بایدن فرمان اجرایی جدیدی برای تحریم شهرک‌نشین‌های اسرائیلی امضا کرد

رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی جدیدی امضا کرده که بستر اعمال تحریم‌های جدید علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی بابت اقدامات خشونت‌بار در کرانه باختری فراهم می‌کند.
کد خبر: ۶۴۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱ - 01February 2024

بایدن فرمان اجرایی جدیدی برای تحریم شهرک‌نشین‌های اسرائیلی امضا کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی جدیدی امضا کرده که بستر اعمال تحریم‌های جدید علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی بابت اقدامات خشونت‌بار در کرانه باختری فراهم می‌کند. 

این فرمان اجرایی توقیف دارایی‌ها و اعمال ممنوعیت‌های مسافرتی علیه فعالیت‌هایی که باعث «تضعیف صلح» در کرانه باختری شوند را شامل می‌شود. کاخ سفید گفت 4 فرد را که مرتکب «تروریسم، خشونت و خسارت به اموال غیرنظامیان در کرانه باختری» شده‌اند هدف تحریم قرار گرفته‌اند. 

همزمان یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته این تحریم‌ها اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهد و مشمول شهروندان آمریکایی نیست.  

ناظران این اقدام را بخشی از سیاست‌های کاخ سفید برای کاستن از فشار افکار عمومی در آمریکا و جهان در بحبوحه شدت گرفتن انتقادها از دولت بایدن بابت حمایت‌های همه‌جانبه از اسرائیل در #جنگ_غزه با بیش از 26 هزار کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی تفسیر خواهند کرد.

از روز 7 اکتبر که عملیات اسرائیل در غزه شروع شده حملات گروه‌های شهرک‌نشین علیه فلسطینی‌ها نیز شدت گرفته است. دفتر امور انسانی سازمان ملل می‌گوید از آن تاریخ تا کنون نزدیک به 500 حمله از سوی شهرک‌نشین‌های اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها انجام شده است. کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی است که در دو ماه گذشته اقدامات موثری برای مقابله با این موضوع انجام داده و این اقدامات باعث کاهش تعداد حملات خشن علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری شده است.

از طرف دیگر، برخی از ناظران این ادعای اسرائیل را رد کرده و معتقدند حملات شهرک‌نشین‌ها با موافقت ضمنی کابینه راست‌گرای نتانیاهو انجام می‌شوند. علاوه بر این، آمارها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل، خود بعد از آغاز جنگ غزه حملات علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری را افزایش داده و تا کنون بیش از 120 فلسطینی را به شهادت رسانده است.

پایگاه آکسیوس مدعی شده جو بایدن چندین بار تا کنون نگرانی‌های خود درباره خشونت شهرک‌نشین‌ها را به کابینه نتانیاهو منتقل کرده است. ادعا شده او در ماه نوامبر به وزرای خارجه و خزانه‌داری دستور داد تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای دخیل در حملات خشن علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری آماده کنند. چند هفته بعدتر، #آنتونی_بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای عده‌ای از شهرک‌نشین‌ها که تصور می‌شود در حملات علیه فلسطینی‌ها نقش داشته‌اند تحریم‌های مسافرتی صادر و برای سفر احتمالی آنها به ایالات متحده محدودیت‌هایی در نظر گرفت.

تحلیلگران، اما این تحریم‌ها را نمادین توصیف می‌کنند. «پتی کین»، تحلیلگر مسائل اسرائیل و فلسطین، مستقر در واشنگتن، حدود یک ماه پیش به الجزیره گفت: «این تحریم‌ها به هیچ عنوان به اندازه کافی پیش نرفته‌اند. دلیل این است: چیزی که همه خوب می‌دانند این است که بسیاری از عاملان این حملات افراطی کسانی هستند که دو گذرنامه دارند.»وی اضافه کرد: «به عبارت دیگر، آنها شهروند اسرائیل هستند اما همزمان گذرنامه آمریکایی هم دارند. معنایش این است که این تحریم‌ها، اساساً بی‌معنا هستند و آنها به راحتی می‌توانند به آمریکا بیایند چون شهروند آمریکا هم هستند. بنابراین، آنها می‌توانند با مصونیت اقداماتشان را انجام دهند.»

این تحریم‌ها در شرایطی اعمال می‌شوند که فشارهای عمومی بر روی بایدن برای تلاش جهت ایجاد آتش‌بس در غزه شدت گرفته و او به ویژه، از تبعات این فشارها به ویژه بر سبد رأی خود در میان حامیان حزب دموکرات آگاه است.

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا که چند وقت پیش انجام شد نشان داد جنگ در غزه ممکن است در  انتخابات آمریکا بر سبد رأی جو بایدن اثر منفی بیشتری به جای بگذارد تا اصلی‌ترین رقیب احتمالی او، «دونالد ترامپ.»

این نظرسنجی که به صورت مشترک وسط پایگاه «یوگاو» و روزنامه اکونومیست انجام شده نشان داد ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی به بایدن اقدامات اسرائیل را نسل‌کشی دانسته‌اند در حالی که این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ تنها ۱۲ درصد بوده؛همچنین ۲۰ درصد از کسانی که به بایدن رأی داده‌اند می‌گویند اقدامات اسرائیل مصداق نسل‌کشی نیست در حالی که این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ ۶۷ درصد است.

انتها پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار