دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا رئیس جمهور آمریکا شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد؟

آمریکا و دولت «جو بایدن» در اقدامی نادر چند شهرک‌نشین صهیونیست را به دلیل اعمال خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی ساکن کرانه باختری خوانده مورد تحریم قرار داده است.
کد خبر: ۶۴۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 03February 2024

چرا رئیس جمهور آمریکا شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رسانه‌های آمریکایی پنج‌شنبه هفته گذشته بود که در بخش‌های خبری خود اعلام کردند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با صادر کردن یک فرمان اجرایی، آن درسته از شهرک‌نشینان صهیونیستی که در خشونت و کشتار علیه فلسطینیان در کرانه باختری و مناطق اشغالی دست داشتند را از وارد شدن به خاک آمریکا محروم کرده و موجب عدم دسترسی آن‌ها به سیستم بانکی و مالی آمریکا شده است.

اما چرا جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بسیار نادر و برای نخستین بار با صدور یک فرمان اجرایی شهرک‌نشینانی که در خشونت علیه فلسطینیان دست داشتند را صادر کرده است؟ پاسخ این سوال را باید در اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید جستجو کرد. او در بیانیه‌ای با اعلام این دستور اجرایی، گفت که واشنگتن با این اقدام به‌دنبال ارتقای «صلح و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» است.

البته باید گفت که اگرچه این نخستین تحریم مالی آمریکا علیه شهرک‌نشینان خشونت طلب و افراطی «اسرائیلی» است، اما دولت «جو بایدن» پیشتر هم اعلام کرده بود که با صدور روادید برای یهودیان افراطی درگیر در خشونت مخالفت می‌کند. موضوع که به زعم سیاستمدارن کاخ سفید می‌تواند به عنوان اهرم فشاری برای آن دسته از صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های صهیونیست‌نشین منجرب شود که به صورت مداوم به دنبال درگیری و آسیب رساندن به فلسطینیان هستند.

حال اینکه تحریم‌های جدید «واشنگتن» علاوه بر بی‌سابقه و کم سابقه بودن در سیاست خارجی آمریکا نسبت به اسرائیلی‌ها، به تحریم‌های پیشین که وزارت خارجه این کشور مبنی بر لغو روادید آمریکا برای شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی بود، افزوده می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد در جریان آن شاهد سیاست جدید آمریکا در کنترل درگیری‌های رو به گسترش میان شهرک‌نشینان صهیونیست و فلسطینیان در کرانه باختری و مناطق اشغالی هستیم.

اما با توجه به دستور اجرایی جو بایدن برای تحریم مالی شهرک‌نشینان خشونت طلب باید گفت که این دستور اجرایی با فراهم کردن زمینه اقدام‌های بیشتر واشنگتن در مورد حملات و اقدام‌ها در کرانه باختری، میزان و سطح واکنش بازدارنده دولت آمریکا را از «عدم صدور روادید» که در تحریم پیشین اعلام شده بود، بسیار فراتر برده و به میزان قابل توجهی گسترده‌تر خواهد کرد.

از طرف دیگر یک مقام ارشد آمریکا در خصوص علل و عوامل امضای این دستور اجرایی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه به این مهم اشاره کرده بود که «جو بایدن» همواره و به صورت پیوسته، نگرانی خود را در مورد خشونت شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست با «اسرائیل» مطرح کرده است.

موضوع بسیار مهم و جالب توجه که مقامات آمریکایی از آن به عنوان یک حقیقت انکارناپذیر یاد می‌کنند این است که مقامات آمریکایی از اقدامات شهرک‌نشینان صهیونیست به عنوان «تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری و منطقه یاد می‌کنند. مسئله‌ای که اگر با اقدامات مناسب آن را تحت کنترل درنیاورده و مدیریت نکنند بازهم شاهد خشونت در میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خواهد شد.

حال اینکه بایدن در متن دستور اجرایی خود با اشاره به وضعیت این روز‌ها میان شهرک‌نشینان صهیونیست و فلسطینیان نوشته است که اوضاع در کرانه باختری به خصوص میزان خشونت و افراطی‌گری شهرک‌نشینان، جابجا کردن اجباری مردم و روستاییان و تخریب اماکن و املاک»، به سطح «غیرقابل تحملی» رسیده و «به تهدید جدی صلح، امنیت و ثبات» منجر شده است.

این در حالی است که هنوز ساعتی از امضای این دستور اجرایی دولت «جو بایدن» نگذشته بود که دولت نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با صدور اطلاعیه‌ای نارضایتی خود از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را اعلام کرد و اکثریت شهرک‌نشینان کرانه باختری را شهروندانی «تابع قانون» خواند.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که فارق از تمامی وضعیت و شرایط این روز‌های جنگ غزه و بحران موجود در روابط میان صهیوینست‌ها و فلسطینیان، صدور دستور جدید «جو بایدن» برای تحریم مالی شهرک‌نشینان خشونت طلب اوج اختلاف میان سران و مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا را نمایان کرده است. موضوعی که می‌تواند در آینده به عنوان پاشنه آشیلی در روابط بین تل‌آویو و نیویورک عمل کرده و آن‌ها بیش از پیش از یکدیگر دور خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها