یادداشت/ حجت الاسلام «ابراهیمی»

راهپیمایی ۲۲ بهمن؛ تبلور تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی

اهمیت دادن و گرامی‌داشت دهه فجر؛ خصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن، در حقیقت تبلور تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب و عاملی برای زنده نگه داشتن سنن الهی است.
کد خبر: ۶۵۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲ - 11February 2024

راهپیمایی ۲۲ بهمن، تبلور تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی است

گروه استان‌های دفاع‌پرس  ـ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید امیر ابراهیمی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ انقلاب اسلامی نه فقط یک پدیده سیاسی اجتماعی صرف در ایران، بلکه یک واقعه ایدئولوژیک است که یقینا ریشه‌های آن در تئوری‌های مرسوم سیاسی و اجتماعی روز، یافت نمی‌شود. به گواهی بسیاری از متفکرین و متخصصین علوم سیاسی و اجتماعی، وقوع چنین انقلابی را بر اساس داشته‌های نظام طاغوتی و حامیان قدرتمند خارجی‌اش، حتی محتمل هم نمی‌دانستند. چه رسد به پیروزی و دوام آن.

شاید برای ما که در درون کشور ایران زندگی می‌کنیم خیلی از مسائل مربوطه، ملموس نباشد و چون ماهی که درون دریاست و درک و تصوری از دریا ندارد، دورنمایی از انقلاب نداشته باشیم؛ اما حقیقت آن است که نمای بیرونی آن متفاوت از آن چیزیست که ما می‌بینیم.

انقلاب اسلامی دوستان و دشمنان خاص خود را دارد که هر کدام از منظری بر له یا علیه او می‌اندیشند و آن را تحلیل می‌کنند.

انقلاب اسلامی نماد مشارکت و سهیم بودن در تصمیم گیری‌ها و عقل جمعی برای اداره جامعه و حکومت مبتی بر مردمسالاری دینی است.  باید گفت که انتخابات یکی از مصادیق بارز این نماد است که ضرورت دارد برای گسترش دامنه این فرایند همانطور که تا کنون به اثبات رسانیده ایم  تلاش نماییم و بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم. حضور خود برای تعیین سرنوشت، نخستین گام برای ارج گذاشتن به ایدئولوژی و بنیان‌های مستحکم و فراگیرانقلاب اسلامی است.

اصطلاح دهه فجر، با الهام از آیات نخستین سوره مبارکه فجر برای اشاره به روز‌های ۱۲ تا سپیده دم ۲۲ بهمن به کار می‌رود. «فَجْر»، در اصل به معنی شکافتن وسیع است، و از آنجا که نور صبح تاریکی شب را می‌شکافد، از آن تعبیر به «فجر» شده است.

 بعضی «فجر» را در این آیه، به معنی مطلق آن یعنی «سپیده صبح» تفسیر کرده‌اند، که مسلماً یکی از نشانه‌های عظمت خداوند است، نقطه عطفی است در زندگی انسان‌ها و تمام موجودات زمینی، و آغاز حاکمیت نور و پایان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حرکت موجودات زنده، و پایان یافتن خواب و سکوت است، و به خاطر این حیات، خداوند به آن سوگند یاد کرده.

اهمیت دادن و گرامیداشت دهه فجر؛ خصوصا راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، در حقیقت تبلور تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب و عاملی برای عقب راندن دشمن، زنده نگه داشتن سنن الهی است. توجه به دهه فجر نوعی تجدید قوا برای نیرو‌های اصیل انقلاب بوده و پاسداشت این دهه مبارک، در واقع شکرِ نعمتِ الهی است. حفظ و ارتقای امنیت عمومی حاکم بر کشور و بیان دستاورد‌ها و خدمات نظام اسلامی در میان اقشار مختلف مردم از دیگر اهداف برنامه‌های ایام دهه فجر و سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی است دهه فجر، سرآغاز طلوع اسلام، خاستگاه ارزش‌های اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا ساخته است. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه‌ای تعیین کننده و بی‌مانند به شمارمی‌رود. تا قبل از انقلاب اسلامی، در ایران نظام اسلامی وجود نداشت و رابطه پادشاهان با مردم رابطه «غالب و مغلوب» و «سلطان و رعیت» بود و پادشاهان احساس می‌کردند که فاتحینی هستند که بر مردم غلبه یافته‌اند و حضرت امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) این سلسله معیوب را قطع کردند و نقطه‌ی عطفی در تاریخ ایران بوجود آوردند و شمشیر اسلام مردم را علیه دشمنان اسلام، مردم و استعمارگران به کار گرفتند.

دهه انقلاب از ترشحات اسلام است و آئینه‌ای است که خورشید اسلام در او درخشید و این دهه باید با عظمت هرچه تمامتر برگزارشود. این مراسم را با هیجان‌های عاطفی صحیح باید با طراوت و تازه کرد. در مذهب ما، احساسات، گریه و شادی،  حب و بغض و عشق و نفرت جایگاه والایی دارد. از این رو جشن‌های دهه فجر می‌بایستی مردمی باشد.

آنچه که برای ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولین و همه کسانی‌که سخن و حرفشان تاثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفی ندارم، من مسئولیتی ندارم؛ همه مسئولند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها