رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا تشریح کرد

جزئیات جدیدترین دستاوردهای دفاعی سپاه

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا جزئیات جدیدترین دستاوردهای دفاعی نیروی زمینی سپاه را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ - 21November 2013

جزئیات جدیدترین دستاوردهای دفاعی سپاه

"امامیان" رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه در گفتگو با رادیو سراسری ایران به سرمنشأ و راهبرد فعالیتهای جهادگونه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در راستای علم و تحقیق همواره تأکیداتی داشتهاند که باید به عنوان راهبرد و رویکرد اصلی سازمانها علیالخصوص جهاد خودکفایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما این فرمایشات را به عنوان اصل قرار میدهیم، افزود: رهبری در این خصوص فرمودهاند «علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است.»؛ به واقع پیشرفت کشور نیازمند حرکت علمی بسیار قوی است. ما نباید از عنصر تحقیق و پژوهش در فعالیتها و سیاستگذاریها غافل شویم و تحقیق باید به عنوان اصل در دستور کار قرار گیرد.

امامیان با بیان اینکه اتفاقات خوبی که در این سالها پیرامون عرصه تحقیقی و پژوهشی کشور رخ داده است، بیان کرد: وقتی به سخنان اخیر مقام معظم رهبری نگاه میکنیم این طور استنباط میشود که ما باید در حوزههای تحقیق و پژوهش اعم از نظامی و غیرنظامی فعالیت دوچندانی انجام دهیم تا بتوانیم پیشرفت کشور را در هر دو وجه به مرحلهای از رشد و ارتقا برسانیم.

وی همچنین ارتقای بنیه دفاعی کشور را سرچشمه عمده تحقیقات مبتکران و محققان کشورمان دانست و تصریح کرد: باید در حوزه نظامی به جهت ارتقای بنیه دفاعی کشور گامهای اساسی برداریم که پیش نیاز آن علم و تحقیق است. خوشبختانه سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه از حضور جوانانی بهره میبرد که در زمینه علوم مهندسی تخصصهای لازم را دارند و میتوانند با توجه به شرایط کنونی کشور، پروژههای تحقیقاتی نظامی را به پایان برسانند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه به حوزههای فعالیتهای تحقیقاتی این سازمان اشاره کرد و افزود: در سازمان تحقیقات و خودکفایی نزسا پروژههایی در زمینه الکترونیک، مخابرات، مکانیک، مواد، عمران و یا به تعبیر نظامی پروژههایی با محورهای تسلیحاتی و تجهیزاتی اعم از طراحی و ساخت خودروهای نظامی، سلاحهای متنوع با کالیبرها و قابلیتهای متفاوت، سرجنگیها با مقدار مواد منفجره متفاوت، سیستمهای مخابراتی و ارسال تصویر، نرمافزارهای مورد نیاز نیروی زمینی سپاه و همچنین طراحی شبیهسازهای مورد نیاز نیرو انجام میگیرد.

امامیان سازمان تحقیقات و خودکفایی را سازمانی توسعهیافته و مطلوب دانست و تأکید کرد: سازمان تحقیقات را نهتنها به چند گروه یا افراد خاصی محدود نکردیم، بلکه از همه اساتید دانشگاهها خاصه دانشگاه جامع امام حسین(ع) استفاده کردیم. همچنین از مجموعه دفاعی به جهت تولید سامانهها نیز بهرهبرداری میکنیم. پروژههایی که فرمانده کل سپاه از آنها بازدید داشت حاصل تلاش و تحقیق یکایک فرزندان سپاهی این کشور بود که توانستند با خلاقیت و اندوختههای علمی خود بخشی از نیازمندیهای ضروری نیروی زمینی سپاه را تأمین کنند.

وی در ادامه این گفتگو به تشریح برخی پروژههای سامان یافته نیروی زمینی سپاه پرداخت و گفت: در مناطق شمال غرب به جهت نوع اقلیم و آب و هوا، برای انجام عملیات و رزمایشها در تردد مشکلاتی داریم؛ به همین خاطر خودروی برفروبی را به بهرهبرداری رساندیم که بتواند ارتفاعات صعبالعبور را به راحتی بپیماید. البته ناگفته نماند که به واسطه این خودرو میتوانیم مأموریتهای نیرو را در شمال غرب به راحتی و با کیفیت بیشتری انجام دهیم و در پشتیبانی نظامی و انتقال نیروها به پایگاههای مربوطهشان موفق باشیم. در این خودروها عمدتاً از موتوری کاملاً ایرانی استفاده شده که قدرت موتور آن ۲۴۰ اسب بخار است. این موتور میتواند شیبهای متفاوتی را که در مناطق احصاء شده را طی کند.

امامیان به یکی دیگر از پروژههایی که اهداف متحرک نیروی زمینی سپاه را محقق میکند، اشاره کرد و افزود: بهینهسازی توپ ۲۳ میلیمتری را انجام دادیم. لازم به ذکر است که با استفاده از این توپ جستجو و قفل همزمان به راحتی انجام میشود و نهایتاً هدف به صورت دقیق مورد اصابت قرار میگیرد.

وی در خصوص پروژه ارسال تصویر گفت: پروژه ارسال تصویر یک فعالیت تاکتیکی است که بر روی بُرد بلند طراحی شده و قابلیت آن را دارد که در عمق خاک اهداف نظامی ما را چه در شب و چه در روز، محقق کند. ارسال تصویر یکی از پروژه های ارزشمند ماست چون تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده و به واسطه قرار گذاشتن سیستمی با دوربینهای ترمال و مرئی، کار خودش را بسیار تخصصی انجام میدهد.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، "عاصفه" را پروژه استراتژیک نیروی زمینی سپاه برشمرد و گفت: عاصفه به منظور مقابله با موشکهای کروز با استفاده از یک سیستم گاتلینگ چرخشی توپ با کالیبر ۲۳ میلیمتر و نواخت تیرهای متفاوت و سرعت بالا توانستیم در سازمان تحقیقات و خودکفایی نیرو به بهره برداری برسانیم. که به جهت انجام بسیاری از مأموریتهای سخت به پروژه استراتژیک نیرو معروف است.

امامیان در بخش دیگری به سلاح هوشمند صاعقه اشاره کرد و اذعان داشت: با استفاده از سلاح هوشمند صاعقه که دوربینهای ترمال و مرئی و یک سیستم فاصله یاب بر روی آن قرار دادند، اهداف متحرک به دقت مورد اصابت قرار میگیرد. همچنین با وجود کالیبر ۷/۱۲، قابلیت این را دارد که بتوانیم کالیبرهای بالاتر را روی سیستم آن کوپله کنیم.

امامیان در پایان طراحی و ساخت دو سلاح سیاوش و آرش را کاملاً بومی دانست و خاطرنشان کرد: سلاح سیاوش با کالیبر ۶۲/۷، سبک و کاملاً ایرانی است که تولید آن در داخل انجام شده و در جریان بازدید به نمایش گذاشته شد. همچنین "پروژه آرش" که یک دوش پرتاب کاملاً ایرانی ضد بالگرد هست با کالیبر ۲۰ میلی متر و برد دقیق تا ۱۸۰۰ متر، اهداف متحرک و ثابت را در این بُرد مورد اصابت قرار میدهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار