مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران:

هنرمندان همواره علاقه خود را به موضوع ایثار و شهادت نشان داده‌اند

فروزانفر هنرمندان را علاقمند پرداختن به موضوع ایثار و شهادت دانست و گفت: هنوز در کشور فرهنگ اولویت نیست و با وجود گلایه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، تغییر مسیری در نگاه به فرهنگ صورت نگرفته است.
کد خبر: ۶۵۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۵ - 09March 2024

همچنان فرهنگ در اولویت کشور نیست/ هنرمندان همواره علاقه خود را به موضوع ایثار و شهادت نشان داده‌اند«علی فروزان‌فر» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی فرهنگ ایثار و شهادت دانست و در این‌باره اظهار داشت: توجه به موضوع فرهنگ ایثارگری، بذل جان، جسم و آبرو اتفاقی است که با فرهنگ‌ اسلامی و ایرانی عجین شده است.

وی افزود: تنها دستگاهی که از بین همه وزارتخانه پسوند اسلامی را یدک می‌کشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از این رو بحث ترویج هنر و فرهنگ ایثارگرانه و موضوع شهادت دراین وزارتخانه جاری بوده و خواهد بود. آنچه امروز بدان توجه مضاعف می‌کنیم استفاده از ابزار هنر برای بیان شیرین‎تر و همه‌فهم‌تر در موضوع ایثار و شهادت است.

فروزان‌فر تصریح کرد: وقتی کسی مثل حاج قاسم شهید می‌شود بدنه مردم در یک اتفاق همدلانه و پرشور جمعی با استقبال میلیونی خود را برای تشییع این شهید می‌رسانند، اما آنچه باعث می‌شود این جمعیت میلیونی پای حاج قاسم در طول نسل‎‏ها بایستد، هنر است.

وی در خصوص جایگاه ایثار و شهادت در کار هنرمندان گفت: هر زمان در طول تاریخ موضوعی ماندگار و به رویدادی تمدنی تبدیل شده، دلیلش استفاده از ابزار هنر بود. اگر می‌خواهیم نمایشی را به روی صحنه ببریم یا ارکستری بنا دارد شعری را اجرا کند، شکل گرفتن این محافل حول موضوع ایثار و شهادت اولویت بوده است.

وی در این‌باره تصریح کرد: موضوع قرار گرفتن ایثار و شهادت در کانون توجه را با چندین سال تاخیر شروع کردیم. به تازگی به زندگی شهدای دهه شصت پرداخته شده و بعد از ۴۰ سال برشی از زندگی آنان تبدیل به فیلم و موسیقی و شعر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران گفت: هنوز در کشور فرهنگ اولویت نیست و با وجود گلایه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، تغییر مسیری در نگاه به فرهنگ صورت نگرفته و فرهنگ در حاشیه است. وقتی در آخرین مرحله تخصیص بودجه، پول به فرهنگ می‌دهیم و نگاه تزیینی داریم کاری که باید در حوزه فرهنگ بشود نمی‌شود.

فروزان‌فر گفت: ۲۰۰ هزار شهید دفاع مقدس و صد‌ها شهید مدافع حرم و امنیت و مدافع سلامت داریم و همین امروز که صحبت می‌کنیم همچنان در مرز‌ها ناامنی است و چراغ جهاد و شهادت خاموش نشده است لذا با این سرعت کند فیلم‌سازی قطعا نمی‌‎رسیم به شهدای سه دهه بپردازیم، این مشکل در نقص جامعه فرهنگی نیست بلکه در نظام برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کشور است. اگر فرهنگ اولویت باشد اصحاب فرهنگ و هنر نشان داده‌اند در مواقع حساس و در حد توان می‌توانند جریان فرهنگی را متحول می‌کنند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار