گروه سایر رسانههای دفاعپرس - علیرضا نامی؛ مقارن با ولادتهای ماه شعبان سامانههای پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش»، ساخت متخصصان عرصه هوافضا و صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد؛ با نگاه به سامانههایی همچون سامانه پدافند هوایی «صیاد» که دست کم چهار خودرو برای شناسایی، رهگیری، درگیری و عملیاتی شدن آن مورد نیاز است و همچنین سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» که دست کم دو خودرو برای اجرای عملیات آن مورد نیاز است مشخص میشود سامانه پدافند هوایی «آرمان «مسیر توسعه و بلوغ را به خوبی طی کرده است و از نظر طراحی، ساخت و عملکرد، یک سامانه منحصر به فرد در دنیا محسوب میشود؛ چرا که در این سامانه تمامیهای سخت افزارها، نرم افزارها، موشک، سیستم الکترونیک و اتاق فرماندهی بر روی یک خودرو قرار گرفته است که از این حیث و لحاظ، نظیری در دنیا ندارد...
اگر چشمانداز و مولفههای توسعه هر کشوری را به بخشهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و دفاعی تقسیم کنیم قطعاً نمودار پیشرفتهای دفاعی و خود کفایی در عرصه فناوریهای قدرت ساز و امنیت ساز نظامی و دفاعی در جایگاه مطلوبی قرار دارد؛ اذعان کشورهای پیشرفته و قرار دادن ایران در جایگاه ممتاز نظامی و دفاعی گواه روشنی بر این موضوع است؛ امروز ایران به یُمن برتری در عرصه نظامی با شرایطی همچون جنگ مستقیم و سخت نظامی همانند ۸ سال نبرد با رژیم بعث عراق مواجه نیست و بر همین اساس فرصتسازی راهبردی به جمهوری اسلامی ایران این فضا را داده است تا نه تنها خود را از مدار و دایره حمله مستقیم نظامی بیرون نگه دارد بلکه کشورهای محور مقاومت را نیز به سطح خوبی از بازدارندگی دفاعی ارتقا دهد؛ اتفاقی که هیچگاه در طول تاریخ دفاع این سرزمین به وقوع نپیوسته است.
اما سوال اینجاست... بزرگی و بلندای این دستاوردها در نظر مردم نیز، با تراز واقعی خود جلوهگر میشود؟
هنگامی که از عموم مردم صحبت میکنیم طیف وسیعی از جمعیت را مخاطب قرار میدهیم که در فضای برداشتهای ذهنی، عموما» بصری» هستند و هر آن چه را در رسانهها میبینند محور ذهینتهای خود در خصوص مسائل مختلف قلمداد میکنند. رسانههای داخلی اگر چه در جهت تبیین اخبار و رویدادهای مهم کشور در عرصههای گوناگون تلاش خود را به کار میگیرند، اما حجم وسیع اخبار و تغییر پیاپی خبرها و به روز شدن رسانهها در پوشش همه نوع رویدادی، تامل و عمق ذهن افراد را برای دریافت جامع و کامل مسائل مهمی که رابطه مستقیم با آسایش و امنیت آنان دارد را بر نمیانگیزد و در واقع اطلاعات زودگذر به آگاهی تبدیل نمیشود...!
از طرفی با تحلیل خط روایت رسانههای غربی و بیگانه در خصوص ایران مشخص میشود، اگر چه آنها نمیتوانند منکر قدرت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه دفاعی و نظامی شوند؛ اما سعی میکنند با دو قطبی سازیِ امنیت- معیشت، دستاوردهای گرانسنگ و با ارزش جوانان این مرز و بوم را که حاصل سالها تلاش بی وقفه و در دوران تحریم و انزوای علمی و تحقیقاتی رقم خورده است را به مسئلهای مانند معیشت گره بزنند و از اثر آن بکاهند.
در شرایطی که ایران امروز تبدیل به یک قدرت منطقهای بلامنازع و همچنین یک قدرت جهانی اثرگذار شده است؛ خط روایت رسانههای بیگانه و همسو با قدرتهای سلطه گر، بر ناکارآمدی دولتمردان و مسئولان و ناامید سازی ملت ایران نسبت به آینده نظام اسلامی و دینی، تاکید میکند.
در همین رابطه کنشگرانِ بُعد پنجم نبرد، (جنگ شناختی) در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام در تلاشند با نمایش دو قطبی سازی امنیت - معیشت و بزرگ نماییِ گرههای اقتصادی، پیشرفتها و قلههای فتح شده توسط دانشمندان این مرز و بوم را بی اثر جلوه دهند و با برجسته سازی ضعفها و مشکلاتی که شاید بسیاری از کشورهای دنیا و پیشرفته نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند؛ ماحصل بزرگیِ جوانان این کشور را کوچک و بی فایده! جلوه دهند و این در حالی است که ریشه و مادرِ همه مولفههای توسعه در بستری به نام امنیت و قدرت بازدارندگی معنا و مفهوم پیدا میکند.
منبع: جامجم
انتهای پیام/ ۱۳۴