حزب‌الله لبنان و فلج کردن رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی

گروه مقاومت حزب‌الله لبنان همچون سدی بلند و قدرتمند در برابر تجاوزات «رژیم صهیونیستی» و حفظ و حراست در برابر زیاده خواهی‌ها و توسعه طلبی‌های آن بوده که این مهم را در جریان عملیات «طوفان الاقصی» با مشغول کردن ارتش «اسرائیل» در جبهه شمالی به خوبی و شایستگی نشان داده است.
کد خبر: ۶۵۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۲ - 21March 2024

حزب‌الله لبنان و فلج کردن رژیم صهیونیستی در جبهه شمالیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ حزب‌الله لبنان گروهی سیاسی و نظامیِ شیعه در «لبنان» است که در سال ۱۹۸۲میلادی با هدف مقابله و ایستادگی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی، با حمایت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. حزب‌الله لبنان فعالیت‌های خود علیه این رژیم اشغالگر و نامشروع را در ابتدا با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد و سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و با استفاده از جنگ‌های چریکی، به مقابله با نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی پرداخت.

رهبران

این گروه سیاسی و نظامیِ شیعه «لبنان» تا امروز سه رهبر بزرگ و مقتدر داشته که هدایت و راهبری آن‌ها این گروه مقاومت را به جایگاهی که امروز در منطقه «خاورمیانه» دارد، رسانده است. اولین رهبر آن «صبحی فصیحی» بود و «سید عباس موسوی» دومین رهبر آن‌ها بود، اما بعد از شهادت شهید موسوی، این «سید حسن نصرالله» بود که هدایت و رهبری این گروه مقاومت را برعهده گرفت و تا امروز با شایستگی و توانایی قابل توجهی این گروه را در برابر تجاوزات و زیاده خواهی‌های «رژیم صهیونیستی» هدایت و رهبری کرده است.

تاریخچه

تاریخچه و زمینه‌های شکل‌گیری «حزب‌الله لبنان» بسیار جالب و در نوع خود کم‌نظیر و قابل تامل است. این گروه مقاومت لبنانی در چند سال ابتدایی شکل‌گیری خود فعالیت‌های سیاسی و نظامی مخفیانه‌ای داشت، اما بعد از ۱۱ نوامبر سال ۱۹۸۴ برابر با ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۶۱ که «احمد جعفر قصیر» عملیاتی استشهادی علیه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد و موجب کشته شدن تعدادی از آنان شد، فعالیت‌ها و عملیات‌های خود را به صورت علنی آغاز کرد.

حال در این میان عاملی که موجب شده تا حزب‌الله لبنان از اهمیت و جایگاه ویژه و بالایی در لبنان و در میان مردم این کشور برخوردار باشد اعتقاد این حزب به اسلام شیعی و محوریت قرار دادن آموزه‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بود. این موضوع موجب شد تا حزب الله لبنان به بسیج مردم و نیرو‌های مبارز لبنانی برای مبارزه با رژیم نامشروع و اشغالگر اسرائیل بپردازد.

مبانی اعتقادی

مبانی اعتقادی و روش عملی گروه مقاومت حزب‌الله لبنان از اصول اسلام سرچشمه می‌گیرد. بنابر این در مبانی اعتقادی حزب‌الله لبنان، ضرورت تحرک سیاسی همه طبقات مردم برای به دست گرفتن کنترل امور کشور و عدم سلطه بیگانگان به عنوان اصلی ضروری مطرح است. ضمن اینکه مبانی اعتقادی حزب‌الله لبنان جهاد علیه اشغالگران را واجب شرعی می‌داند، از این رو مبارزه با رژیم صهیونیستی سرلوحه فعالیت این گروه مقاومت اسلامی لبنانی است.

نخستین شلیک موشک کاتیوشا

حزب‌الله لبنان از سال ۱۹۸۵ که در واکنش به ترور «سید عباس موسوی» دبیرکل وقت خود، برای نخستین‌بار موشک‌های کاتیوشا به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین شلیک کرد تا امروز چندین درگیری نظامی بزرگ و کوچک با «رژیم صهیونیستی» داشته که در تمامی آن‌ها پیروز از میدان نبرد خارج شده است.

نخستین درگیری

نخستین درگیری «حزب‌الله لبنان» با رژیم صهیونیستی به سال ۱۹۹۲ میلادی برمی‌گردد که در این سال حزب‌الله عملیات «انصاریه» را برای مقابله با تجاوز دریایی کماندو‌های اسرائیلی سامان داد که در نهایت موجب کشته و زخمی شدن ۱۷ نظامی صهیونیست شد.

دومین نبرد

درگیری بعدی حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در ۲۵ ژوئیه ۱۹۹۳میلادی رخ داد که در آن اسرائیل با هدف خلع سلاح حزب‌الله و ایجاد شکاف در روابط حزب و مردم و نیز فشار بر دولت لبنان برای جلوگیری از مقاومت به لبنان حمله کرد. این حمله با واکنش حزب‌الله مواجه شد و طرفین در ۳۱ جولای ۱۹۹۳ تفاهم ژوئیه را پذیرفتند.

الوعده الصادق

اما در جولای سال ۲۰۰۶ بود که حزب‌الله لبنان عملیاتی را به نام «الوعده الصادق» برعلیه اسرائیل آنجام داد. حزب‌الله در این عملیات به دلیل عهدشکنی اسرائیل در توافق با آن‌ها مبنی بر آزاد کردن سه اسیر لبنانی، دو نظامی اسرائیلی را اسیر کرد. اما رژیم صهیونیستی برای آزادسازی اسرای خود و نیز خلع سلاح حزب‌الله به آن‌ها حمله کرد که به جنگ ۳۳ روزه معروف شد و اسرائیل هم بازنده از آن خارج شد.

عملیات «طوفان الاقصی»

آخرین و جدیدترین درگیری میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی با عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد. بعد از غافلگیری و شکست بزرگ و سنگین امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از گروه حماس، ارتش «اسرائیل» جنگ غزه را به مردم غیرنظامی و بی‌دفاع این شهر تحمیل کرد، ولی حزب‌الله لبنان با هدف حمایت و پشتیبانی از مردم غزه و کاهش فشار ارتش «اسرائیل» بر مردم این باریکه با اعزام نیرو‌های خود به مرز لبنان با سرزمین‌های فلسطین اشغالی، درگیری‌های پراکنده و برنامه‌ریزی شده‌ای را با ارتش رژیم صهیونیستی آغاز کرده که تا امروز همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار