دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ابعاد بحران روانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی

رسانه‌ها و محافل مختلف رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از رشد و گسترش روزافزون بحران روانی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی که به دلیل انجام موفقیت آمیز عملیات «طوفان الاقصی» جنگ غزه ایجاد شده این موضوع را پدیده‌ای خطرناک برای آینده و موجودیت «اسرائیل» قلمداد کردند.
کد خبر: ۶۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 05February 2024

ابعاد فاجعه‌بار بحران روانی ساکنان سرزمین‌های اشغالیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رسانه‌ها و محافل خصوصی و عمومی رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در گزارش‌ها و مقالات مختلفی به موضوع بحران روحی و روانی صهیونیست‌های ساکن سرزمین فلسطین اشغالی پرداختند و نسبت به رشد و گسترش بیش از پیش و خطرناک آن هشدار می‌دهد.

اما موضوع مهم و اساسی در این میان هشداری از این جنس است که انجام موفقیت آمیز و غافلگیرکننده عملیات «طوفان الاقصی» زمینه ساز و پایه گذار این بحران خطرناک و رو به گسترش شده و با آغاز جنگ غزه توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شاهد هستیم که این بحران به اوج خود رسیده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در نشریات و مجلات علمی و پزشکی منتشر شده تقریبا تمامی ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین بعد از بحران‌های اخیری که برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده با عوارض و پیامد‌های کم‌سابقه و یا بهتر بگوییم بی‌سابقه‌ای در حوزه روحی و سلامت روان روبرو شدند که تا قبل از این وقایع و رویداد‌های ذکر شده، هرگز تجربه روبرویی و مواجهه با آن را نداشتند.

به خصوص اینکه، این بحران روانی با تحمیل جنگ غزه توسط رژیم صهیونیستی به مردم غزه و در نتیجه مقاومت و ایستادگی گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی در حال اوج گرفتن و شدت یافتن است. در واقع شاهد هستیم که این وضعیت نابسمان روز‌های اخیر سرزمین‌های فلسطین اشغالی در حال خارج شدن از کنترل بوده و به معظلی برای تل‌آویو تبدیل شده است.

از طرف دیگر، بحران روانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی آنقدر ابعاد گوناگون و خطرناکی پیدا کرده است که «موشه بار سیمانطوف» مدیر کل وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم روز گذشته در اظهاراتی گفت که از ۷ اکتبر گذشته تا امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از صهیونیست‌ها دچار اختلال و شوک روانی شده‌اند و حدود ۲۰۰ هزار نفر هم به دلیل همین بحران روانی و نبود امنیت سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند.

البته اظهارنظر‌های «اورئیل بوسو» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی نیز گفت که «اسرائیل» با بزرگترین بحران روانی در تاریخ خود مواجه شده است، علاوه بر اینکه بخش بهداشت روانی در «اسرائیل» همواره دچار شکاف‌های عمیقی بوده است. حال افزوده شدن این بحران شفار مظاعف بیشتری را بر سیستم بهداشتی این رژیم وارد خواهد کرد که که کمترین حالت خود می‌تواند موجب فروپاشی ساختار بهداشت روانی جامعه «اسرائیل» شود.

موضوع مهم دیگر که عمق و میزان بحران روانی جامعه «اسرائیل» را به خوبی نشان داده و به تصویر می‌کشد برنامه ویژه بخش بازپروری ارتش رژیم صهیونیستی برای نظامیانی است که دچار اختلالات روانی ناشی از جنگ غزه شدند. زیرا اگر به این بحران آنچنان که باید رسیدگی نشود زمانی فرا می‌رسد که دیگر کار از کار گذشته و ساختار‌های اجتماعی این رژیم به نقطه غیرقابل بازگشت خواهد رسید.

در همین راستا بخش بازپروری ارتش این صهیونیستی برنامه ویژه‌ای را برای کمک به نظامیانی که دچار اختلالات روانی ناشی از جنگ غزه شده‌اند، آغاز کرده تا بلکه تا آنجایی که ممکن است و در توان خود دارند مانع از بسط و گسترش این بحران در لایه‌های میانی و زیرین جامعه «اسرائیل» و در میان تمامی اقشار این جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان شوند.

اما باید به این مهم هم اشاره کنیم که بحران روانی ساکنان سرزمین‌های فلسطین اشغالی آنقدر برای رژیم اشغالگر و نامشروع خطرناک است که وزارت بهداشت این رژیم با همکاری بخش بازپروری ارتش اسرائیل چندین تیم متشکل از پرستاران و روان‌پزشکان را تشکیل داده تا وضعیت روحی و روانی سربازان ارتش این رژیم را مورد پایش و بررسی قرار داده و با تشخیص به موقع اختلالات موجود مانع از این شود که گرایش به خودکشی در میان سربازان اسرائیلی بیشتر از این شود.

در پایان باید گفت میزان و شیوع اختلالات روانی در میان سربازان ارتش رژیم صهیونیستی آنقدر رشد و گسترش پیدا کرده است که تاکنون ۲۸۰۰ نظامی به بخش بازپروری روانی منتقل شده‌اند که ۱۸ درصد از آن‌ها به علت خستگی بعد از شوک با مشکلات عقلی مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها