یادداشت/ محسن داوری

جهش تولید و پایداری حوزه اقتصادی

اگر جهش تولید رقم بخورد، بخشی از مشکلات مالی در این حوزه که به دلیل ناپایداری حوزه اقتصادی است، با حمایت از تولید داخلی توسط مردم رفع خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹ - 04April 2024

جهش تولید و پایداری حوزه اقتصادیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- «محسن داوری» فرماندار مشهد؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» شعاری که رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرده اند، تبیین و تأکید روشنی است بر این مسئله که اگر می‌خواهیم در این مسیر موفق باشیم، باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. دو نکته در این مشارکت نهفته است؛ اول اینکه مردم همراه شوند و موضوع دیگر اینکه علاوه بر همراهی، مردم نقش‌آفرینی نیز داشته باشند. نقش‌آفرینی مهم‌تر از همراهی است. دولت‌ها هر وقت همراهی مردم را نداشته‌اند، موفق نبوده‌اند.

رهبر معظم انقلاب علاوه بر همراهی مردم در این شعار، نقش‌آفرینی مردم را نیز مدنظر قرار داده‌اند و باید همواره به این نکته مهم توجه داشته باشیم. مردم در برهه‌های مختلف این نقش‌آفرینی را داشته‌اند؛ در زمان پیروزی انقلاب اسلامی مردم بودند که با نقش‌آفرینی خود آن حماسه را خلق کردند. در زمان جنگ تحمیلی نیز در مدیریت و پشتیبانی جنگ، نقش‌آفرینی کردند. در جهادسازندگی که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت نیز مردم نقش داشتند. 

در حوزه اقتصاد نیز اگر از مشارکت مردم بهره‌مند شویم، بی‌شک موفق خواهیم بود. این مشارکت سه بُعد دارد؛ یک بعد این است که خود مردم مستقیم نقش‌آفرینی کنند. به عنوان مثال، یک بخش تولیدی را فعال کنند. در بعد دوم مردم باید نقش واسطه داشته باشند، با هم منسجم شوند و در شرکت تعاونی‌ها سرمایه‌گذاری کنند و چرخه تولید را با هم فعال کنند. در بخش سوم نیز تولید داخلی را حمایت کنند. مردم به این باور برسند که چرخش این سیستم به حمایت‌های آن‌ها وابسته است. 

زنجیره تولید یعنی مواد اولیه، کار، ایجاد شغل و فعال بودن کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی که همه این موارد به حمایت مردم از تولید داخلی وابسته است. اگر مردم کالای ایرانی را بخرند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند، این مشارکت، جهش تولید را رقم خواهد زد. اگر در جایی تولید نداشته باشیم و با حضور مردم فعال شود، به دنبال آن اشتغال ایجاد خواهد شد و، چون خود مردم دخیل هستند، دلسوزی بیشتری خواهند داشت و با سود کمتری فعالیت می‌کنند. بعضی کارخانجات که شروع به کار کردند، با مشکل نقدینگی روبه‌رو شدند، اما با فعال شدن تعاونی‌ها مشکل نقدینگی آن‌ها نیز برطرف شد. 

جذب نقدینگی، تورم را کم خواهد کرد و مردم به جای اینکه سرمایه‌شان را در زمین و باغ و... بلوکه کنند، با مشارکت در تولید، کاهش تورم را نیز رقم خواهند زد. اگر جهش تولید رقم بخورد، بخشی از مشکلات مالی در این حوزه که به دلیل ناپایداری حوزه اقتصادی است، با حمایت از تولید داخلی توسط مردم رفع خواهد شد.

دولت نیز برای جذب مشارکت مردم باید علاوه بر نظارت دقیق، در صدور مجوزها، همراهی کردن، فرصت دادن و میدان دادن به تولیدکنندگان رویکرد تسهیلگری داشته باشد و پس از آن از تولیدکننده حمایت کند. در این زمینه فرمانداری نماینده حاکمیت در شهرستان است. باید مردم را در این حوزه تشویق کنیم و برای تحقق این شعار برنامه‌ریزی داشته باشیم و هدایت کنیم که بخشی از مقدمات فراهم شده است.

صنعتی را که کمتر از ظرفیتش تولید می‌کند یا صنعتی را که با حمایت اندکی فعال می‌شود یا صنعتی را که قابل توسعه است، شناسایی کرده‌ایم. باید این ظرفیت‌ها را به مردم معرفی کنیم و همه با تمام ظرفیت‌ها و در ساختاری که دارند، پای کار تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین شده، بیایند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار