دیدار جمعی از جوانان مجموعه‌های مردم نهاد با نماینده ولی فقیه در استان قزوین

جمعی از جوانان مجموعه‌های مردم‌نهاد با نماینده ولی فقیه در استان قزوین دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
کد خبر: ۶۵۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶ - 26February 2024

جمعی از جوانان مجموعه‌های مردم نهاد با نماینده رهبر معظم انقلاب دیدار کردند

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، جمعی از جوانان مجموعه‌های مردم‌نهاد با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار آیت‌الله عابدینی اظهار داشت: روح جوانمردی به جوانی جاودانگی می‌بخشد، حضرت خدیجه (س)، حضرت آسیه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و امیرالمؤمنین (ع) جزو افراد برجسته در جوانمردی هستند، و رسول اکرم (ص) نیز در رأس جوانمردان عالم قرار دارند. 

وی ادامه داد: جوانمردی سن و سال نمی‌شناسد، جوانمردی زن و مرد هم نمی‌شناسد، فرزند ۶ ساله امام حسن (ع) به معنای واقعی کلمه جوانمرد بود، یک موقع هم یک پیرمرد مانند حبیب‌بن‌مظاهر جوانمردی می‌کند، جوانمردی خیلی به کار انسان می‌آید.  

امام جمعه قزوین عنوان کرد: جوانمردی مراتبی دارد، اولین ویژگی جوانمردی حرّیت و آزادی است، ما اگر در مسئولیتی که داریم، آنقدر وابسته مقام و منصب خودمان باشیم که اگر خواستیم یک کلام حرف حق بگوییم هزار جور ملاحظه‌کاری کنیم، این درست نیست، چنین فردی دیگر نمی‌تواند کارش را درست انجام دهد و از حرّیت و آزادگی بهره‌ای ندارد. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان داشت: دومین ویژگی جوانمردان شجاعت و صراحت است، کسی که می‌خواهد جوانمرد باشد باید شجاع باشد، آدم ترسو به درد جوانمردی نمی‌خورد، البته آدم متهوّر هم به درد جوانمردی نمی‌خورد، تهوّر یعنی کسی می‌گوید من هر حرفی را هر جا و هر جور می‌زنم، شجاعت حدّ وسط این دو است.  

وی خاطرنشان کرد: آن کسی که می‌ترسد باید همت کند ترسش را کنار بگذارد، آن کسی که ترسی در وجودش نیست و ملاحظه‌ای ندارد، متهوّر است، او هم باید حکیمانه در عرصه جوانمردی وارد شود. 

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: ویژگی سوم جوانمردی، صداقت و راستی است، معمولاً جوانمردی را بیشتر در میان جوانان می‌توان جست‌وجو کرد، کمتر افرادی پیدا می‌شوند که مانند امام راحل، رهبر حکیم انقلاب و بزرگان معرفتی، علمی و ایمانی ما که تا پایان عمرشان جوان و جوانمرد زندگی کنند و همیشه با صداقت باشند.  

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند). 

وی یادآور شد: خدای متعال در این آیه خطاب به مؤمنین می‌فرماید تقوا داشته باشید و با صادقان همراه شوید، یعنی خداوند در این آیه صادقان را پیشکسوت مؤمنین معرفی می‌کند.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امیرالمؤمنین (ع) چقدر راجع به صداقت سخن گفته‌اند و صداقت را عامل پیروزی می‌دانند، آن حضرت در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید در جنگ‌ها همین که خدا صداقت ما را دید، بر دشمنان ما خواری و شکست را نازل کرد و پیروزی را هم به ما داد، این نگاه جوانمردانه امیرالمؤمنینی است. 

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: حق‌مداری یکی دیگر از ویژگی‌های جوانمردی است، اینکه ما در هر شرایطی که بودیم، حتی اگر به زیان ما بود حق را زمین نگذاریم.  

وی بیان داشت: امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید هیچ آدم عزتمند و توانمندی حق را رها نکرد مگر اینکه خوار و ذلیل شد، هیچ آدم ضعیف و ناتوانی هم به حق نچسبید مگر اینکه خدا به او عزت و سربلندی عنایت کرد. 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این باید برای جوانمردان به‌عنوان قانون باشد که بگویند ما اگر به ضررمان هم بود حق را رها نمی‌کنیم و تا آخرین نفس پای حق می‌ایستیم، اگر کسی چنین کاری کند هرگز ضرر نخواهد کرد، کسی هم که این کار را نمی‌کند هرگز سودی گیرش نمی‌آید و نفعی نمی‌برد. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: عدالت‌خواهی در دل همه هست، خدا همه آدم‌ها را طوری آفریده که عدالت‌خواه هستند، چرا همه اهل عالم امیرالمؤمنین (ع) را دوست دارند؟ این به‌خاطر عدالت آن حضرت بود، یکی از دانشمندان می‌گوید امیرالمؤمنین (ع) را به‌خاطر شدت عدالتش شهید کردند.  

وی تصریح کرد: جرج جورداق یک مسیحی است، او می‌گوید من ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را با عطش مطالعه کرده‌ام، اگر عمرش کفاف می‌داد قطعاً بیشتر مطالعه می‌کرد، چرا که نهج‌البلاغه مانند آب حیات است و هر چقدر آن را می‌نوشی عطشت نسبت به آن بیشتر می‌شود. 

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: جرج جورداق راجع به امیرالمؤمنین (ع) کتاب صوت العدالت الانسانیه را نوشته است، صداقت، حق‌مداری و عدالت‌خواهی امیرالمؤمنین (ع) کاری کرده که همه اهل عالم آن حضرت را دوست داشته باشند. 

امام جمعه قزوین گفت: نشاط و سرزندگی از دیگر ویژگی‌های جوانمردی است، آدم وقتی ایده و آرمان ندارد خود به خود افسردگی، پشیمانی و فرو ریختگی سراغش می‌آید، اما آدمی که هدفمند است این‌گونه نخواهد بود.  

وی عنوان کرد: ایثار و از خود گذشتگی یکی دیگر از ویژگی‌های جوانمردی است، جوانمرد با ایثار از منافع خودش می‌گذرد، یکی از کارمندان شهید بابایی که عائله‌مند بود نزد ایشان می‌رود و از کوچک بودن واحد سازمانی که در آن سکونت داشته گلایه می‌کند، شهید بابایی آدرسی را روی کاغذی یادداشت می‌کند و به او می‌گوید فردا اثاثیه‌ات را به این آدرس ببر که واحد بزرگتری است، آن آدرس روی کاغذ آدرس منزلی بود که شهید بابایی در آن سکونت داشت، یعنی منزل خودشان را که بزرگتر بود با واحد کارمند جابه‌جا کردند، این به معنای ایثار و از خودگذشتگی است. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: روحیه انقلابی و تحول‌گرایی یکی دیگر از ویژگی‌های جوانمردان است، همه این موارد را به صورت جزئی در فرمایشات رهبر حکیم انقلاب می‌توان جست‌وجو کرد. 

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: سخاوتمندی از دیگر ویژگی‌های جوانمردان است، یعنی کسی که دلش می‌خواهد خیری به دیگران برساند، همین که می‌بینیم شما و امثال شما جلو می‌افتید و زحمت‌هایی را متقبل می‌شوید تا دیگران از وجود شما، استعداد و پیشرانی شما بهره‌مند شوند، این به معنای جوانمردی است.  

وی تأکید کرد: امیدواری و امیدبخشی یکی دیگر از ویژگی‌های جوانمردان است، یک جوانمرد هم خودش امیدوار است و هم امیدواری را به دیگران تزریق می‌کند، رهبر فرزانه انقلاب در قله جوانمردی است، ایشان ضمن اینکه در همه زمینه‌ها حساسیت‌های ویژه‌ای دارند، دائم امید را به ما تزریق می‌کنند تا ما بانشاط و امیدوار بمانیم. 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آینده‌نگری و دور اندیشی یکی دیگر از ویژگی‌های جوانمردان است، گاهی ما همه خوبی‌ها را داریم، اما فقط جلوی پای خود را می‌بینم، اما گاهی آینده‌های دور را هم می‌بینیم، امام راحل فرمودند ما انقلابمان را به همه جهان صادر می‌کنیم، ایشان در جوانمردی از همه جلوتر بودند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند تا بانگ لااله‌الاالله و محمد رسول الله در همه جهان طنین نیفکند مبارزه هست، هر جا مبارزه هست ما هم هستیم، این به معنای آینده‌نگری است.  

وی بیان داشت: اثرپذیری در مسائل انسانی و ایمانی از دیگر ویژگی‌های جوانمردان است، برخی قلبشان از سنگ هم سخت‌تر است، اثرپذیری مثبت از دیگران نشانه جوانمردی است، ما در هر مقام و مسئولیتی هستیم، باید آماده فراگیری و یاد گرفتن از پیشکسوتان و اساتید باشیم. 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: دانایی در عقل و توانایی در اراده از دیگر ویژگی‌های جوانمردان است، شخصیت هر کس را عقل و اراده او می‌سازند، دانایی فرصتی برای عقل و توانایی فرصتی برای اراده است، عقل هر چقدر هم دانا باشد، اگر اراده ضعیف باشد، آدم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: ندانستن مربوط به عقل و شناخت است، نتوانستن مربوط به اراده، اجرا و عمل است، یک انسان جوانمرد همواره عقلش را در دانایی و اراده‌اش را در توانایی تقویت می‌کند.  

وی خاطرنشان کرد: آینده شهر، استان، کشور و جهان را جوانمردان مدیریت کرده و می‌سازند، آینده در اختیار جوانمردان است، اگر این‌گونه نبود ما منتظر ظهور نبودیم، منتظر ظهور یعنی منتظر جوانمرد عالم هستی و آخرین جوانمرد بزرگی که ظهور می‌کند باشیم. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: بنابراین همه باید در مسیر جوانمردی قدم برداریم و جوانمردی در همه جا دیده شود تا زمینه ظهور امام زنان (عج) فراهم شود، امروزه ما جوانمردی را در یمن می‌بینیم، ۲ هزار کیلومتر با فلسطین و غزه فاصله دارند، اما موشک‌هایشان را می‌فرستند تا از برادران غزه‌ای خود حمایت کرده باشند. 

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: ما امروز جوانمردی را در لبنان، فلسطین، غزه، حشد الشعبی عراق و جغرافیایی مقاومت در همه جای دنیا می‌بینیم، حتی قیام‌ها و تظاهرات‌های آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را با ذائقه جوانمردی می‌بینیم، محور همه این جوانمردی‌ها ایران اسلامی و قلب تپنده ولایت فقیه است که نایبی امام زمان را داراست.  

وی یادآور شد: انس و آشنایی با قرآن و روح بندگی، عبادت، معنویت به معنای تغذیه جوانمردی است، جوانمردی ممکن است در وجود ما مانند یک طفل باشد، این طفل نباید ضعیف‌الجثه باشد، باید دائم تغذیه شده و استخوان‌بندی محکمی داشته باشد تا شجره طیبه‌ای شود که دائم در حال بالندگی باشد. 

امام جمعه قزوین ادامه داد: این بالندگی را در سایه قرائت قرآن، فهم حقایق و معارف قرآنی، تفسیر قرآن، نماز، عبادت، بندگی، مطالعه و دانش‌افزایی به دست خواهیم آورد. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین گفت: در ایام انتخابات قرار داریم، مطابق فرمایش رهبر حکیم انقلاب در انتخابات چهار رکن اساسی شامل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت حداکثری وجود دارد، این چهار رکن را شما جوانمردان باید با تمام توان، کوشش، خلاقیت، فعالیت میدانی، بصیرت و دقت در انتخاب شایسته‌ترین محقق کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار