در همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد؛

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: شناسایی ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی/ بیش از هزار برنامه نظارت و بازرسی برای رفع گلوگاه‌های فساد در دستور کار قرار گرفت

خداییان گفت: در سال جاری ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی و هزار و ۱۵۰ برنامه نظارت و بازرسی برای رفع آن‌ها در دستور کار قرار گرفته که با کمک دولت در جریان است و به‌ نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. 
کد خبر: ۶۴۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳ - 06February 2024

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: شناسایی ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی/ بیش از هزار برنامه نظارت و بازرسی برای رفع گلوگاه‌های فساد در دستور کار قرار گرفتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «ذبیح‌الله خداییان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز (سه‌شنبه) در نوبت عصر نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شئون ممتازه رهبر معظم انقلاب، بحث قضا و قضاوت است و ما قضات در نظام ماذون از طرف ولی فقیه هستیم و اعتبار و مشروعیت احکامی که ما صادر می‌کنیم، به اذنی است که ایشان به قضات داده؛ بر این اساس لازم است از فرامین و دستورات رهبر انقلاب اطلاع داشته و آن‌ها را بکار بندیم. 

خداییان افزود: در طول عمر انقلاب اسلامی، بار‌ها امامین انقلاب درباره قضا و قضاوت مطالب مهمی را بیان کردند، اما این مطالب، پراکنده هستند و دسترسی قضات به آن‌ها مشکل است. برگزاری چنین همایشی، باعث توجه بیشتر به منویات امامین اتقلاب در این باره می‌شود و همچنین زمینه‌ای می‌شود تا این فرامین در عمل نیز بکار گرفته شوند. 

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ضرورت اجرای منویات امامین انقلاب گفت: برخی از فرامینی که خطاب به قضات و مسئولان داده شده، بلافاصله باید بکار گرفته شوند مانند مسائلی که درباره اخلاق قضات در مواجهه با دیگران است؛ این موارد باید به صورت منشور و کد‌های اخلاقی الزامی و دستوری تدوین و سپس ابلاغ شوند. 

وی تاکید‌ کرد: برخی از این قوانین نیاز به زیرساخت‌های دیگری برای اجرا دارند و باید برای اجرای آن‌ها قوانینی وضع شود، مانند مواردی که رهبر انقلاب درباره کاهش جمعیت زندانیان و یا استفاده از صلح و سازش در دعاوی مطرح کردند؛ اجرای چنین موضوعاتی نیازمند وجود ساختار و قانون است و نتیجه این همایش باید چنین اقداماتی باشد. 

این مقام مسئول افزود: رهبر انقلاب در مبارزه با فساد بسیار صحبت کردند، اما اولویت در مبارزه با فساد را درون قوه قضاییه اعلام کردند. ایشان همچنین به مبارزه با موقعیت و ساختارهای‌های فسادزا نیز تاکید کردند، لذا قبل از مبارزه با فساد باید با بستر آن مبارزه کرد. 

خداییان عنوان کرد: در این‌ دوره مدیریتی قوه قضاییه در سازمان بازرسی تلاش کردیم، روی بستر‌های فسادزا تمرکز کرده‌ و آنها را شناسایی کنیم و‌کار مفصلی توسط همکاران ما صورت گرفته و ۲ هزار مساله شناسایی و نهایتا به بیش از ۲۰۰ گلوگاه فساد رسیدیم که اولویت بندی شدند. 

وی گفت: در سال جاری ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی و هزار و ۱۵۰ برنامه نظارت و بازرسی برای رفع آن‌ها در دستور کار قرار گرفته که با کمک دولت در جریان است و به‌ نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از این موارد، فرار مالیاتی بود که علل مختلفی هم دارد ونیاز است برنامه‌های زیادی برای جلوگیری از آن انجام شود، با اعمال اقدامات لازم و با کمک دولت فرار مالیاتی مسدود می‌شود و بعد از آن نیاز به برخورد با مفسد نیست، زیرا بعد از انجام‌اقدامات ضروری، مفسدی وجود ندارد. 

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار