امام جمعه قزوین:

عبادت گنج درون انسان‌ها را آشکار می‌کند

آیت‌الله «عابدینی» با بیان اینکه انسان دارای گنج‌ درونی است و برای آشکار شدن این گنج درون نیاز به ولادت دوباره داریم، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند پیغمبران آمدند تا گنج‌های نهفته درون انسان‌ها را شکوفا کنند، انبیا آمدند انسان‌ها را به عبادت دعوت کردند، با عبادت گنج درون انسان‌ها آشکار می‌شود.
کد خبر: ۶۵۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ - 17March 2024

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته در مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: آدم وقتی از مادر متولد می‌شود حیوان بالفعل است، یعنی مانند حیوانات بوده و نیاز به آب، غذا و آذوقه دارد، اما خداوند زمینه رشد و کمال را در انسان قرار داده است.

وی ادامه داد: خدای متعال همه پیامبرانش را فرستاده تا ما را از زندگی حیوانی به زندگی انسانی ارتقا دهد و کتاب‌های آسمانی را نازل کرده برای اینکه ما به‌وسیله آن‌ها به زندگی انسانی زنده شویم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیات دوم و سوم سوره آل‌عمران می‌فرماید: «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ»، خدای متعال در این آیات می‌فرماید خدا منشأ زندگی و قیوم است، چنین خدایی قرآن را فرستاده است، ای انسان، تو اگر حیات، قوام و ماندگاری می‌خواهی، باید خدایی شوی و راه خدایی شدن از این قرآن می‌گذرد، بنابراین قرآن کریم و کتاب‌های آسمانی برای زنده کردن انسان آمده‌اند.

وی بیان داشت: روزه برای ولادت دوباره انسان است، روزه باید کاری کند که آدم دوباره متولد شود، نماز عید فطر جشن تولد انسان است، انسان اگر با روزه دوباره متولد شد، در جشن عید فطر احساس شادی می‌کند، همه عبادت‌ها نیز کمک می‌کنند ما دوباره متولد شویم.

نماینده ولی فقیه در قزوین با بیان اینکه انسان دارای گنج درونی است، این گنج باید آشکار شود و برای آشکار شدن این گنج درون نیاز به ولادت دوباره داریم، اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند پیغمبران آمدند تا گنج‌های نهفته درون انسان‌ها را شکوفا کنند، انبیا آمدند انسان‌ها را به عبادت دعوت کردند، با عبادت گنج درون انسان‌ها آشکار می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در دعای ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که رمضان ماهی است که خدا به آن عظمت، کرامت و فضیلت بخشیده است، این اوصاف فقط مربوط به ماه نیست، مربوط به روزه‌داران هم است، یعنی‌ای انسان، خدای متعال سفره ماه مبارک رمضان را برای تو پهن کرده است، این عظمت مربوط به توست، خدا می‌خواهد تو با ماه مبارک رمضان عظمت، شرافت و کرامت پیدا کنی.

آیت‌الله عابدینی گفت: مطابق فرموده امیرالمؤمنین (ع)، انبیا آمده‌اند تا انقلابی را در آدم ایجاد کنند و گنج‌های نهفته درون انسان را آشکار کنند، مانند همان کاری که کشاورزان می‌کنند، به این معنا که هر دانه گندم یک گنج‌نامه است، کشاورز خاک را شخم می‌زند، این گنج را درون خاک قرار می‌دهد و از این دانه نگهداری می‌کند تا شکوفا شود و رشد کند، پیغمبران نیز آمدند مانند یک کشاورز، درون انسان را زمینه‌سازی کنند تا گنج ارزش‌های متعالی و کرامت انسانی شکوفا شود.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»، خدای متعال در این آیه می‌فرماید‌ای کسانی که طعم شیرین ایمان را چشیده‌اید، خدا و رسولش را اجابت کنید، وقتی شما را دعوت به زنده شدن می‌کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه فرمود ماه مبارک رمضان ماهی است که شما به مهمانی خدا و روزه‌داری دعوت شده‌اید، خداوند هم در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید هر چه خدا و پیغمبرش شما را به آن دعوت می‌کنند، به سوی آن بشتابید، بنابراین پیامبر (ص) دعوت خدا را به ما یادآوری می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید:‌ ای کسانى که ایمان آورده‏‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان‌گونه که بر کسانى که پیش از شما بودند مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید. این آیه این یک دعوت‌نامه برای روزه است، خدا برای چه ما را دعوت به روزه کرده است؟ پاسخ را در آیه ۲۴ سوره انفال جست‌وجو می‌کنیم که خدا برای این ما را دعوت کرده که می‌خواهد ما زنده شویم.

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: حال اگر ما روزه گرفتیم و رفتار و کردار ما با ایام پیش از روزه‌داری فرقی نکرد، معلوم می‌شود که روزه‌داری نکرده‌ایم و فقط گرسنگی کشیده‌ایم، اگر روزه ما روزه حقیقی باشد باید هر روز حال ما را بهتر کند و آثار معنویت و زنده شدن را در خود مشاهده کنیم.

وی متذکر شد: آیه ۲۴ سوره انفال دعوت به معنویت و حیات انسانی است، خدای متعال در این آیه خطاب به مؤمنان می‌فرماید‌ای شمایی که طعم ایمان را چشیده‌اید، هر چه عمق معرفت ایمانی خود را بیشتر کنید، حیات انسانی و معنویت شما افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار