به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، دکتر «علیاصغر جعفری» معاون هماهنگکننده و امور استانهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در جلسه شورای معاونین و مدیران کل استانهای وزارت آموزشوپرورش که با حضور «رضامراد صحرایی» وزیر آموزشوپرورش و سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به جملهای از شهید باهنر مبنی بر اینکه «ما باید تربیت را از جایی شروع کنیم که متربیان میخواهند و به جایی ختم کنیم که خودمان میخواهیم»؛ اظهار داشت: این جمله شهید باهنر یک عمل و اقدام سخت را میطلبد که وظیفه آن برعهده آموزشوپرورش است.
دکتر جعفری تعلیم و تربیت را یک فرآیند علمی، زمانبر و مستمر دانست که نیازمند مهندسی دقیق است و با بیان اینکه، مجموعه آموزشوپرورش زحمات زیادی در این راستا انجام میدهد، افزود: در بحث کتابهای درسی نیازمند نقشه راهی هستیم تا بتوانیم آنچه باید گفته شود را به شکل مناسب از پایهی اول تا دوره متوسطه بهصورت درست دستهبندی کرد و اهداف شناختی، عاطفی و رفتاری را در آنجا بگنجانیم که اگر چنین اتفاقی صورت گیرد، بخش زیادی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.
معاون هماهنگکننده و امور استانهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، آموزشوپرورش را دارای دو ساحت مهم رسمی و غیررسمی دانست و عنوان کرد: ساحت رسمی آموزش و پرورش شامل کتاب و معلم است که در این زمینه با کتاب آمادگی دفاعی و علوم و معارف دفاع مقدس مفاهیم موردنظر منتقل میشود و در بُعد دوم که ساحت فرهنگی و شامل مباحث اردویی، مسابقات فرهنگی و هنری و ورزشی است، باید برنامهریزی بیشتر داشت؛ چراکه اثرگذاری بیشتری دارد.
دکتر جعفری ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هماهنگیهایی را برای تحقق این فعالیتها با آموزشوپرروش انجام داده است که نمونه آن در حوزههایی مثل سرود و تئاتر است.
طرح «راوی معلم» ظرفیتی جدی برای آموزشوپرورش
در بخش دیگری از این جلسه، سرهنگ پاسدار «روحالله محمدحسینزاده» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور به تشریح برخی اقدمات این ستاد و خدمات صورت گرفته برای مخاطبین دانشآموز پرداخت و گفت: فصل رویش یکی از برنامههای موفق سالهای گذشته مجموعه راهیان نور بوده که در دریاچه زریوار استان کردستان برگزار شد و طی چند سال حدود ۴۰ هزار نفر شرکتکننده داشته است.
وی ادامه داد: بسیاری از مخاطبین این طرح دانشآموزان بودهاند و این امکان باعث شد ما بیش از هزار خادمالشهدا برای یادمانهای مناطق راهیان نور دفاع مقدس جذب کنیم؛ لذا این اقدامات از ظرفیتهای موجود است که اگر مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد، موجب ایجاد ظرفیتهای جدید خواهد شد.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور طرح «راوی معلم» را یک ظرفیت جدی برای آموزشوپرورش دانست و گفت: برگزاری دوره آشنایی با دفاع مقدس برای دانشآموزان میتواند مفاهیم جدی را منتقل کند که باید در انجام آن جدیت داشت؛ همچنین در این راستا موضوعاتی مثل طرحهای رویش و السابقون را میتوان مورد نگاه جدیتر قرار داد.
انتهای پیام/ 121