به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، پاسخگویی به درخواستهای مشروع و به حق مردم ازعمدهترین وظایف مسئولان قضایی استماع مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان محسوب میشود و در همین راستا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، مشکلات قضایی مراجعه کنندگان را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد در این اداره بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی بوده است.
بسیاری از مردم که خواستار دیدار با شخص رئیس قوه، معاونان ومسئولان عالی رتبه هستند، به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستههای خود را با قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر در میآورند.
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک میکند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی درمیان بگذارند.
موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودلهای مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه بیان کردند که نکته مهم مسئله برخورد با مراجعان است که این را هم ما قبلها گفتهایم و یک جاهایی هم البتّه انجام گرفته؛ این خیلی تأثیر دارد؛ یعنی کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر چنانچه با اخم آن کسی که به او مراجعه شده مواجه بشود، این دلشکسته از آنجا بیرون میآید، ولو حالا شما آن اخم را بکنید بعد هم به کارش رسیدگی کنید، این باز همان تأثیر سوء را دارد و فرق نمیکند؛ یعنی برخوردِ خوب [لازم است]. البتّه کار سختی است، بنده میدانم؛ یعنی مراجعات مردمی گاهی اوقات واقعاً انسان را خسته میکند؛ در نوع مواجهه و مراجعه، آدم خسته میشود، اعصاب انسان [به هم میریزد]لکن باید تحمّل کرد.
حجتالاسلام محسنی اژهای نیز همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استانها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقاتهای مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع میکنند را بررسی و رسیدگی کنند، رئیس دستگاه قضا همچنین تاکید کرده است که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمیتر، آسانتر و نزدیکتر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفتوگویی، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در بهمن ماه سال جاری تعداد ۲۴۳ هزار و ۸۶۰ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۲۰ هزار و ۹۵۱ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۲ هزارو ۷۴۹ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان فارس با ۲۵ هزار و ۷۶۳ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان کردستان به همراه معاونانش با ۱ هزار و ۸۵۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز به همراه معاونانش با ۱ هزارو ۱۳۸ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در بهمن ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۲۳۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۱۹۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۲۷۰ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۳۱۰ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۳۴۰ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۸۵ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۸ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۹۷ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع ۱ هزارو ۵۳۰ مورد است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۶۲۲ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۶۶ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۳۲۷ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۸۳ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، زنجان، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، همدان، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ¬یک از نامه-های استانهای ایلام، خراسان شمالی، زنجان، مرکزی در بهمن ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
وی در ادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند.
همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در بهمن ماه ۱۴۰۲ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۱۴ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۵۴ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
وی ادامه داد: در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزارو ۶۱ مورد درخواستهای مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط احد از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۹۰۲ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفته است.
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۷۴ مورد بوده است.
انتهای پیام/341