دست پُر سینمای ایران در تولید فیلم‌های انقلابی

تعداد بالای آثار انقلابی از سینمای استراتژیک ایران در دوره ۴۲ جشنواره فیلم فجر نشان از اهتمام سینمای ایران برای ساخت این گونه از آثار است.
کد خبر: ۶۵۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ - 08February 2024

دست پُر سینمای ایران در تولید فیلم‌های انقلابیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نمایش فیلم‌های مجنون، احمد، آسمان غرب، آپاراتچی، قلب رقه، پرواز ۱۷۵، صبح اعدام، پرویز خان و... در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نشان داد که سینمای ایران در کنار پرداختن به موضوعات اجتماعی، کودک، طنز، تاریخی، جنایی و ... به شکل جدی به موضوعات مربوط به انقلاب ورود کرده و تلاش کرده آثار متنوع با تراز و استاندارد‌های کیفی در این زمینه ارائه کند.

سازمان سینمایی از سال گذشته به گونه‌ای کاملا هدفمند و هوشمندانه با هدف پر کردن خلا وکمبود آثار مربوط به حوزه جبهه فرهنگ انقلاب، تولیدآثار مربوط به این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است. ساخت چنین فیلم‌هایی به خاطر محتوایشان نیاز به همراهی برخی نهاد‌ها وارگان‌ها دارند واز این بابت دشواری‌های زیادی برای ساخت دارند. سازمان سینمایی در دوسال گذشته با علم به این دشواری‌ها و موانعی که برای ساخت این فیلم‌ها وجود دارد پا در این میدان نهاد وتلاش کرد ساخت فیلم‌هایی با موضوع انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به صورت یک «رویه» در این حوزه در آید؛ که خروجی و کیفیت اکثر ان‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از اهداف پیش بینی شده محقق شده است.

واقعیت این است که ساخت اینگونه آثار مسایل و مشکلات خاص خود را دارند. با و جود همه تلاش‌ها بخش بسیار اندکی از آثار به نمایش آمده از فیلم‌های این حوزه، متاسفانه کیفیت لازم را نداشته و بسیار از زبان سینما دور بوده اند؛ که همین موضوع سبب هدررفت سوژه و کلیت اثر شده است. اما هر جا که کارگردانان جوان و با انگیزه و خلاق پشت دوربین قرار گرفته اند به خوبی توانسته اند آثار شگفت آور و تحسین برانگیزی را روانه پرده نقره‌ای کنند.

با یک نگاه کلی در این زمینه می‌توان دریافت که جوانان علاقمند و با انرژی که با حساسیت‌های نبوغ آمیزی پشت دوربین این فیلم‌ها ایستاده اند، آثار به مراتب قدرتمندتری را ساخته اند. از آنجا که سینما یک هنر جمعی و بسیار گرانقیمت محسوب می‌شود، حتما لازم است که پروژه‌های ساخت در اختیار کسانی قرار گیرد که اولا علم آن را داشته باشند و ثانیا به ظرایف روز سینما و ملاحظات و روحیات مخاطب ایرانی نیز واقف باشند.

خوشبختانه اتفاق بزرگی در این حوزه افتاده و شعار گرایی، جای خود را به کیفی گرایی و ساخت اصولی فیلم براساس زبان سینما داده است. اگر در گذشته فیلم‌های موسوم به جبهه فرهنگی انقلاب چندان جدی گرفته نمی‌شدند، در یکسال اخیر وبا آمدن دولت سیزدهم، سیاست‌های سازمان سینمایی شکل تازه‌ای از بستر سازی برای تولید این گونه آثار ارائه داد.

یکی از مشکلات تهیه اینگونه فیلم‌ها بحث هزینه تولید این آثار است. شاید بزرگترین معظلی که ساخت این گونه فیلم‌ها را تهدید می‌کند، هزینه ساخت این فیلم هاست که تهیه کننده خصوصی توان تامین ان را ندارد و باید حمایت نهاد‌های حکومتی از این نوع فیلم‌ها ادامه داشته باشد تا ساخت این نوع آثار ممکن شود.

این موضوع کاررابرای ورود تهیه کننده خصوصی بسیار مشکل کرده ونیاز است تا نهاد‌ها و ارگان‌ها به این حیطه ورود کنند. یعنی همان کاری که سازمان سینمایی در دوسال گذشته به انجام ان همت گماشته و تلاش کرده، تولیداتی در این زمینه داشته باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، تولید آثار مربوط به جبهه فرهنگ انقلاب کار سخت و دشواری است. اگردر ادوار گذشته وجود برخی نا هماهنگی‌ها و نارسایی‌ها مشکلاتی را برای تولید این اثار ایجاد می‌کرد، در دولت سیزدهم با حضور قدرتمند سازمان سینمایی و نیز برنامه ریزی‌های بلند مدت توجه به این گونه فیلم‌ها افزایش یافت تا آنجا که بخش قابل توجهی از تولیدات این دوره متصف به جبهه فرهنگی انقلاب هستند. با این نگاه باید گفت سازمان سینمایی علاوه براینکه توانسته فیلم‌های معمول سینما را به اکران برساند، موفق شده آثار انقلابی را هم به خوبی تولید کند.

چند روز از شروع چهل و دومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و دراین مدت طیف متفاوت و متنوعی از آثار مختلف روی پرده سینما‌های جشنواره رفته که با واکنش‌های مختلف مخاطبان، کارشناسان و رسانه‌ها مواجه شده اند. به طور کلی تا اینجای جشنواره می‌توان گفت جشنواره چهل و دوم فیلم فجر تجلی گاه برخی از آثار تولید شده با سیاست‌های سازمان سینمایی بوده است. در هیچ دوره‌ای این حجم از تولیدات موسوم به جبهه انقلاب تولید نشده است.

اگر در ادوار گذشته کم کاری در این حوزه از جمله انتقادات همیشگی به مسوولان سینمایی بوده است در این دوره تلاش شده همه آن کم کاری‌ها و کم توجهی‌ها با ساخت آثار متنوع در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی جبران شود. الحق والانصاف هم که سازمان سینمایی در این دوره نشان داد که نه تنها در حرف بلکه در عمل، ساخت فیلم‌های حوزه انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

نقشه راه؛ ساخت فیلم‌های تاثیر گذار

رییس سازمان سینمایی در دوسال گذشته جلسات متعددی با سینماگران و فعالان جوان حوزه جبهه انقلاب فرهنگی داشته است. خزاعی همچنان که برای تولید آثار مرتبط با انقلاب با نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف در ارتباط بود و جلسات مختلفی با موضوعات مورد اشاره برگزار کرد به همان اندازه هم تلاش کرد میزبان فیلمسازان جوان انقلابی نیز باشد و از نزدیک با دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها برای ساخت فیلمهایشان آشنا شود. خزاعی در دوسال گذشته جلسات متعددی با این فیلمسازان در حوزه‌های مختلف برگزار کرده که خروجی این جلسات را می‌توان در تعداد فیلم‌های تولید شده با موضوع انقلاب و کیفیت این آثار به روشنی دید.

به نظر می‌رسد این تمرکز حداکثری، به خاطر کم کاری در مدیریت پیشین سازمان سینمایی صورت می‌گیرد. توجه سازمان سینمایی فعلی به نقش آفرینی آثار مرتبط با انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در جامعه امروز و حضور رسانه‌های خارجی برای کم رنگ کردن و جهت دادن مغرضانه حوادث انقلاب و تحریف این وقایع، همه وهمه لزوم توجه بیشتر به ساخت فیلم‌هایی از این دست توسط هنرمندان جبهه انقلاب فرهنگی بیشتر آشکار می‌کند.

از این نظر سینمای ایران با دست پر به میدان آمده است و توانسته حضور پررنگ ومعتبری در این عرصه داشته باشد وکارنامه پرباری هم ارائه کند. سیاست‌های سازمان سینمایی نقش ویژه و تعیین کننده‌ای در به ثمر رسیدن پروژه‌های مختلف این حوزه داشت.

یک گام بلند رو به جلو

به چند دلیل ساخت فیلم در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی در برهه کنونی بسیار مهم است. اول اینکه سینما قدرتمندترین رسانه‌ای است که در حال حاضر جمهوری اسلامی از آن برخوردار است. سینمای ایران به مدد سال‌ها حضور درخشان و تاثیر گذار در منطقه و جهان کاملا شناخته شده است. این رسانه قدرتمند به عنوان ابزاری کارآمد می‌تواند در جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی بسیار موثر باشد وبه همین دلیل در یکسال گذشته و در هنگامه کارزار رسانه‌ای از جمله اهداف رسانه‌های غرب برای تخریب بود. سینمای ایران، اما به خاطر پایگاه مردمی و حضور گسترده هنرمندان این وادی نشان داده که می‌تواند بسیار بیش از این‌ها مثمر ثمر باشد.

دوم اینکه تجربه نشان داده مخاطبان ما وقتی با تصویری روشن، بی‌اغراق وباور پذیر از قهرمان‌ها و حوادث گذشته روبرو می‌شوند با آن همذات پنداری کرده و با آن همراه می‌شوند. ساخت فیلم‌هایی با موضوع شخصیت‌ها و مبارزان انقلابی و حوادث هشت سال دفاع مقدس می‌تواند شاهد مثال خوبی در این باره باشد.

سینمای ایران با همین نگاه امسال فیلم‌های متفاوتی در زمینه جبهه فرهنگی انقلاب تولید کرده که اکثر آن‌ها توانستند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها