امام جمعه سرپل ذهاب:

ماه رمضان فصل بهار مکتب توحید و معرفت است

حجت‌الاسلام «ساداتی» گفت: از منظر آیات و روایات هم ماه رمضان و هم فصل بهار مدرسه و مکتب توحید و معرفت هستند و هرکسی که دل و جان خود را در حال و هوای این دو بهار قرار دهد از فیوضات آن بهره‌مند خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴ - 15March 2024

به گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، حجت الاسلام «محمد علی ساداتی» امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت اظهار داشت: از منظر آیات و روایات هم ماه رمضان و هم فصل بهار مدرسه و مکتب توحید و معرفت هستند و هرکسی که دل و جان خود را در حال و هوای این دو بهار قرار دهد از فیوضات آن بهره‌مند خواهد شد.

وی افزود: در حقیقت همزمینی بهار طبیعت و بهار فطرت تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز جان، فرصت مغتنمی برای سلوک انسان به سمت هدف خلقتش می‌باشد چرا که انسان در این دو بهار می‌تواند سراسر آفاق و حتی انفس خودرا سرشار از آثار الهی ببیند.

خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب تصریح کرد: برای استفاده بهتر از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی، با تاکید بر ملاحضه نقش محوری مساجد با رویکرد جهاد تبیین و امید بخشی و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیت‌های دینی و ترویج نشاط وتقویت پیوستگی اجتماعی در بستر آموزه‌های دینی، مناسب است برنامه ریزی لازم با همفکری با فعالیت فرهنگی و جوانان شهرستان انجام گیرد.

ساداتی ادامه داد: راه اندازی پویش «شهر ما روزه دار است» و اطلاع رسانی آن از طریق نصب تابلو‌های تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی، مبادی ورودی شهر‌ها و استان‌های کشور از برنامه‌های است که می‌تواند در ایام نوروز اجرا شود.

وی اذعان کرد: استفاده از ظرفیت شبکه‌های تبلیغاتی و آگهی نما‌ها باهدف مزین شدن جاده‌ها به پیام‌های قرآنی با تاکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی ورعایت مقررات و حقوق شهروندی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن توجه داشت.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب گفت: با تغییر زمان دید و بازدید‌ها و عید دیدنی‌ها از افطار تا سحر می‌توان هم حرمت ماه رمضان را نگه داشت و هم صله رحم را بجا آورد.

ساداتی خاطر نشان کرد: تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در شهر‌ها و استان‌های کشور که از افطار تا سحر به مراجعین و مسافرین نوروزی خدمات ارائه می‌دهند و برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه داران بصورت محله محور با همکاری مساجد و شهرداری و ...، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های پخش افطاری برای روزه داران در شهر‌ها و مسیر‌ها برای مسافرینی که در بین راه افطار می‌کنند  از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان در این ایام اجرا کرد.

 امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب با تأکید بر حفظ حرمت ماه رمضان اذعان کرد: استفاده از ظرفیت ماه رمضان و عید نوروز برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از فعالین این حوزه، رعایت شأن مسافرین معذور از روزه داری و هدایت آن‌ها به سمت رستوران‌های مخصوص ارائه خدمت به مسافرین نوروزی، تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه‌های میراث فرهنگی، حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملاء عام، الزام ضابطین به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزه خواری در ملاء عام و هتک حرمت ماه رمضان در این ایام اجرا شود.

 وی در ادامه با اشاره به سالروز رحلت حضرت خدیجه (س) اظهار داشت: رهبر انقلاب در پیام خود به کنگره هفت هزار زن شهیده کشور از الگوی سومی از هویت زن، در برابر الگوی شرقی و غربی نام می‌برند که در آن زن مسلمان نه مانند زن شرقی دچار بی نقشی و در حاشیه بودن است و نه مانند زن غربی ابزاری برای بهره بری جنسی در نظام سرمایه داری است.

خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: براین اساس سه الگو برای زن متصور است: نخست در جاهلیت اولی که در آن زن عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ است و ظلم به او رویه غالب جامعه است، دوم جاهلیت مدرن که در آن زن از انفعال و بی نقشی بیرون آمد، اما در ظلمی مضاعف از ساحت انسانی به ساحت جنسی افول کرد و سوم دوره درخشان زن که با نبوت رقم خورد، با طرحی نو که در آن زن نه آن عنصر منفعل ضعیف است و نه آن جنسی که پرده‌ی حیا برانداخته و به ساحت حیوانی سقوط کرده است.

ساداتی خاطرنشان کرد: این الگوی سوم زن با دست مبارک پیامبر اسلام ابتدا با وجود مبارک و نورانی بانوی بزرگ عالم حضرت خدیجه (س) محقق شد بانویی که با اسلام آوردن تعلقش را از مادیات فراتر برد و ثروتش راه پیامبر اسلام را برای گسترش دین هموار کرد بنابراین این بانوی بزرگ حجت الگوی سوم زن است.

 وی بابیان اینکه در جهان اسلام از حضرت خدیجه س مطالب زیادی نوشته نشده افزود: حضرت خدیجه س برخلاف الگوی زن مدرن چه شرقی و چه غربی که تک ساحتی است یک زن قدرتمند و یک انسان چند ساحتی است که فهم شخصیت نورانی ایشان به ما برای تبیین الگوی سوم زن مسلمان کمک می‌کند.

 امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب ادامه داد: حضرت فاطمه س و مادر بزرگوارشان نمونه بارز زن قدرتمند چند ساحتی هستند، نقش خانوادگی، عبادت، ارتباط اجتماعی و جواب به مردم و حضور در موضوعات سیاسی در زندگی ایشان نمایانگر این واقعیت است، حضرت خدیجه س در زمانی که به گواه تاریخ زنان جدی گرفته نمی‌شدند فعالیت‌های اقتصادی بزرگی را انجام می‌دادند و بعد از رسالت پیامبر اسلام چنان موثر ایفای نقش نمودند که به فرمایش پیامبر اسلام اگر خدیجه نبود اسلام دچار مشکل می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به انواع تجارت‌ها در قرآن کریم گفت: در فرهنگ اسلام، دنیا بازار است و ما بالاخره یکی از انواع تجارت‌های زیر را انتخاب خواهیم کرد: تجارت بد، تجارت بدون سود، تجارت کم سود، تجارت زیان بار، تجارت بسیار زیان بار، تجارت رسوا، تجارت راکد، تجارت نجات بخش، تجارت بدون کسادی و ضرر.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار