یادداشت/ حجت الاسلام عیسی رضایی

تأثیرگذاری عملیات والفجر ۸ در معادلات جهانی و روند پایان دادن به جنگ

عملیات والفجر ۸ ضربه مهلکی بر پیکر ارتش بعث وارد آورد و در معادلات منطقه‌ای و جهانی و روند پایان دادن به جنگ تاثیر بسیار گذاشت.
کد خبر: ۶۵۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳ - 09February 2024

تأثیرگذاری عملیات والفجر ۸ در معادلات جهانی و روند پایان دادن به جنگگروه استان‌های دفاع‌پرس_حجت‌الاسلام والمسلمین «عیسی رضایی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس مازندران؛ اروند کنار یکی از بخش‌های شبه جزیره آبادان است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی آبادان و در انتهای جاده آبادان اروندکنار واقع شده است. این منطقه شاهد یکی از پرافتخارترین و بزرگترین نبرد‌های دوران دفاع مقدس بود. نبردی با نام عملیات والفجر هشت و با رمز زیبای «یا فاطمة الزهراء علیها‌السلام» در این سرزمین نخل‌های حاشیه اروند شاهد عبور هزاران غواص خط شکن در شب عملیات بودند که با غریو الله اکبر خط دشمن را شکسته و موفق به آزادسازی منطقه فاو شدند، این عملیات ضربه مهلکی بر پیکر ارتش بعث وارد آورد و در معادلات منطقه‌ای و جهانی و روند پایان دادن به جنگ تاثیر بسیار گذاشت.

این عملیات با رمز یا فاطمه زهرا (ع) در منطقه عملیاتی جبهه جنوبی - فاو  از ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ تا  ۹ اردیبهشت ۱۳۶۵ با هدف تصرف فاو و تهدید بصره از جنوب به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استعداد ۱۴۰ گردان پیاده و ۱۶ گردان توپخانه انجام شد که استعداد نیرو‌های درگیر دشمن ۱۲۶ گردان پیاده ۲۳ گردان زرهی،۲۳ گردان مکانیزه، ۲۹ گردان کماندو و ۲۰ گردان گارد جنوبی بود. ۵۰ هزار کشته و زحمی و دو هزار و ۱۰۵ اسیر از رژیم بعثی، انهدام ۳۹ هواپیما، پنج هلی کوپتر، ۷۴۰ تانک و نفربر، ۱۵۰ قبضه توپ صحرایی، ۵۵ توپ پدافند هوایی، پنج دستگاه مهندسی، ۲۵۰ خودرو و دو ناوچه موشک انداز دشمن، ۹۵ دستگاه تانک و نفربر، ۲۰ قبضه توپ، ۱۲۰ قبضه توپ پدافند هوایی، ۳۰ دستگاه مهندسی، ۱۸۰ خودرو از دستاورد‌های این عمیات به شمار می‌آید.

همچنین آزادسازی و تصرف ۹۴۰ کیلومتر مربع از سرزمین‏های ایران و عراق، تصرف شهر بندری و مهم فاو، انهدام وسیع نیرو و تجهیزات دشمن، تسلط بر اروند رود، انسداد راه عراق به خلیج فارس و هم مرز شدن با کویت از اهداف و نتاج این عملیات است.

رزمندگان غیور و دلاور از اقصی نقاط کشور عزیرمان، ایران اسلامی در این عملیات پرافتخار حماسه آفریدند، بویژه لشکر خط شکن ۲۵ کربلای مازندران در این عملیات نقش آفرینی‌ها کرده‌اند.  

 نماد‌ها و رمز پیروزی عملیات والفجر هشت

در آن زمان که تمام توان علمی شیوه‌های طراحی و مدیریت نظامی، خلاقیت‌های برخواسته از روح خودباوری، با مجاهدت‌های ناشی از روح حماسی و تلاش شبانه روزی با هم درآمیزد، هر ناممکنی ممکن می‌شود و پرچم سبز گنبد امام رضا علیه السلام بر بلندترین مناره شهر فاو به اهتزاز در خواهد آمد، اروند در برابر اراده‌های آهنین سر فرود می‌آورد و به مضمون فرموده سید شهیدان اهل قلم: «بنیان تمدن آینده بشریت بر آب نهاده می‌شود» اعجاب جهانیان، کارشناسان، سیاسی و نظامی را برانگیخته و پل بعثت ثمره یک ابتکار شجاعانه بر روی رودخانه وحشی اروند، احداث می‌شود.

نصرت و امداد الهی در پرتو عنایت اهل بیت علیهم السلام

وقتی اروند را می‌دیدی با تمام تلاش‌هایت طراحی قوی و حسابگرانه‌ات در عین خودباوری و ایمان توانمندی‌هایت ممکن است ثمری نداشته باشد، آخر این مانع از جنس دیگری بود، ساخته دست بشر نبود، تا بشر بتواند به تنهایی بر آن غلبه کند، رودی وحشی با چند جریان آبی مخالف، سرعت بالا و عرضی بسیار، آماده بلعیدن هر انسانی بود تا گام در آن گذارد، گام‌ها می‌باید سست می‌شد، اما گام‌ها به سمت اروند حرکت کرد و هزاران غواص خود را به آب رساندند در حالی که نگاه‌ها به آسمان دوخته شده بود با ایمان به نصرت الهی و عنایات اهل بیت علیهم‌السلام در قلب‌ها غوغایی به پا کرده بود؛ و باور داشتند که «یدالله فوق ایدیهم»، که خدا را یاری می‌کنند، پس خداوند هم یاریشان کرد.

آن شب ثمره تلفیق خودباوری و خداباوری شهد شیرین وصال و پیروزی بود؛ و این بار، بار دیگر، ملت غیور ایران با یاد و خاطره امام و شهیدان به ویژه شهدای والا مقام والفجر هشت بار دیگر با ندای الله اکبر آسمان کشور ایران را طنین انداز خواهد کرد و ثمره این بیداری و حماسه حضور پرشور و حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند خواهد بود با تأسی از امام و شهیدان مشت دیگری بر دهان دشمنان و یاوه‌گویان این مرز و خاک خواهند کوبید به امید پیروزی دشمن شکن در روز ۱۱ اسفند اللهم صل علی محمد و آل محمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار