در راه فتح قله‌ایم/ معاون اردویی و راهیان نور سازمان بسیج دانشجویی کشور خبر داد؛

پیش‌بینی حضور ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر زائر دانشجو در راهیان نور/ گسترش ویژه برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگی» شط علی در یادمان‌های دفاع مقدس

فضلی گفت: پارسال نزدیک به ۸۰ هزار نفر دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم میزبان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر از دانشجویان باشیم، تا الان در اواسط پیک اول راهیان نور دانشجویی بالای ۳۰ هزار نفر از استان‌های مختلف اعزام انجام شده است.
کد خبر: ۶۵۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱ - 25February 2024

پیش‌بینی حضور ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر زائر دانشجو در راهیان نور/ گسترش ویژه برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگی» شط علی در یادمان‌های دفاع مقدس«سید روح‌الله فضلی» معاون اردویی و راهیان نور سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس اظهار داشت: پارسال نزدیک به ۸۰ هزار نفر دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم میزبان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر از دانشجویان باشیم، تا الان در اواسط پیک اول راهیان نور دانشجویی بالای ۳۰ هزار نفر از استان‌های مختلف اعزام انجام شده است.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: در ابتدا خودتان را برای ما معرفی کنید.

سید روح الله فضلی هستم، معاون اردویی و راهیان نور سازمان بسیج دانشجویی کشور و دبیر اجرایی قرارگاه ملی راهیان نور شهید علم الهدی را برعهده دارم.

دفاع‌پرس: ساختار این قرارگاه به چه صورتی است؟

قرارگاه دانشجویی شهید علم الهدی یک قرارگاه ملی است که از چند وزراتخانه و بسیج دانشجویی تشکیل شده، در راس آن وزرات علوم به عنوان رئیس قرارگاه و وزیر بهداشت و آموزش و پرورش که دانشگاه‌های فرهنگیان را شامل می‌شود عضوی از آن هستند، بسیج دانشجویی دبیری این قرارگاه را برعهده دارد که کار را به صورت اجرایی جلو می‌برد.

دفاع‌پرس: به صورت مشخص نقش این قرارگاه در راهیان نور چیست؟

نزدیک به ۱۸ سال از تاسیس قرارگاه دانشجویی شهید علم الهدی می‌گذرد، دانشجویان سراسر کشور در این ایام در قالب قرارگاه دانشجویی شهید علم الهدی در بازه‌های محتلف مانند جنوب، غرب و دریایی به راهیان نور اعزام می‌شوند؛ برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام دانشجویان عزیز انجام می‌شود و به صورت متمرکز در قالب اجرایی در معاونت اردویی سازمان بسیج دانشجویی فضای اجرایش شکل می‌گیرد.

دفاع‌پرس: آیا قرارگاه شهید علم الهدی در جنوب کشور متولی یادمان است؟

بسیج دانشجویی از قدیم بحث اجرایی و فعالیت‌های یادمان شهدای هویزه را به عنوان یک یادمان دانشجویی که بیرق‌دار آن شهید علم الهدی و دانشجویانی که در آنجا به شهادت رسیده‌اند برعهده دارد.

دفاع‌پرس: یکی از برنامه‌هایی که قرارگاه شهید علم‌الهدی چند سالی است در آنجا برنامه برگزار می‌کند کار ویژه زندگی به سبک رزمندگان در نقطه شط علی هور العظیم است، از آنجا برایمان توضیح دهید.

یک کار ویژه با عنوان «یک شب زندگی به سبک رزمندگی» بسیج دانشجویی دارد که چندین سال در حال پیگیری و اجرا است، امسال هم دنبال این هستیم کار ویژه گسترش پیدا کند؛ دانشجویان در گروه‌های مختلف در شط علی که نزدیک نقطه شهادت شهید علی هاشمی در هورالعظیم قرار دارد حضور پیدا می‌کنند.

در چادر‌های دفاع مقدس یعنی همان‌هایی که رزمندگان در آن‌ها مستقر بودند یک شب زیست دارند، در همان شب یک رزمایش شبانه برای دانشجویان اجرا می‌شود، با حال و هوایی که دارد فضای معنوی و عملیاتی به آنان منتقل می‌شود؛ در انتهای برنامه سوار قایق می‌شوند و در نیزار‌های شط رزم‌شبانه‌ای در قالب کمین که انفجار و شلیک دارد برایشان عملیاتی می‌شود.

دفاع‌پرس: فرمودید این برنامه قرار است گسترش پیدا کند؟ 

بله، این برنامه چندین سال در حال اجرا است، اما امسال با کمک دوستانمان در ستاد مرکزی راهیان نور کشور بنا است در چند یادمان این کار رقم بخورد؛ کلید آغاز گسترش برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگی» زده شده است و امیدواریم این مهم اتفاق بیوفتند تا امسال میزبان دانشجویان بیشتری از سراسر کشور باشیم.

دفاع‌پرس: چند سال است که این برنامه در شط علی برگزار می‌شود؟ چه تعداد ظرفیت دارد؟

۷ سال است که برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگی» در شط علی برگزار می‌شود؛ خروجی خوبی هم داشته است و تقریبا هر شب ۲۵۰ نفر از برادران دانشجو در زیست شبانه حاضر می‌شوند؛ روز‌ها برای خواهران دانشجو در دو بازه صبح و ظهر این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دفاع‌پرس: برای دانشجویان خواهر زیست‌شبانه برگزار نمی‌شود؟

خیر، ظرفیت خواهران برای شب‌مانی نیست، عملیات در روز برای خواهران اجرا می‌شود و برنامه برادران کمی سخت و سنگین‌تر است.

دفاع‌پرس: این ویژه برنامه در کدام یادمان‌ها برگزار می‌شود؟

سال گذشته شب‌مانی به صورت محدود در برخی از نقاط برگزار شد؛ امسال به صورت گسترده‌تر در بحث زیست‌شبانه یا به عبارتی یادمان خوابی در سیدالشهدا (فکه)، کانال کمیل و حنظله جلو رفتیم که تقریبا هر شب بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در این نقاط مستقر می‌شوند. در بحث عملیات نظامی برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگی»، چون برنامه‌ریزی و هماهنگی خاصی نیاز داشت هنوز به خروجی مدنظر که در شط علی انجام می‌شود نرسیده‌ایم که امیدواریم ان‌شاءالله با کمک و حمایت دوستان سال آینده این هم برگزار شود.

دفاع‌پرس: آیا شرایط حضور برای همه مردم فراهم است؟ دانشجویان چگونه می‌توانند در این برنامه ثبت‌نام کنند؟

خیر فقط دانشجویان در شط علی می‌توانند ثبت‌نام کنند. امسال پیش‌بینی کردیم که نزدیک به ۱۱۰ هزار دانشجو از سراسر کشور در راهیان نور مشرف شوند، قاعدتا ظرفیت ۲۵۰ نفره زیست‌شبانه به اندازه‌ای نیست بشود همه‌ی دانشجویان در این برنامه شرکت کنند؛ ثبت‌نام به صورت سهمیه‌بندی است و در سامانه «ره‌نور» فضایی فراهم شده تا دانشجویان با ظرفیت نخبگانی متقاضی حضور شوند.

دفاع‌پرس: استقبال دانشجویان از این برنامه چگونه است؟

چون برای یکدیگر تعریف می‌کنند الحمدالله در میان دانشجویان فضایی رقابتی برای حضور شکل گرفته و دغدغه شده است، یک سال تلاش می‌کنند و دنبال این هستند تا بتوانند سهمیه بگیرند؛ نمونه این برنامه را در راهیان پیشرفت دانشجویی داریم، این سبک برنامه‌ها را، چون خاص، هیجان‌انگیر، خاطره‌انگیر و جذاب است که دانشجویان می‌پسندند.
چون ظرفیت محدود است نمی‌توانیم به همه دانشجویان متقاضی خدمات ارائه کنیم، پیشنهادمان این است تا حمایت مسئولان بیشتر شود و بتوانیم به صورت گسترده‌تر کاری کنیم تا نسل جوان دفاع مقدس را بهتر درک کنند.

دفاع‌پرس: آیا حضور برای کاروان‌های راهیان نور در شط علی آزاد است؟ 

خیر، ظرفیت محدود است؛ حضور کاروان‌های راهیان نور در شط علی، چون خدمات و کار‌های خاص مانند قایق‌سواری و روایت‌گری در وسط هور انجام می‌شود فقط با ثبت‌نام و پیش‌بینی قبلی صورت می‌گیرد.

دفاع‌پرس: آماری از حضور دانشجویان در سال گذشته و امسال دارید؟

حضور دانشجویان در مناطق عملیاتی بعد از ایام کرونا که آسیب به فضای راهیان نور وارد کرد و چند سالی تعطیلی داشتیم، به تدریج رو به افزایش است؛ پارسال که آمار ویژه شدت گرفت و حضور دانشجویان بیشتر شد نزدیک به ۸۰ هزار نفر دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند و در راهیان نور شرکت کردند. امسال پیش‌بینی می‌کنیم میزبان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر از دانشجویان باشیم؛ الحمدالله در ابتدای کار و تا الان که بنده با شما صحبت می‌کنم در اواسط پیک اول راهیان نور دانشجویی بالای ۳۰ هزار نفر از استان‌های مختلف اعزام انجام شده است.

دفاع‌پرس: با توجه به تاثیرگذاری قشر دانشجو در فضای انتخاباتی کشور، اعزام در این زمان چگونه است؟

تا ۶ اسفند برنامه‌ریزی شده است دانشجویان در یادمان‌های دفاع مقدس حضور پیدا کنند، از ۶ اسفند تا انتخابات یک تعطیلی کوتاه مدت داریم و مجدد از ۱۲ اسفند تا ابتدای ماه مبارک رمضان حجم عظیم اعزام‌ها مجدد آغاز می‌شود و عدد به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر می‌رسد.

دفاع‌پرس: آیا آمار مربوط به حضور کل دانشجویان است، آیا فقط کسانی که با دانشگاه مشرف می‌شوند؟

این آمار، چیزی است که به صورت سازماند‌هی شده طی حمایتی که مسئولان دانشگاه برای اعزام انجام می‌دهند از دم در دانشگاه گرفته می‌شود، شاید دانشجویان در طی سال با خانواده و یا کاروان‌های محلی در راهیان نور حاضر شوند که جزو این آمار نیست.

دفاع‌پرس: به عنوان سوال آخر در یادمان شهدای هویزه که همه آن را یک یادمان دانشجویی می‌دانند، چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

یادمان شهدای هویزه یک مکان خاص است که علاوه بر حضور خادمان دانشجو، خانواده‌ی شهدای دانشجویان هویزه در آنجا حاضر هستند و خادمی می‌کنند که اتفاقی بسیار ویژه است؛ هویزه جزو یادمان‌هایی است که رونق زیادی دارد و حضور دانشجویان را همیشه به صورت فعال در آنجا داریم. علاوه بر حضور روزانه کاروان‌های راهیان نور، بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر اسکان شبانه در این یادمان وجود دارد؛ غرفه و برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای زائران سرزمین نور در این یادمان دیده شده است.

سبک روایتگری و گفتمانی راویان در یادمان هویزه به صورت جهاد تبیین و پیشرفت است، یعنی علاوه بر روایت دفاع مقدس از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و رشادت‌های مختلف در عرصه سازندگی و علمی که افتخار آفرین بوده روایتگری می‌شنوند، بچه‌ها در این یادمان با نمایشگاه در این موارد که ذکر شد کار تبینی انجام می‌دهند. اتفاقات فرهنگی مانند هیات، روایتگری، نمایشگاه، فروشگاه محصولات فرهنگی و همچنین بازارچه محلی توسط مردم بومی راه‌اندازی شده تا یادمان هویزه سهم کوچکی در اقتصاد مردم فراهم کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار