وزیر کشور:

موفقیت مدیریت شهری ره‌آورد حاکمیت فرهنگ جهاد و شهادت بر شهرهاست

وحیدی با بیان اینکه فضای غالب شهرها با بهره‌گیری از عطر جهاد و شهادت، بسیار معنوی است، گفت: اگر به فرهنگ ایثار و شهادت، فضاهای معنوی بر شهرها حاکم می‌شود و کار برای شهرداران بسیار راحت می‌شود، بنابراین شهرداری‌ها و شوراهای شهرها نسبت حفظ و تقویت معنویت در شهرها مسئولیت بزرگی برعهده دارند.
کد خبر: ۶۵۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ - 15March 2024

موفقیت مدیریت شهری؛ ره‌آورد حاکمیت فرهنگ جهاد و شهادت بر شهرهاستبه گزارش دفاع‌پرس از استان از خراسان رضوی، «احمد وحیدی» وزیر کشور در رویداد جایزه شهردار برتر خراسان رضوی که روز گذشته در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا باید شهردار برتر انتخاب شود و چه اهمیتی دارد؟ اظهار داشت: دلیل آن مربوط به اهمیت کاری است که در شهرها انجام می‌شود. شهر می‌تواند و باید مجموعه‌ای با هویت اصیل فرهنگی باشد. شهرهای ما هویت دارند و این هویت‌دار بودن بسیار مهم است. شهر محل تجمع انسان‌ها است و لازمه‌اش این است که هنجارهای حاکم بر یک شهر آنچنان قوی باشد که شهر به‌عنوان شهر شناخته شود.

وی ادامه داد: اینکه انسان‌ها صرفاً کنار هم باشند، کافی نیست، بلکه باید روح جمعی، فرهنگ جمعی و هنجارهای مثبت در آن جامعه حاکم باشد. بنابراین شهردار یک مسئولیت فرهنگی و هویتی و وظیفه مهم برعهده دارد. چینش بخش‌های مختلف مبلمان شهری باید هویتی برای ما داشته باشد که اصالت آن مجموعه و مردم را نشان دهد. شهر هویت می‌خواهد که باید حفظ و تقویت شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه معماری شهرها بسیار مهم است، تصریح کرد: به معماری ایرانی اسلامی کم پرداخته‌ شده و باید بیشتر به آن توجه شود.

وحیدی افزود: اقتصاد شهری نیز اهمیت دارد. اقتصاد شهر باید بچرخد. این ممکن نیست که مجموعه‌ای دور هم باشد و تعریفی از اقتصاد شهری وجود نداشته باشد. اینکه اقتصاد شهر چگونه طراحی شود، مهم است و اقتصاد شهری صرفاً مربوط به پروژه‌های عمرانی نیست.

وی با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها، گفت: سیما و منظر که گاهی آن را با مبلمان شهری یکسان می‌دانند، می‌تواند معنای وسیع‌تری داشته و ترکیبی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. ترکیب مناسب این‌ها به علاوه آن فضا می‌تواند سیما و منظر را شکل دهد.

وزیر کشور بیان داشت: اگر بنا شد در شهر برخی مسائل اجتماعی از جمله تکدی‌گری، آسیب اجتماعی، کودکان کار و معتاد متجاهر و تمام آنچه می‌تواند چهره شهر را دچار مشکل کند، نداشته باشید باید در مجموعه شهری ملاحظه شود که بخشی به مسائل فرهنگی، بخشی به اقتصاد و بخشی به مسائل اجتماعی بازمی‌گردد.

وحیدی خاطرنشان کرد: وقتی در یک شهر، سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند، شهر، شهر پرنشاطی می‌شود و مردم با روحیه خوب در آن کار می‌کنند، شهری که با کمترین فشار روانی مواجه است.

وی در ادامه ابراز داشت: فضای غالب شهرها با بهره‌گیری از عطر جهاد و شهادت، بسیار معنوی است که بسیبار ارزشمند و قابل تقدیر است. جهاد و شهادت موضوعاتی است که اگر به آن توجه شود به شهرداران کمک می‌کند چراکه اگر این فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود، کار برای آن‌ها بسیار راحت می‌شود بنابراین شهرداری‌ها و شوراهای شهرها نسبت حفظ و تقویت معنویت در شهرها مسئولیت بزرگی برعهده دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار