یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها

اگر موقع ورود به فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی تهدیدات و فرصت‌های آن را بشناسیم و بی‌محابا عمل نکنیم، کمتر در معرض خطر و آسیب خواهیم گرفت.
کد خبر: ۶۵۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۹ - 18February 2024

فضای مجازی؛ تهدیدات و فرصت‌هاگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید‌ نوروزی‌پور؛ یکی از فناوری‌هایی که امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان درگیر آن شده‌اند، فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی موبایلی است. همان‌گونه که فناوری‌های نوین در خدمت بشر هستند و استفاده‌های مفیدی از آن می‌شود، اما اگر به درستی از آن‌ها استفاده نکنیم، می‌توانند مانند چاقوی میوه خوری باشند که گاهی می‌تواند همان چاقو آلت قتاله ما شود.

اگر موقع ورود به این فضا و استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی تهدیدات و فرصت‌های آن را شناخته و بی‌محابا عمل نکنیم کمتر در معرض خطر و آسیب خواهیم گرفت.

یکی از آسیب‌های عمده در فضای مجازی اعتماد بی‌جا به افراد غریبه و کاربرانی است که در این شبکه‌ها با اهداف شوم و به قصد شیادی و یا کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و یا سایت‌هایی که امکان چت آنلاین و دوست یابی در آن وجود دارد افراد غریبه می‌توانند کلاهبرداران و شیادانی باشند که با نیت پلید خود سعی دارند با شما ارتباط برقرار کنند و از شما به هر نحو سوءاستفاده کنند.

در واقع یکی از معضلات فضای مجازی جعل هویت است که افراد در فضای مجازی خود را شخصیت متفاوت از آن چیزی که هستند معرفی می‌کنند به عنوان مثال شیادان و سوءاستفاده کنندگان وارد این فضا شده و خود را با شخصیت مهم معروف و برجسته معرفی می‌کنند تا با این روش اقدام به کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران کنند بنابر این به هر محتوا و موضوعی در این شبکه‌ها اعتماد نکنید.

از دیگر آسیب‌های مهم شبکه‌های اجتماعی انتشار تصاویر شخصی و خصوصی افراد در بین پروفایل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی است و می‌توان مهم‌ترین علت آنرا سهل انگاری خود کاربران عنوان داشت. اگر کاربران اینترنتی از عکس‌های خود به خوبی محافظت کنند و آنرا در شبکه‌های اجتماعی مجازی به اشتراک نگذارند مسلماً آن‌ها مورد هتک حیثیت و سوءاستفاده دیگر کاربران قرار نخواهند گرفت. وقتی کاربران عکس‌های شخصی و خصوصی خود را در این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته عده‌ای فرصت طلب این تصاویر را برداشت نموده و از آن سوءاستفاده می‌کنند.

یکی دیگر از معضلات شبکه‌های اجتماعی انتشار شایعات و شبهه افکنی در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و مذهبی است در مواجه با این مطالب و نوشته‌ها تا زمانی که در رابطه با آن موضوع تحقیق و تفحس کافی نکرده اید آنرا نپذیرید.

فضای مجازی مانند فضای حقیقی در نظر بگیرید و رفتار‌هایی که در فضای حقیقی انجام نمی‌دهید در فضای مجازی نیز انجام ندهید و بدانید با وجود تمام خطرات و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی اگر به درستی از آن استفادهکنیم مورد سوءاستفاده قرار نخواهیم گرفت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار