نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مجموعه زندگی چهل شهید سیزده ساله در کتاب «سرو قامتان» حائز رتبه تقدیری شده است

«انصاری» با بیان اینکه در مجموعه «سروقامتان» زندگی چهل شهید سیزده ساله استان اردبیل روایت می‌شود، گفت: این مجموعه در بیست و یکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس حائز رتبه تقدیری شده است.
کد خبر: ۶۵۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ - 06March 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کسب رتبه تقدیری از بیست و یکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در بخش کودک و نوجوان توسط «فرانک انصاری» برای نویسندگی مجموعه ۴۰ جلدی «سرو قامتان» بهانه‌ای شد برای انجام گفت‌وگو با این نویسنده خوش‌ ذوق دفاع مقدس که مشروح آن‌را در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: فعالیت خود را در زمینه ادبیات دفاع مقدس از کجا آغاز کردید؟

از سال ۹۰ با تشویق اساتید خود شروع به نوشتن در حوزه دفاع مقدس کردم. ابتدا حوزه فعالیتم حوزه پژوهش، داستان کوتاه و رمان بود، ولی بعدها به سمت خاطره نویسی دفاع مقدس تمایل بیشتری پیدا کردم. 

دفاع‌پرس: کاربرد ادبیات دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

 ادبیات دفاع مقدس و پایداری بخشی از ادبیات است که هنگام پایداری ملتی در برابر ملت‌های مهاجم پدید می‌آید و، چون شرح دلاوری اقشار مختلف مردم است؛ پس ماهیتی اجتماعی دارد و ناخواسته با مردم گره میخورد و می‌تواند بازتاب باور‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات آن‌ها به هنگام پایداری در برابر هجوم دشمن باشد. پس از این طریق می‌تواند باعث ماندگاری فرهنگ و باور ملتی در طول تاریخ شود. 

دفاع‌پرس: ارزیابی شما از ادبیات دفاع مقدس در وضعیت کنونی چیست؟

ادبیات جنگ و دفاع مقدس با فاصله گرفتن از وضعیت تاریخی و زمانه‌ای که جنگ در آن روی داده، پی‌جوی مسائل و موضوعات تازه‌ای است که فرد ایرانی با آن سر و کار داشته و تا به حال مجال روایت پیدا نکرده است. به نظر من نگاه انتقادی و اعتراضی به فرصت‌های موجود در آن برهه در داستان‌های امروز به وفور دیده می‌شود. مضمون و درون مایه حفظ شده، اما سمت و سوی روانشناختی گرفته است. 

 دفاع‌پرس: ادبیات دفاع مقدس چه زمانی جریان ساز و جهانی خواهد شد؟ 

غربی‌ها به دلیل آنکه تفکر شیعه و المان‌های اساسی و حاکم بر جامعه ایرانی را نمی‌شناسند، نمی‌توانند به درونمایه دفاع مقدس پی ببرند. در اینجاست که نویسنده باید به‌گونه‌ای بنویسد که مخاطب خارجی به ارزش‌های دفاع مقدس پی ببرد. ادبیات ما زمانی جهانی خواهد شد که نگاهی انسانی داشته باشد و از منظر ادبیات و داستان بتواند غیرجانبدارانه از انسان‌هایی حرف بزند که با حفظ ارزش‌های انسانی و اخلاقی شجاعانه جنگیدند و از خاک و وطن خود دفاع کردند. 

دفاع‌پرس: ارتباط ادبیات دفاع مقدس با سایر علوم از نظر شما چگونه است؟

ادبیات پایداری می‌تواند با علوم مختلفی مثل پژوهش، فناوری و ارتباطات گره بخورد و با هم افزایی بیشتر در جهت تقویت همدیگر برآمده و با هدف واحدی در جهت اثر گذاری بیشتر بر مخاطب و پیدا کردن مخاطب بیشتر از اقشار مختلف مردم بویژه نسل جوان فعالیت نماید. 

‌دفاع‌پرس: آیا زبان فرهنگ، هنر و ادبیات در انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های بعدی موفق عمل کرده است؟
می‌توانم بگویم موفق نبوده است. چون از ابزار‌های متنوع و متناسب با نیاز نسل امروز آن چنان که باید استفاده نکرده است. یک دلیل دیگر هم شاید عدم فرهنگ سازی در این زمینه و تبلیغات نامناسب و سوء دشمن بوده است. امکانات در مناطق مختلف توزیع نشده و برای همین است که نتوانسته آن چنان که باید بر نسل‌های مختلف اثر بگذارد. به نظرم امکان موفقیت در این حوزه نیاز به کاری جهادگونه و ملی دارد؛ و باید صرفا کار یک ارگان یا قشر خاصی نباشد و همه موظف به انجام آن باشند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که هر فردی با توان و مهارت و امکاناتی که در اختیار دارد؛ پای کار بیاید و از نویسندگان حمایت کنند و در پی انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس به شیوه‌های نوین باشند؛ می‌توان در این مسیر به موفقیت رسید. 

دفاع‌پرس: چه ابزار‌ها و قالب‌هایی (هنری، ادبی و...) بیشترین تاثیر را در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی داشته‌اند؟ و نقش رسانه در این مسیر چه بوده است؟

به نظر من قالب‌هایی که مستقیما احساسات مخاطب را درگیر خودش می‌کند و مخاطب بیشتری دارد تاثیرگذاری بیشتری دارد. مثلا درست کردن فیلم کوتاه یا فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس یا فیلم‌های مستند یا پژوهشی که به چرایی و چگونگی جنگ و رشادت رزمندگان و شهدا می‌پردازد موثر است. هر چند قالب‌های ادبی دیگر مثل قصه و رمان مخاطب خودش را دارد و اگر به شیوه‌ای نوین و بدور از شعارزدگی نوشته شوند می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشند.

‌دفاع‌پرس: رویکرد‌های اثر گذار در انتقال این میراث گران‌بها بلاخص به نسل جوان از نظر شما کدام است؟

اگر قرار باشد ادبیات دفاع مقدس به عنوان یک مولد در سطح رسانه‌ها خصوصاً در رسانه‌های مجازی عمل کند باید توجه داشت که سوژه‌های بسیار زیادی برای خلق آثار ارزشمند و گران سنگ در آن نهفته است که باید از آن‌ها به بهترین نحو برای جذب مخاطب استفاده کرد. این سوژه‌ها و مفاهیم اگر در زیر شاخه‌های مختلف. هنری توزیع شود و هنرمندانه و در قالب آثار خلاقانه و بدور از شعارزدگی و قضاوت به مخاطب کنجکاو امروزی عرضه شود می‌تواند باعث اثرگذاری باشد. استفاده از فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی نیز می‌تواند کارساز باشد. 

دفاع‌پرس: راه‌های جذب نویسندگان نوقلمان به حوزه دفاع مقدس از نظر جنابعالی کدامند؟

برگزاری جشنواره‌های مختلف داستان نویسی، خاطره نویسی و شعر و یا روایت‌گویی می‌تواند باعث کشف استعداد نویسندگان نوقلمی باشد که در این حوزه قلم می‌زنند. البته باید ارگان‌های مرتبطی مثل فرهنگ و ارشاد و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس از این استعداد‌ها حمایت کرده و با برگزاری کلاس‌های مختلف و حمایت و چاپ آثار آن‌ها قدم بردارد تا ان‌شاء‌الله شاهد شکوفایی و تقویت این استعداد‌ها در آینده نزدیک باشیم. 

دفاع‌پرس: برای انتقال معارف دفاع مقدس به کودکان و نوجوانان چه راه‌کار‌هایی را پیشنهاد می‌فرمایید؟

متاسفانه برای کودک و نوجوان امروزی، ادبیات دفاع مقدس چندان پررنگ و مطرح نیست. این امر به خاطر کوتاهی‌های مسئولان فرهنگی بوده از این رو نسل سوم و چهارم نیز به خوبی با ادبیات دفاع مقدس آشنا نیستند و حتی جایی مفاهیم و ارزش‌ها به صورتی نادرست و وارونه در ذهن آن‌ها رسوخ پیدا کرده است. برای انتقال معارف دفاع مقدس به نظرم باید متناسب با نیاز‌ها و سلیقه این قشر دست به کار نوشتن زد. استفاده از فضای مجازی که نوجوان امروزی بیشتر با آن سرو کار دارد و با آن مرتبط است به عنوان فرصتی است که می‌توان برای انتقال مفاهیم ارزشی و دفاع مقدس از آن بهره جست. نوشتن داستان‌های کوتاه و داستانک و انتشار آن در فضای مجازی و یا چاپ داستان‌ها و توزیع در مدارس و برگزاری مسابقات کتابخوانی می‌تواند گام دیگری برای آشنایی کودکان و نوجوان با معارف دفاع مقدس باشد.

گفت‌و‌گو از: محمد نوری سولا

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار