برگزاری پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز

رویداد علمی و فرهنگی پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز به همت اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و باحضور دانشجویان و نخبگان فرهنگی هنری و اصحاب رسانه و سخنرانی اساتید حوزه تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در شیراز جنت فراز برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰ - 05March 2024
برگزاری پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیرازبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، رویداد علمی و فرهنگی پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز به همت اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و باحضور دانشجویان و نخبگان فرهنگی هنری و اصحاب رسانه و سخنرانی اساتید حوزه تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در شیراز جنت فراز برگزار شد.
 
در پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز، دکتر امین‌رضا نوشین، دکتر مجتبی اشرافی و سیده ثنا رضوی به ارائه سخنرانی پرداختند. 
 
«امین رضا نوشین» حافظ پژوه و استاد تاریخ هنر دانشگاه‌های شیراز با تبیین ریشه‌های اسطوره‌ای فرهنگ ایرانی و جشن نوروز، مفاهیم تجدید حیات طبیعت و نو شدن جان در کهن‌الگو‌های ایرانی را برشمرده و رابطه ماه فروردین با جشن‌های نوروز‌گان را زنده و پاینده دانست. 
 
این استاد دانشگاه متذکر شد که اگرچه امروزه نگاه ما به اسطوره‌ها، نگاهی زائد، نمایشی و فانتزی است، اما این انگاره‌های ذهنی در بطن زندگی ایران باستان بوده و ایرانیان با این مفاهیم می‌زیسته‌اند و قوام زندگی انسان ایرانی به همین فرهنگشان بوده است. انسان ایرانی و حتی انسان یونانی که هم عصر و از لحاظ فرهنگی هم‌عرض بودند، اسطوره‌ها و خدایان را مراحل درونی انسان و ارتقاء مدارج انسانی می‌دانستند که در عصر مدرن و پست مدرن تضعیف شده است. امروزه برای حفظ هویت ایرانی، بایستی عناصر هویتی مثل نوروز را تقویت کرده، زنده نگاه داشت و در متن زندگی گنجاند و این نه تنها برای انسان ایرانی حائذ اهمیت است بلکه برای پهنه فرهنگی نجد ایران قابل توجه و مهم است. 
 
در ادامه‌ی پیش نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز، «مجتبی اشرافی» دبیر نشست و استاد دانشگاه، فرهنگ را در قامت یک کل پیچیده و به عنوان عامل پیوندگر میان ملت‌ها و دولت‌ها، عنصری تعیین کننده دانسته و خاطر نشان کرد: جایگاه فرهنگ در دیپلماسی عمومی و گسترش فهم مشترک و بسط علایق انسانی و اخلاقی و نوع دوستی در ابناء بشر و فارغ از حکومت و مرز جغرافیایی، مشخص و مهم می‌شود. در این نگاه، نوروز به عنوان یک انگاره هویتی فراسرزمینی در نجد ایران و پهنه‌ی سرزمینی فرهنگ ایرانی، در قامت یک کلیت و انگاره‌ی سرمایه‌ای و هویتی می‌تواند گفتمان و غایتی موثر برای ارتقاء امنیت و افزایش اعتبار توسعه و درنهایت تقویت صلح و مودت و دوستی را در منطقه پرحادثه‌ی آسیای غربی و خاورمیانه محقق نماید.
 
در بخش دیگری از این نشست، خانم دکتر سیده ثنا رضوی، اهل کشور هندوستان، آداب و رسوم نوروزی اهالی کشمیر هندوستان را بسیار شبیه به آداب نوروزی ایرانیان دانسته و این موضوع را به عنوان یکی از موثرترین عناصر هویتی در کشور‌های حوزه فرهنگی نوروز دانسته و تاکید کرد که نکوداشت نوروز، مورد خواست عمومی اکثریت اهالی کشمیر در شبه‌قاره هندوستان می‌باشد.
 
این برنامه فرهنگی با بداهه‌نویسی و خطاطی استاد روح‌الله محرری و استاد مریم همایونی با خط خوشنویسی اشعار نوروزی حافظ و سعدی و اسماء مبارکه و ... و با هنرمندی استاد حسن ایمن و استاد مهدی لرپور در بداهه نوازی تار و تنبک و اجرای دکتر احمد مومنی همراه بود. 
 
شایان ذکر است که چهارمین دوره همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز و اهداء نشان نوروز، در ۱۹ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار