دلایل شکست سیاست‌های بایدن در حوزه انرژی

رویکرد نادرست دولت بایدن در زمینه گاز طبیعی مایع، حوزه انرژی آمریکا را مختل، رشد اقتصادی را ضعیف، موقعیت این کشور را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان تهدید و اعتبار راهبردی واشنگتن را میان دوستان و دشمنانش به خطر انداخته است.
کد خبر: ۶۵۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ - 15February 2024

دلایل شکست سیاست‌های بایدن در حوزه انرژیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جلسات استماع کنگره در هفته گذشته به دنبال بررسی اشتباه بزرگ دولت جو بایدن در سیاست‌های حوزه انرژی برگزار شد، زیرا رویکرد نادرست تولید انرژی آمریکا را مختل، رشد اقتصادی را ضعیف، موقعیت کشور را به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) جهان تهدید و اعتبار راهبردی واشنگتن را میان دوستان و دشمنانش به خطر می‌اندازد.

این جلسات با هدف همسو کردن مجموعه عجیبی از یاران سیاسی ازجمله لیبرال دموکرات‌های مصمم به حمایت از اوکراین و جمهوری‌خواهان محافظه‌کار طرفدار گسترش صادرات گاز طبیعی مایع برگزار شد.

بازی با کارت محیط زیست

اواخر ژانویه جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده مجموعه‌ای از اقدامات جدید بخش LNG را اعلام کرد. در همین راستا، پروژه‌هایی که پیش‌تر تکمیل شده بودند یا رو به اتمام هستند، ازجمله چندین پایانه صادراتی بزرگ در تگزاس و لویزیانا برای مدت نامحدودی متوقف خواهند شد.

صرف نظر از ادعای کاخ سفید، این اقدام سیاسی است. زیرا محبوبیت پایین بایدن در ماه نوامبر باعث نگرانی شده است و به همین دلیل مدیران کمپین وی تصمیم گرفته‌اند با بازی کارت محیط زیستی، نظر جناح چپ را جلب کنند. طرفداران محیط زیست در سال‌های اخیر نفوذ فزاینده‌ای در کنگره و فراتر از آن داشته‌اند که نشانه‌ای از افزایش نفوذ سیاسی نسل Z است.

با وجود این، صرف نظر از مزایا و معایب اقتصادی یا زیست محیطی، این راهبرد صرفاً به سیاست بد انرژی و سیاست خارجی نامناسب دولت بایدن مربوط است که صادرات را محدود می‌کند و سهم قابل توجهی از رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را کاهش خواهد داد.

ایالت‌هایی که بایدن بیش از همه به آن‌ها نیاز دارد ازجمله پنسیلوانیا، میشیگان، اوهایو، ویرجینیا، جورجیا و کارولینای شمالی نسبت به این رویکرد بدبین هستند.

هرچند نظرسنجی‌های مهم استدلال می‌کنند رأی‌دهندگان دموکرات به‌ویژه جوان‌تر، طرفدار محدود کردن صادرات گاز طبیعی مایع هستند، اما بعید است افزایش مشارکت دموکرات‌ها کاهش رأی‌دهندگان مستقل و ایالت‌های گاز شیل را جبران کند.

پاس گل به مسکو و تهران

فراتر از سیاست‌های حزبی، این اقدام منافع ژئوپلیتیکی آمریکا را به ویژه در اروپا تضعیف می‌کند. پس از عملیات نظامی ویژه روسیه، اروپا واردات گاز از این کشور را در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش داد و بسیاری از آن را با واردات گاز طبیعی مایع جایگزین کرد. این موضوع باعث تضعیف متحدان اروپایی ایالات متحده به نفع روسیه می‌شود. افزایش قیمت گاز به تورم ناشی از انرژی در اروپا منجر شده است و احتمالاً تولیدکنندگان اروپایی را به کاهش تولید به دلیل قیمت بالای برق مجبور کند.

به همین دلیل اروپایی‌ها نگران هستند. کل مصرف گاز در اتحادیه اروپا حدود ۳۵۰ میلیارد متر مکعب است و تنها ۳۳ میلیارد متر مکعب (۸.۵ درصد) از آن در این اتحادیه تولید می‌شود. البته در سال ۲۰۱۵، تولید گاز اتحادیه اروپا حدود ۲۱ درصد از کل مصرف را پوشش می‌داد.

بنجامین لاکاتوس، مدیرعامل گروه MET و تاجر بزرگ گاز طبیعی مایع در سوئیس معتقد است، ۳۰ تا ۵۰ درصد واردات گاز اتحادیه اروپا به صورت گاز طبیعی مایع از منابع مختلف سراسر جهان و به عنوان فردی اروپایی خواستار در پیش گرفتن رویکردی عمل‌گرایانه است. واردات گاز طبیعی مایع بیشتر از ایالات متحده به اروپا با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به نفع قاره اروپا خواهد بود.

در دو سال گذشته و در بحبوحه نوسان شدید، ایالات متحده اثر تثبیت کننده‌ای بر بازار‌های جهانی گاز داشت. به همین دلیل اهمیت ایالات متحده افزایش یافت، زیرا اروپا به دنبال تأمین کنندگان جدید گاز و گاز طبیعی مایع برای تقویت امنیت عرضه و کاهش قیمت‌هاست. گاز طبیعی مایع ایالات متحده بخش زیادی از صادرات به اروپا را به ویژه پس از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.

بایدن با چرخش به سمت روسیه و متحدانش، پیروزی بزرگی نصیب مسکو کرد، به طوری که این کشور صادرات LNG خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می‌دهد. باید توجه کرد، مصرف انرژی اختیاری نیست و تقاضای آن نسبتاً بی‌کشش است. همچنین افزایش قیمت انرژی راهی مطمئن برای کاهش محدودیت‌های بودجه روسیه و در نتیجه امکان حمله به اوکراین است. اگر بایدن باور دارد کشور‌هایی مانند هند از تخفیف‌های مسکو استفاده کامل نخواهند کرد، باید دوباره درباره آن بیندیشد.

همچنین در ابعاد وسیع‌تر، این ممنوعیت بر منافع ایالات متحده در جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه، از غزه گرفته تا یمن و ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت، زیرا کشور‌های واردکننده انرژی در راستای تنوع بخشی به سبد انرژی خود به دنبال روسیه، قطر و ایران خواهند بود.

چرایی نادرستی تصمیم بایدن

تصمیم بایدن در زمینه صادرات گاز حتی از نظر زیست محیطی مناسب نیست. نخست، اینکه گاز طبیعی مایع سوختی انتقالی و تقریباً پاک است و به میزان یک‌ششم نفت و یک‌نهم زغال سنگ آلودگی محیط زیستی دارد و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و در نتیجه آسیب‌های زیست محیطی را به سرعت کاهش دهد.

دوم، گاز طبیعی مایع بار پایه انرژی ارزان و پایدار را در نبود خورشید و باد فراهم می‌کند. باید توجه کرد، منابع تجدیدپذیر همواره در دسترس نیستند. تقاضای انرژی معمولاً در هنگام عصر که انرژی خورشیدی وجود ندارد به اوج خود می‌رسد. به همین ترتیب باد همیشه نمی‌وزد و شدت آن در نوسان است.

در نهایت، اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر وجود ندارد، زیرا باتری‌های لیتیومی کنونی نسبت به هیدروکربن‌ها چگالی انرژی کمتری دارند. علاوه بر این، افزایش پیشرفت‌ها به زمان نیاز دارد. نصب ده‌ها میلیون باتری صنعتی جدید در سراسر شبکه‌های برق احتمالاً چندین دهه طول بکشد.

در مجموع، انتخاب میان صادرات گاز طبیعی مایع و انرژی سبز نیست، بلکه انتخاب میان صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا و صادرات گاز طبیعی مایع قطر، روسیه یا الجزایر و همچنین انتخاب میان گاز طبیعی مایع یا نفت و زغال سنگ است.

ایالات متحده نمی‌تواند نظاره‌گر صادرات گاز طبیعی مایع به وسیله شیشه‌های سبز باشد و دولت باید به این واقعیت بازگردد تا مبادا چشم انداز انتخاب مجدد خود و امنیت انرژی شرکای خارجی آمریکا را نابود کند.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار