معاون وزیر امور خارجه روسیه:

وتوی قطعنامه غزه توسط آمریکا، مجوز ادامه کشتار مردم بی‌گناه است

مسکو هشدار داد اقدام آمریکا در وتوی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی الجزایر درباره غزه، «در واقع، اعطای مجوز به ادامه کشتار مردم بی‌گناه فلسطین است».
کد خبر: ۶۵۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴ - 22February 2024

وتوی قطعنامه غزه توسط آمریکا، مجوز ادامه کشتار مردم بی‌گناه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «میخائیل باگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای برای پایان جنگ استفاده می‌کنند.

وی افزود: در واقع، این اقدام، اجازه ادامه کشتار مردم بی‌گناه در غزه را می‌دهد؛ جایی که نزدیک به ۳۰ هزار زن و کودک در آن کشته شده‌اند.

باگدانوف در انتقاد از حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مسکو و کل جامعه بین‌المللی، از جمله جهان عرب و مسلمانان نمی‌توانند منطق امور را درک کنند، زیرا در نتیجه این جنگ که حدود پنج ماه به طول انجامیده است، مردم هر روز و هر ساعت می‌میرند.

این دیپلمات ارشد همچنین با اشاره به اینکه هر چه درگیری‌ها در غزه طولانی‌تر باشد، شانس نجات اسرا کمتر خواهد بود، افزود: مسکو از تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر و مصر برای حل مناقشه فلسطین حمایت می‌کند.

آمریکا در نشست روز سه‌شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود و باید توسط همه طرف‌ها رعایت می‌شد.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، مانع تصویب آن شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) نیاز دارد.

اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ نیز با اظهار تاسف از ناتوانی شورای امنیت در انجام مسئولیت خود در قبال غزه گفت: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه استفاده از حق وتو توسط آمریکا فاجعه دیپلماسی قرن است، گفت: این وتوی مکرر به روشنی مسئولیت بین‌المللی تداوم نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه باختری فلسطین را متوجه کاخ سفید می‌کند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تا کنون و به دنبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین در تلافی عملیات رزمندگان مقاومت موسوم به «طوفان الاقصی»، بیش از ۲۹ هزار و ۴۱۰ نفر از مردم غزه به شهادت رسیده و ۶۹ هزار و ۴۶۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار