دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انقلاب اسلامی ایران چگونه موجب شکل‌گیری نظم نوین جهانی شد؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعاملات و معادلات جهانی دستخوش تغییر کرد و موجب شکل‌گیری نظم نوین جهانی شد؛ نظم نوینی که معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به کلی دگرگون کرده است.
کد خبر: ۶۴۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 04February 2024

زمین‌گیر شدن استکبار جهانی با پیروزی انقلاب اسلامی در ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی که بعد از پایان جنگ دوم جهانی و اتمام جنگ سرد بین دو ابرقدرت شرق و غرب و همچنین فروپاشی اتحاد جماهیر شوری، جهانی تک قطبی را شاهد بودیم و بر اساس سیر تحولات جهانی، تمامی کشور‌ها آمریکا را به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان پذیرفته بودند؛ اما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بر نظام شاهنشاهی پیروز شد و به یک باره شاهد تغییر در سطح جهان و در مناسبات بین‌المللی شدیم.

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) چنان تغییر و تحولی را در عرصه جهانی و بین‌المللی پدید آورد که از آن می‌توان به‌عنوان نقطه آغاز خیزش بیداری اسلامی در نیمه دوم قرن بیستم و همچنین شروع دوره جدیدی از ظهور اسلام آن هم با رویکرد سیاسی برای جهان به خصوص برای جهان اسلام یاد کرد.

اما تقریبا همگان ایمان و اعتقاد دارند که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیت‌های موثر اسلامی در جوامع مسلمانان بوده که زمینه تاثیرگذاری بر جنبش‌های سیاسی اسلامی حاضر را فراهم آورده است.

از طرف دیگر، امروز با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دیگر بر کسی پوشیده نیست که انقلاب اسلامی در ایران اثرات بسیار گسترده‌ای در خارج از مرز‌های سرزمینی ایران برجای گذاشته است و با توجه به پیروان و همراهانی که در منطقه و جهان پیدا کرده به‌عنوان الگو در جهان مطرح شده است. ضمن اینکه انقلاب اسلامی ایران به دلیل برخورداری از شعارها، اهداف و محتوی متعالی و انسان‌ساز به سرعت مورد توجه مردم و کشور‌های آزادی خواه و استقلال طلب قرار گرفت.

موضوع مهم دیگر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توانست انرژی‌های بالقوه فراوانی را در کشور‌های اسلامی منطقه بالفعل کند و به این صورت شاهد بودیم که امواج بلند و خروشان انقلاب اسلامی همچون سدی در برابر تجاوزات و اقدامات زیادخواهانه کشور‌های غربی و دنیای غرب قرار گرفت. در واقع می‌توانیم بگوییم که نیرو‌های آزاد شده از انقلاب اسلامی در ایران موجب شد تا انرژی و توان جهان اسلام به شکلی کامل‌تر و موثرتر در مسیر مقابله به تهدیدات دنیای غرب و استکبار جهانی عمل کند.

در حقیقت باید بگوییم که انقلاب اسلامی در دو سطح منطقه‌ای و جهانی تاثیرات عظیم، شگرف و قابل توجهی را بر نظام منطقه‌ای و بین‌المللی برجای گذاشت و موجب شد تا جریان‌های فکری نزدیک با این انقلاب نظم و انسجام بسیار چشمگیری پیدا کرده و شاهد تحولات آن در دیگر کشور‌های منطقه ازجمله در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن در این سوی منطقه و پاکستان، افغانستان، هند و حتی اندونزی و مالزی در آن سوی مرز‌های کشور باشیم.

بر همین اساس شاهد هستیم که محور مقاومت در منطقه همه مرهون پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هستند. در واقع این مقاومتی که امروز کشور‌های اسلامی در سطح منطقه در برابر رژیم صهیونیستی، آمریکا و دنیای غرب نشان می‌دهند همه ریشه در ایدئولوژی و فرهنگ انقلاب اسلامی ایران دارد.

اما نقش و تاثیر انقلاب اسلامی در سطح جهان با به چالش کشیدن نظام بین‌الملل و دنیای غرب و در راس آن استکبار جهانی ماهیت واقعی خود را به همگان نشان داد. به خصوص آن دنیایی که همواره به نفع کشور‌های بزرگ غربی و به ضرر کشور‌های کوچک و ضعیف دنیا بود. این به چالش کشیدن موجب شد تا شاهد شکل‌گیری نظم‌نوین جهانی بوده و اتحاد و انسجام کم‌نظیری را در میان کشور‌های مستقل و همچنین دنیای اسلام شاهد باشیم.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که انقلاب اسلامی ایران فکر و اندیشه تحقق عدالت و برابری اجتماعی را در بین مردم و کشور‌های جهان بسط و گسترش داد به صورتی که شاهد شدت گرفتن واکنش‌ها و برخورد‌های مسلمانان در برابر اقدامات توسعه طلبانه و استعماگرانه غرب بودیم. در حقیقت باید بگوییم که پیروی انقلاب اسلامی ایران موجب بازسازی هویت اسلامی - ایرانی کشورمان در سطح دنیا و موجب شکل‌گیری نظم نوین جهانی شد؛ نظم نوینی که معادلات منطقه‌ای را به کلی دگرگون کرده است. 

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار