آیا باتلاق غزه، بایدن را می‌بلعد؟

در حال حاضر بخشی از کاهش مقبولیت بایدن در انتخابات آمریکا ناشی از جنگ غزه است، چراکه حمایت تمام و کمال واشنگتن از رژیم صهیونیستی موجب شده مسلمانان آمریکا در حمایت از بایدن تجدیدنظر کنند.
کد خبر: ۶۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ - 14February 2024

آیا باتلاق غزه، بایدن را می‌بلعد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به نظر می‌رسد بحران غزه و رویکرد دوگانه بایدن در این زمینه به پاشنه آشیل وی در انتخابات پیش رو تبدیل شود؛ در حال حاضر بخشی از کاهش مقبولیت بایدن ناشی از جنگ غزه است، چراکه حمایت تمام و کمال واشنگتن از رژیم صهیونیستی موجب شده مسلمانان آمریکا در حمایت از بایدن تجدیدنظر کنند.

مهر بطلان بر شعار دموکرات‌ها

حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه بی‌تردید مسئله فلسطین و بحران کنونی غزه بر انتخابات آمریکا تأثیر جدی خواهد داشت، اظهار داشت: در شرایط کنونی در آمریکا با دو رویکرد مواجه هستیم؛ اساساً از جمهوری‌خواهان شعار‌های حقوق بشری سراغ نداریم، بنابراین تأثیرپذیری چندانی هم از این منظر در انتخابات پیش رو نخواهیم دید. در سوی مقابل، اما بایدن که نامزد حزب دموکرات یعنی حزبی است که نزدیک به پنج دهه است تلاش می‌کند با شعار‌های حقوق بشری و آزادی و برابری، نظام ارزشی و فکری خود را معرفی کند، برای ماندن در قدرت نیاز به رأی دارد؛ نیازی که به‌طورقطع از بحران کنونی غزه و شعار‌ها و عملکرد متناقض دولت بایدن تأثیر می‌پذیرد؛ درواقع ارزش‌ها و شعار‌های دموکرات‌ها و دولت بایدن با توجه به رویکرد آن‌ها در قبال بحران غزه رنگ باخته است.

اهمیت رأی مسلمانان در انتخابات آمریکا

غلام‌زاده با اشاره به نزدیک بودن رقابت احتمالی بایدن و ترامپ، رأی مهاجران، مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی را در انتخابات پیش رو تأثیرگذار و حیاتی دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد رویکرد‌های متناقض دولت دموکرات بایدن در قبال مسئله فلسطین، تأثیر عمیقی در کاسته شدن از سبد رأی بایدن از محل آرای مسلمانان آمریکا بگذارد.
چنان‌که جامعه مسلمانان آمریکا به‌شدت از رویکرد دوگانه بایدن در قبال مسئله فلسطین انتقاد کرده و او را در نسل‌کشی کنونی در غزه سهیم می‌دانند.

وی تصریح کرد: درست است که شاید جامعه مسلمانان از نظر آماری تعداد رأی قبال توجهی در اختیار نداشته باشند، اما همین تعداد آرا می‌تواند در ایالت‌های خاکستری نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه نهایی و واریز شدن آرای الکترال آن ایالت به حساب بایدن یا ترامپ داشته باشد.

لابی صهیونیسم حامی یا منتقد بایدن؟

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه با اشاره به بحران کنونی غزه، وجه دیگر مؤثر در انتخابات آمریکا را لابی‌های صهیونیسم دانست و افزود: لابی‌های صهیونیسم به دلیل داشتن قدرت و ثروت و در اختیار داشتن رسانه از دیرباز نقش مهمی در انتخابات آمریکا دارند؛ با توجه به حمایت تمام قد دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در بحران غزه و قماری که روی آینده سیاسی خود انجام داد به نظر نمی‌رسد لابی صهیونیستی از رویکرد دولت بایدن ناراضی باشد. اما نکته اساسی درخصوص این لابی‌ها این است آن‌ها همیشه رویکرد طلبکارانه در قبال دولت‌های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه داشته‌اند و همیشه دولت‌های آمریکا را به کم‌کاری در قبال رژیم صهیونیستی و حمایت از این رژیم متهم کرده‌اند؛ این لابی‌ها بیش از اینکه بخواهند از یک نامزد مشخص حمایت کنند درصدد جلب نظر هر دو حزب برای گرفتن امتیازات بیشتر هستند.

بایدن بازنده فعلی انتخابات است اما...

وی تصریح کرد: اگر امروز و با شرایط کنونی، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شود قطعاً شاهد باخت بایدن و پیروزی ترامپ خواهیم بود؛ دلیل اصلی و مهم این باخت بیش از هر دلیل دیگری مربوط به رویکرد بایدن در قبال مسئله غزه و حمایت تمام‌قد وی از تل‌آویو خواهد بود. اما اگر بایدن موفق شود در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنامه خود را در مورد غزه و بحث فلسطین که تشکیل یک دولت فلسطینی است، عملی کند یا به اندازه کافی به این موضوع نزدیک شود، ممکن است بتواند از این نقطه ضعف، برگ برنده‌ای برای خود بسازد.

غلام‌زاده گفت: با توجه به ماه‌های اندکی که تا انتخابات سراسری در آمریکا مانده به نظر نمی‌رسد این برنامه بایدن عملی شود، چرا که نه تل‌آویو و نه نیرو‌های مقاومت با برنامه دو دولتی موافق نیستند. از طرفی بعید است جنگی که در ماه‌های اخیر در غزه شاهد هستیم به دوره رئیس‌جمهور بعدی هم کشیده شود و احتمالاً در ماه‌های آینده تکلیف جنگ در غزه مشخص خواهد شد و پس از آن باید دید بر اساس شرایط آن زمان غزه، رویکرد دولت بایدن در قبال مسئله فلسطین چه خواهد بود.

منبع: قدس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار