری پرداخت شده است.  علاوه بر این بیش از 95 درصد بودجه مترو نیز از سوی شهرداری تامین میشود در حالی که طبق قانون 50 درصد تامین این هزینه برعهده دولت است.

شهردار تهران درباره افزایش جمعیت شهر تهران گفت: تهران 23 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، این در حالی است که این شهر تنها 1.5 درصد مساحت کل کشور است. جمعیت تهران تا سال 1404 زیر 10 میلیون باقی میماند اما اگر همین حالا دولت اعلام کند حاضریم همه ساخت و سازهای شهر تهران را متوقف کنیم.

قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره بلندمرتبهسازیهای منطقه 22 و تاثیر آن در جریان هوا  وآلودگی هوا گفت: در اقلیم زمستانها شاهد پدیده «اینورژن» یا وارونگی هوا هستیم. به گونهای که هوا در دشت تهران ساکن میشود. عمدتا مسیر وزش باد در تهران از غرب به شرق است اما آیا باد تنها از نقطه منطقه 22 وارد شهر میشود! اگر فرض را بر این بگیریم که چنین مسئلهای موجب آلودگی هوا در تهران شده باشد، در سایر کلانشهرها مانند اراک، مشهد و... نیز همین موضوع صدق میکند؟

وی با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و 200 خودرو به شهر تهران افزوده میشود، گفت: ما به عنوان شهرداری تهران آمادهایم هر سیاست و تصمیمی که دولت اخذ میکند را اجباری کنیم؛ اگر احساسشان این است که نباید در شهر بیش از 12 طبقه ساخت و ساز صورت گیرد، آن را متوقف میکنیم. اما اگر بخواهیم یک تصمیم منطقی بگیریم باید مصوبات سال 90 را اجرایی کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار