استاد حوزه علمیه:

درک ماه رمضان دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: ماه رمضان به زیباترین صورت وارد محشر می‌شود و باعث شگفتی انسان‌ها می‌شوند و در آن هنگام کسانی که ماه رمضان را درک نکردند حسرت می‌خورند.
کد خبر: ۶۵۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰ - 14March 2024

درک ماه رمضان دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر اظهار داشت: خداوند به خاطر تقوای باطنی و خارجی برخی از بندگان خود، در‌هایی از فیوضات را به روی آن‌ها باز کرده است. این افراد گرچه تعدادشان اندک است، اما در امت‌های پیشین و در امت اسلامی نیز بودند. تقوای باطن به معنای حفظ درون از پدید آمدن آلودگی‌های شیطانی و یا درمان این آلودگی‌ها است.

وی افزود: تقوای ظاهری به معنای حفظ اعضا و جوارح از گناهان مربوط به آنان اعم از کبیره و صغیره است؛ بنابراین طهارت باطن و ظاهر کلیدی برای بازگشایی در‌های فیوضات الهی به روی انسان است. در سوره بقره پروردگار می‌فرماید من عاشق کسانی هستم که آراسته به طهارت کامل هستند. این افراد هم درون و هم ظاهرشان پاک است.

انصاریان با بیان اینکه طهارت باطنی و ظاهری انسان را به عالی‌ترین درجه انسانی می‌رساند گفت: پیامبر اکرم می‌فرماید بهترین سعادت و خوشبختی برای انسان آن است که عمری طولانی داشته باشد و به عبادت خدا بپردازد. زیاده خوری و پرخوری سخت گیری بر بدن است و روزه گرفتن آسان گیری بر بدن است که موجب سلامتی جسم می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روزه بسیاری از امراض را از بدن خارج می‌کند عنوان کرد: خداوند درباره کسانی که به مسجد قبا می‌آمدند و در برابر آفتاب تیز نماز می‌خواندند می‌فرماید در این مسجد مردانی هستند که به این مسجد می‌آیند تا طهارت همه جانبه پیدا کنند.

وی ادامه داد: مسجد محل آرامش است و اگر منبر خوبی هم داشته باشد درد‌ها و مشکلات را حل می‌کند و به انسان آرامش می‌دهد به عقیده بنده عالی‌ترین گفتار درمانی در جهان یک منبر صحیح و عالمانه است و این گفتار درمانی بیش از هزار سال است که در مذهب شیعه فعال است.

انصاریان اضافه کرد: یکی از عوامل ایجاد تقوای ظاهر و باطن طبق فرموده پروردگار روزه ماه مبارک رمضان آن هم طبق شرایط است یعنی همه اعمال و رفتار و جوارح انسان باید روزه باشد. چنین روزه‌ای را اگر کسی بگیرد به تقوا می‌رسید. برای مثال اگر کسی مبتلا به کبر است اگر بتواند آن را کنار بگذارد به تقوا می‌رسد. امام علی می‌فرمایند هر آلودگی که در وجود انسان باشد به وزن آن رذیله اخلاقی فیض الهی از او گرفته می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: کسانی که به مسجد می‌آیند غرق در رحمت خداوند می‌شوند. مسجد قبا به قدری نزد خداوند ارزشمند بود که می‌فرماید بسیاری از مردانی که به مسجد می‌آمدند عاشق طهارت بودند و من عاشق آنان هستم. منبر‌ها باید منبر انسان سازی باشد نه اینکه عمر مردم پای آن منبر تباه شود.

وی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید به همه ستارگان آفریده شده سوگند همه ارزش‌ها در قرآن کریم است؛ کسانی به این نور و اسرار این نور می‌رسند که ظاهر و باطنشان پاک است. آنچه که متقین از قرآن می‌فهمند دیگران نمی‌فهمند. روزه کامل ماه مبارک رمضان یکی از اسباب رسیدن به پاکی ظاهر و باطن است.

انصاریان در پایان گفت: ماه رمضان به زیباترین صورت وارد محشر می‌شود و باعث شگفتی انسان‌ها می‌شوند و در آن هنگام کسانی که ماه رمضان را درک نکردند حسرت می‌خورند. ماه رمضان همه دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار