اول اسفند؛ روز روحانیت و دفاع مقدس

اول اسفند هر سال به مناسبت شهادت نماینده حضرت امام (ره) در سپاه و جمعی دیگر از یاران ایشان در سال ۱۳۶۴، به نام روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری شده است.
کد خبر: ۶۵۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ - 20February 2024

اول اسفند؛ روز روحانیت و دفاع مقدسگروه استان‌های دفاع‌پرس- ابوالفضل بمانی؛ اول اسفند یادآور یکی از روز‌های حماسی در بحبوحه دوران هشت سال دفاع مقدس است که در آن، جمعی از یاران روحانی حضرت امام (ره) در حالی که با یک فروند هواپیمای فوکر عازم بازدید از جبهه‌های نبرد بودند، بر اثر حمله دو فروند جنگنده دشمن، به شهادت رسیدند.

در این پرواز حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ فضل‌الله مهدیزاده معروف به محلاتی نـمـاینده امام (ره) در سپاه پـاسداران به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس ‍به نام‌هاى حجج اسلام ابوالقاسم رزاقى، سید نورالدین رحیمى، غلامرضا سلطانى، مهدى یعقوبى و ابوالقاسم موسوى دامغانى و محمد کلاته‌اى، على معرفى‌زاده و سید حسن شاهچراغى و چند تن از قضات و مسئولین دیگر، عـازم جبهـه هاى جنگ بـودنـد کـه هـواپـیـمـاى حـامـل آنـهـا مـورد حـمـله دو فـرونـد جـنـگـنـده عـراقـى قـرار گـرفـت و در ۲۵ کـیـلومـتـرى شمال اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن که نزدیک به ۵۰ تن بودند، به شهادت رسیدند.

آنگونه که نقل شده است، شهید محلاتی در برابر آخرین تهدید میگ دشمن می‌گوید: ما شهادت را به تسلیم شدن در مقابل دشمن بعثی ترجیح می‌دهیم.

از آن زمان، این روز جهـت ارج نـهـان بـه حضور اثربخش روحانیون در طول سال‌های حماسه و ایثار و مقاومت به نام روز «روحانیت و دفاع مقدس» نامگذاری شد.

به طور قطع نـقـش روحـانـیـون در طـول هـشـت سـال دفـاع، بـر هـیـچ‌کـس پـوشـیـده نـیـسـت. گـواه ایـن مـدعـا خـیـل شـهـداى آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار از بیشترین درصد نسبت به جمعیت خود برخوردار است و نام روحانیون شهید بر تارک شهداى هشت سال دفاع مقدس می‌درخشد و گواهى بر رزم بى امان روحانیت معظم در کنار منبر و خطابه است.

مروری بر تاریخ صدساله اخیر و رشد و نفوذ استعمار در کشورهاى اسلامى، مبارزات بى وقفه علما و روحانیون علیه استکبار و استعمار و شیاطینى که اساس اسلام را نشانه گرفته اند، نشان می‌دهد. این مسیر جاودان از مبارزات دوران انقلاب در شکنجه گاه‌های رژیم ستمشاهی گرفته تا ترور‌های شوم بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس و حماسه مدافعان حرم، مزین به نام روحانیون شهیدی است که به تعبیر حضرت امام (ره) رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته اند.

مزار شهید محلاتی، شهید موسوی دامغانی و تعدادی دیگر از شهدای پرواز آسمانی اول اسفند سال ۱۳۶۴ در حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار