عمو سام بدهکار!

وقتی نماینده سابق دولت آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: سطح و میزان بدهی‌های دولت آمریکا به قدری افزایش یافته که یک حسابدار باید رئیس جمهور این کشور شود...» یعنی نظام حکمرانی فعلی در آمریکا قادر به حل این چالش (حل بحران بدهی آمریکا) نیست. چالش و بحرانی که روز به روز قوی‌تر و عمیق‌تر می‌شود.
کد خبر: ۶۵۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ - 27February 2024

عمو سام بدهکار!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نظام حکمرانی آمریکا طی دهه‌های اخیر با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در دسترسِ این کشور، سعی داشته تا جای ممکن تصویر و چهره‌ای از آمریکا را به جهانیان مخابره کند که قدرت نرم واشنگتن را تقویت و نقاط ضعف و چهره زشت این کشور را بپوشاند و مخفی کند. با این همه، علی رغم تمامی تلاش‌های جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکایی در این رابطه، گاه و بیگاه شاهد تحولات و رویداد‌هایی هستیم که از ناگفته‌های نظام حکمرانی در آمریکا افشاگری می‌کنند و واقعیت‌های تازه و تکان دهنده‌ای را از این کشور به افکار عمومی آمریکا و البته جهان ارائه می‌کنند. 

شاید یکی از دوره‌های زمانی که شاهد اوج گیری افشای ناگفته‌ها و واقعیت‌های تلخِ نظام حکمرانی در آمریکا هستیم، در بحبوحه اوج گیری قابت‌های انتخاباتی در این کشور به ویژه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. دوره زمانی که در قالب آن بسیاری از سیاستمداران و نخبگان سیاسی عالی رتبه آمریکایی به صراحت پرده از واقعیت‌ها در کشورشان برمی دارند و سعی در مجاب کردن افکار عمومی آمریکا دارند تا به آن‌ها به مثابه افرادی بنگرند که می‌توانند اوضاع را برای آمریکا سامان دهند و این کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنند. 

در این راستا، اخیرا شاهد آن بوده ایم که «نیکی هیلی»، نماینده سابق دولت آمریکا در سازمان ملل متحد که یکی از کاندیدا‌های مطرح در حزب جمهوریخواه جهت معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا نیز است، در موضع گیری قابل تاملی گفته است که «سطح و میزان بدهی‌های دولت آمریکا به قدری افزایش یافته که یک حسابدار باید رئیس جمهور این کشور شود».

نیکی هیلی گفته است که آمریکا در وضعیت کنونی چیزی در حدود ۳۴ تریلیون دلار بدهی دارد که همین مساله این نکته را به امری واجب و الزامی تبدیل می‌کند که حتما فردی رئیس جمهور آمریکا شود که در حد یک حسابدار حرفه‌ای در حوزه مالی تحصص داشته باشد و بتواند فکری به حال این وضعیتِ آشفته واشنگتن بکند. پیش از نیز وزیر خزانه داری آمریکا «ژانت یلین» هشدار داده که بدهی بیش از ۳۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا حقیقتا ترسناک است و باید به حالِ آن فکری شود. مساله‌ای که از دو منظر قابل تامل است: 

اولا، موضع گیری نیکی هیلی نشان می‌دهد که تا چه اندازه تصویر هالیوودی که از قدرت و موقعیت بین المللی آمریکا ساخته شده، پوچ و بی پایه است و هیچ نسبتی با واقعیت‌های میدانی این کشور ندارد. جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکایی و غربی سال هاست که تصویری درخشان را از آمریکا در حوزه‌های مختلفِ حکمرانی نشان می‌دهند با این حال، اذعان و اعتراف اخیر نیکی هیلی، این واقعیت را تایید می‌کند که عقبه قدرت و هژمونی آمریکایی چندان محکم نیست و نگرانی‌های جدی در مورد فروپاشی قریب الوقوع ادعا‌های دور و دراز آمریکایی‌ها در این رابطه وجود دارد. 

دوم اینکه موضع گیری اخیر نیکی هیلی این مساله را نیز مورد تایید قرار می‌دهد که اساسا این بحران‌ها به قدری عمیق شده اند که علی رغم طرح مسائل مختلف در مورد اینکه می‌توان راه حل‌هایی را برای مخاطب قرار‌دادن و حل آن‌ها در نظر گرفت، چندان نباید به آن‌ها دل بست و باورشان کرد. چرا که اگر واقعا اینطور بود و اراده و توانی جدی برای حل این مشکلات وجود داشت، تاکنون دولت‌های مختلف در آمریکا چنین می‌کردند و افتخارِ حل بحرانی به این بزرگی را برای خود ثبت می‌کردند.

منبع: سایت الف

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها