پژوهشگر تاریخ: برای تخریب شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، می‌گویند فراماسون بوده

سلیمی نمین گفت: سیدجمال‌الدین اسدآبادی، پیشقراول ارتباط با کشور‌های اسلامی بود که بخاطر فعالیت‌های موثر و مثبت خود، در جهت شناخت استعمار، مورد اتهام فراماسون بودن قرار گرفت.
کد خبر: ۶۵۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ - 07March 2024

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عباس سلیمی نمین» پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعداز تسلط استعمار بر کشور‌های اسلامی، خیلی از علماء و مراجع احساس نگرانی می‌کردند. این نگرانی، هم در میان مراجع مستقر در نجف وجود داشت و هم در میان مراجع داخل ایران؛ که نامه‌ها و موضع‌گیری‌های آن‌ها دلالت بر این نگرانی است. علماء، آینده جهان اسلام و استقلال کشور‌های اسلامی، به ویژه ایران را در مخاطره می‌دیدند. سیدجمال نیز یکی از این شخصیت‌ها است که برای رفع این نگرانی، در مسیر وحدت بین کشور‌ها و ملت‌های مسلمان قرار می‌گیرد و تلاش زیادی در این وادی صورت می‌دهد.

پژوهشگر تاریخ: برای تخریب شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، می‌گویند فراماسون بوده

سلمی نمین افزود: حُسنی که سیدجمال داشت، این بود که می‌توانست زبان مشترک با ملت‌های مسلمان داشته باشد. خیلی‌ها نگران تسلط استعمار بر مسلمین بودند، اما مثل سیدجمال توانایی ایجاد برقراری ارتباط نداشتند. او از جمله شخصیت‌هایی بود که به مصر و ترکیه و کشور‌های دیگر سفر کرد. سفر‌های او به گونه‌ای بود که اهالی این کشورها، سیدجمال را از خودشان می‌دانستند. او می‌توانست ارتباط بسیار مثبتی ایجاد کند.

پژوهشگر تاریخ: برای تخریب شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، می‌گویند فراماسون بوده

پژوهشگر حوزه تاریخ، درباره این مسئله که به سیدجمال‌الدین اسدآبادی، اتهام فراماسون بودن وارد می‌کنند، گفت: برخی افراد برای اینکه چهره این شخصیت بزرگ را تخریب کنند، می‌گفتند که او وابسته به تشکیلات فراماسونری است.

ما در کشور خودمان، نسبت به تشکیلات فراماسونری و کسانی که با این تشکیلات پیوند داشته‌اند، شناختی کافی داریم. مثلا تقی‌زاده، چون فراماسون بود، بعداز درگیری بین مشروطه‌خواهان و دربار و همچنین طرح ترور شاه ایران در آن دوره و ایجاد شرایطی نامساعد برای حضور افراد وابسته به فراماسونری، این افراد مجبور به ترک ایران شدند. برای خروج این اشخاص از کشور، کالسکه سفارت انگلیس در اختیارشان قرار گرفت و انگلیس امنیت آن‌ها را برقرار کرد تا گزندی به آن‌ها وارد نشود.

پژوهشگر تاریخ: برای تخریب شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، می‌گویند فراماسون بوده

وی در ادامه افزود: حتی در خارج از کشور، به افراد وابسته به فراماسونری، امکانات داده شد و روزنامه هم در اختیار آن‌ها قرار گرفت. همین‌طور زمینه‌هایی برای سکونت این افراد در خارج از ایران فراهم شد و خدمات چشمگیری دریافت کردند.

اما سید جمال، اگر وابستگی به این تشکیلات داشت، آن‌طور غریبانه در ترکیه از دنیا نمی‌رفت و یا غریبانه تشییع نمی‌شد. حتی سیدجمال مدتی را در عثمانی، در زندان به سر برد. دولت‌های خارجی - که تشکیلات فراماسونری در آن‌ها نفوذ داشتند - نه‌تن‌ها از سیدجمال حمایت نکردند، حتی او را به زندان انداختند. او در کشور‌های دیگر هم مورد بی‌مهری قرار گرفت و بعداز اینکه تأثیرگذاری او را دیدند، از این کشور‌ها رانده شد.

این اتهام نسبت به سید جمال، صادق نیست. اگر سیدجمال با این تشکیلات پیوندی داشت، هرگز این برخورد‌های تند با او صورت نمی‌گرفت و حتی دولت‌های خارجی، قطعاً روی او سرمایه‌گذاری هم می‌کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار