در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

هنرمند مشهدی: اجرای نقاشی شهدای واحد مخابرات یگان‌های رزم خراسان پلی بین گذشته و معاصر ایران است

منصوب گفت: حماسه‌سرایی‌های فردوسی در طول تاریخ برای مردم ایران، جذابیت داشته است؛ بر همین اساس در اجرای نقاشی شهدای واحد مخابرات یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس با اشاره به حماسه‌های شاهنامه، امتداد آن به حماسه‌های امروز رسید تا مخاطب این پیام را دریافت کند که اگر آن حماسه‌سرایی‌ها افسانه است، حماسه رزمندگان در آن دوران پر افتخار حقیقتی شبیه به افسانه‌ها است که واقعی هستند و تخیلی نیستند.
کد خبر: ۶۵۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹ - 26March 2024

«احمد منصوب» فعال فرهنگی و هنرمند مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در استان خراسان رضوی درباره جزئیات آخرین کار هنری خود اظهار داشت: چند ماهی است که مشغول طراحی و اجرای نقاشی دیواری در تقاطع خیابان فردوسی و خیام مشهد هستم. این اثر، که طراحی آن با خودم بوده، معرف شهدای بیسیم‌چی یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس است که در جبهه‌های حق علیه باطل مشغول نبرد بودند. متأسفانه با گذشت بیش از ۴۰ سال از آغاز جنگ تحمیلی؛ از این واحد کمتر صحبت به میان آمده و عموم مردم از نقش رزمندگان آن در دفاع هشت ساله، اطلاعات کمی دارند.

وی ادامه داد: مکانی که این نقاشی در حال اجرا است دارای یک فرصت بی‌نظیری برای معرفی شهدا است چراکه، عموماً مخاطبان به دلیل ترافیک و تقاطع با چراغ راهنمایی و رانندگی، این فرصت را پیدا می‌کنند تا تصاویر این شهیدان والامقام را به نظاره بنشینند و علاوه بر این؛ بلوار فردوسی، جزو اصلی‌ترین و پرترددترین خیابان‌های مشهد نیز است.

این هنرمند مشهدی درباره نحوه ایده‌پردای طرح گفت: به جهت اتصال و تقارن میدان و بلوار حکیم ابوالقاسم فردوسی با یکدیگر و از آنجایی که شخصیت این شاعر بزرگ با حماسه گره خورده است؛ بر همین اساس برای طراحی این اثر از شاهنامه الگوگیری شد. بر اساس ایده ارائه شده تصمیم بر این شد که علاوه بر حماسه‌های گذشته، به حماسه‌های معاصر هم اشاره شود.

هنرمند مشهدی: نقاشی چهره شهدای واحد مخابرات یگان‌های رزم خراسان پلی بین تاریخ گذشته و معاصر ایران است

منصوب با اشاره به اینکه حماسه‌سرایی‌های فردوسی همیشه در طول تاریخ برای مردم ایران، جذابیت داشته است، افزود: به همین دلیل در طرح در دست اقدام؛ با اشاره به حماسه‌های شاهنامه، امتداد آن را به حماسه‌های امروز رساندم تا مخاطب این پیام را دریافت کند که اگر آن حماسه‌سرایی‌ها افسانه است، حماسه رزمندگان دوران دفاع مقدس حقیقتی است شبیه به افسانه‌ها که واقعی هستند و تخیلی نیستند. نکاتی از این دست؛ باید چراغ راهی برای نسل کنونی در جامعه امروز باشد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه طرح‌ریزی این نقاشی دیواری تلفیقی از تکنیک نگارگری ایرانی و تکنیک هنری رئال است، تصریح کرد: در این طرح؛ چهره شهدای بیسیم‌چی استان به صورت رئال یا حقیقی طراحی شده و قسمت زمینه برگرفته از نگاره‌های ایرانی است. این نگاره‌ها بر اساس پژوهش‌هایی که درباره آن صورت گرفت، ضمن بهره‌گیری از آثار و تجربیات نگارگران متقدم از هنر هنرمدان متأخر؛ همچون آثار و تکنیک‌های استاد «محمود فرشچیان» استفاده شد.

وی در ادامه درباره ابتکار صورت گرفته در طرح گفت: در این اثر علاوه بر خلاقیت تجسمی، برای نخستین بار از خلاقیت شعری هم استفاده شده است؛ به این معنا که در کنار هر تصویر، مشخصات آن شهید والامقام در قالب یک شعر آورده می‌شود تا معرف شهید برای مخاطبان و رهگذران و عابران باشد. در این زمینه با استاد «علیرضا مهرداد» صحبت شده که به وسیله سرایش آن شعر با ضرباهنگ حماسی مثنوی شاهنامه؛ زمان ولادت، سجایای اخلاقی، نحوه و مکان شهادت هر شهید در شعر ذکر شده باشد.

منصوب در ادامه درباره بازخورد اثر در دست اقدام از سوی مخاطبان ابراز داشت: تا به امروز که مشغول اجرای این نقاشی دیواری بودم بازخورد و استقبال مردم، از اقشار مختلف جامعه، را به عنوان مخاطب در این مکان مشاهده می‌کردم که بحمدالله بسیار خوب بوده است و از طراوت، شادابی و حتی زنده بودن تصاویر شهدا سخن به میان آمده است. الحمدالله به مدد الهی و توسل به شهدا، فکر می‌کنم چنین کاری در نوع خود و در سطح کشور؛ برای معرفی شهدا و تبلیغ ایثار و شهادت بی‌نظیر باشد.

این هنرمند مشهدی درباره زمان رونمایی از طرح شهدای واحد مخابرات استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌هایی که درباره طرح داشتیم؛ قرار بر این بوده که تصویر ۴۰ شهید واحد مخابرات؛ در محل مذکور، پیاده شود که تاکنون، تصویر بیشتر شهدا نقاشی شده و تصویر ۱۵ شهید باقی مانده است؛ بر همین اساس امیدوار هستم که در ماه‌های ابتدایی که مصادف با بهار است از این طرح رونمایی شود.

هنرمند مشهدی: نقاشی چهره شهدای واحد مخابرات یگان‌های رزم خراسان پلی بین تاریخ گذشته و معاصر ایران است

منصوب در پایان بیان داشت: این نقاشی با پیگیری کنگره شهدای مخابرات سپاه (فاوا) و سفارش مدیریت امور هنری شهرداری مشهد انجام شده است و «ناصر علی‌آبادی» از هنرمندان اهل مشهد در اجرای این طرح، مرا همراهی کردند که از زحمات ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار