از امیدواری در پاریس تا ناامیدی در قاهره

با توجه با اظهار امیدواری که پس از نشست قبلی در پاریس در خصوص قریب الوقوع بودن توافق آتش بس و تبادل اسرا در جنگ غزه صورت پذیرفته بود، می‌توان نتایج اجلاس قاهره را «ناامید کننده» تلقی کرد.
کد خبر: ۶۵۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ - 15February 2024

از امیدواری در پاریس تا ناامیدی در قاهرهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، گفت‌وگو‌هایی که میان نمایندگان آمریکا، مصر، رژیم صهیونیستی و قطر در قاهره بر سر دستیابی به توافقی جدید برای تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه آغاز شده بود دیروز سه‌شنبه بدون دستیابی به پیشرفتی «قابل ملاحظه» پایان یافت.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها، هیأت‌های حاضر در نشست قاهره بدون توافق بر سر موارد مورد اختلاف، پایتخت مصر را ترک کردند.

در این مذاکرات ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر و یک هیئت متشکل از دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونن بار، مدیر شین بت از سوی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در مذاکرات قاهره نماینده‌ای نداشت.

اگرچه منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند؛ گشایش یا شکست در مذاکرات به وجود نیامده، اما با توجه با اظهار امیدواری که پس از نشست قبلی در پاریس در خصوص قریب الوقوع بودن توافق صورت پذیرفته بود، می‌توان نتایج اجلاس قاهره را «ناامید کننده» تلقی کرد

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که هیئت نمایندگی رژیم صهیونیستی صرفا قرار بود که به پیشنهادات گوش دهند و نه آن که که پیشنهادی را ارائه کنند.

یک مقام رژیم صهیونیستی نیز پس از پایان مذاکرات اعلام کرد: «این مذاکرات بدون دستیابی به پیشرفت چشمگیری پایان یافت، اما پیشرفت‌هایی در زمینه مشخص کردن اختلافات به دست آمد که می‌توانند زمینه‌ساز دستیابی به توافق شوند.»

منابع صهیونیستی و آمریکایی در خصوص دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات گفته اند؛ اختلاف اصلی که مانع از پیشرفت به سمت مذاکرات جدی‌تر شده، تعداد بالای زندانیانی است که حماس خواستار آزادی آن‌ها در قبال آزادی هر اسیر اسرائیلی و به‌ویژه سربازان زن و مرد است.

مصر به عنوان یکی از کشور‌های میانجی در مذاکرات با احتیاط بیشتری در مورد عدم موفقیت نشت قاهره اعلام نظر کرده و یکی از مقامات ارشد مصری در این خصوص گفته است؛ با وجود خروج هیئت اسرائیلی، مذاکرات «مثبت» بود و تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت.

دولت مصر نیز اعلام کرد که این نشست با «تمایل به ادامه مشورت و هماهنگی» در مورد موضوعات کلیدی به پایان رسید.

در عین حال عدم دستیابی نشست قاهره به چارچوب‌های مورد توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق آتش بس و تبادل اسرا نگرانی‌ها در خصوص توسعه درگیری‌ها بویژه حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح که بیش از ۱/۵ میلیون آواره فلسطینی در آنجا ساکن شده اند، افزایش داده است سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه درباره تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد و گفت که این عملیات می‌تواند به «یک کشتار» در این شهر که در جنوب نوار غزه واقع شده و میلیون‌ها فلسطینی در آن ساکن هستند، منجر شود.

رژیم صهیونیستی با هدف توجیه حملات مرگباری که طی روز‌های گذشته به رفح داشته اعلام کرده؛ هدف از این حملات، خارج کردن نیرو‌های حماس از مخفی گاه‌هایی است که در رفح ایجاد کرده اند.

رژیم اسراییل همچنین گفته است؛ آزادی اسرای اسرائیلی و تخلیه شهر از فلسطینیان غیرنظامی از دیگر اهداف حمله به رفح است.

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اظهارات مقامات صهیونیستی گفت: «عملیات نظامی در رفح می‌تواند به یک کشتار در غزه منجر بشود. این اقدام همچنین می‌تواند عملیات‌های بشردوستانه در آنجا را که هم‌اکنون نیز موقعیتی بسیار سخت دارد، متوقف کند. هیچ ضمانتی برای امنیت دست‌اندرکاران این عملیات بشردوستانه وجود ندارد و ما فاقد نیرو و منابع کمکی هستیم.»

وی افزود: «جامعه بین‌المللی نسبت به عواقب خطرناک هر گونه تهاجم زمینی به رفح هشدار داده است. دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان این درخواست‌ها را ناشنیده بگیرد.»

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی بر توقف درگیری‌ها در باریکه غزه و توقف جنگ متمرکز شده سنای آمریکا در اقدامی جنگ افروزانه که تقویت کننده انگیزه رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ و کشتار مردم مظلوم فلسطین است لایحه کمک به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

در این لایحه ۱۴ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و بیش از ۹ میلیارد دلار برای مناطقی که در آن‌ها یک درگیری فعال در جریان است از جمله نوار غزه، در نظر گرفته شده است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار