امام جمعه قزوین:

شهدا به داد مظلومان و مستضعفان رسیدند

آیت الله «عابدینی» در مراسم بزرگداشت شهید راه قدس، علی آقابابایی گفت: این شهدا شایسته‌ترین عمل را انجام دادند و به داد مظلومان و مستضعفان رسیدند، دشمنان بدترین شرایط را برای محروم‌ترین و مظلوم‌ترین بندگان خدا ایجاد کردند، این شهدا رفتند امنیت را برای این بندگان خدا ایجاد کردند.
کد خبر: ۶۶۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲ - 08April 2024

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی فقیه در قزوین در مراسم بزرگداشت شهید راه قدس، علی آقابابایی که در روستای شنستق علیا برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال در آیه ۱۱۱ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»، یعنی (در حقیقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به بهاى اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى‌‏جنگند و مى‌کشند و کشته مى‌شوند این به‌عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‏‌اى که با او کرده‏‌اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است).

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید من مشتری کسانی هستم که مؤمن هستند و می‌خواهند جان و مالشان را به من بدهند، من خریدار جان و مال آن‌ها هستم، در قبال این‌ها بهشت را به اینان خواهم داد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نه مال همیشه با ما خواهد بود، نه جان همیشه با ما خواهد بود، خدا می‌فرماید تا زمانی که از جان و مال خود جدا نشده‌اید، این دو را به من فروشید، من مشتری آن‌ها هستم، در قبال آن هم بهشت را به شما می‌دهم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدی متعال در آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌فرماید «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لَا تَشْعُرُونَ»، یعنی (و کسانى را که در راه خدا کشته مى‌شوند مرده نخوانید بلکه زنده‏‌اند ولى شما نمی‌دانید).

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید مبادا بگویید شهیدان مرده هستند، این حرف غلطی است، شهید زنده است، شما نمی‌دانید، همه ما به حیات حیوانی و جسمانی زنده هستیم و قرار است با نماز، روزه، جهاد و وظایف دینی حیات معنوی پیدا کنیم، خدا به شهدا حیات معنوی داده است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، یعنی (هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏‌اند مرده مپندار بلکه زنده‏‌اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید اصلاً خیال نکنید که شهید مرده است، این خیالی باطل است، شهدا نزد پروردگارشان مهمان هستند و خدا به آن‌ها روزی می‌دهد.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاکیزه‏‌اى حیات حقیقى بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهیم داد).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کس کار شایسته انجام دهد، اگر مؤمن باشد، به او حیات طیبه خواهیم داد؛ چه کاری بالاتر از جهاد در راه خدا و هجرت که شهدا انجام داده‌اند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: این شهدا شایسته‌ترین عمل را انجام دادند و به داد مظلومان و مستضعفان رسیدند، دشمنان بدترین شرایط را برای محروم‌ترین و مظلوم‌ترین بندگان خدا ایجاد کردند، این شهدا رفتند امنیت را برای این بندگان خدا ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید هر کس عمل صالح انجام دهد، خواه مرد یا زن باشد، اگر مؤمن باشد، ما او را به حیات طیبه زنده خواهیم کرد، یعنی شهید به حیات طیبه زنده می‌شود، پیغمبران از این حیات برخوردار بودند، ائمه (ع) نیز این نوع زندگی و حیات را داشتند، این بشارت الهی گوارای وجود شهدای ما باد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»، یعنی (ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد).

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید‌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا و رسول شما را صدا می‌کنند و برای شما دستوراتی آورده‌اند، اگر شما بخواهید از زندگی جسمانی به زندگی معنوی و حیات طیبه برسید، راهش فقط عمل کردن به این دستورات است.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیات ۲۰ به بعد سوره یس می‌فرماید از دور‌ها مردی با کوشش و تلاش می‌آید، وقتی به مردم می‌رسد پیامی برای آن‌ها دارد، پیامش این است که‌ای مردم فقط دنبال پیغمبران، ائمه (ع)، حق، قرآن و اولیای خدا حرکت کنید، در آیات بعد هم مشخص می‌شود ین پیام‌آور الهی را به شهادت می‌رسانند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: همین که این شهید وارد عرصه شهادت می‌شود، به او می‌گویند به بهشت داخل شو، شهید چه رفتاری از خود نشان می‌دهد؟ او می‌گوید من با اطرافیانم، قوم و خویش و خانواده‌ام حرفی دارم، این حرف را بگویم سپس به بهشت می‌روم، در ادامه می‌گوید‌ ای کاش قوم من می‌دانستند که چگونه خدا مرا مشمول غفران و رحمت خود قرار داد و مرا از مکرمین قرار داد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: همه عبادت‌ها برای این است که ما به تقوا برسیم و نور تقوا در ما بیدار شود، چرا ما باید تقوا داشته باشیم؟ برای اینکه قرار است با کرامت باشیم و به کرامت برسیم، در سوره یس شهید می‌گوید خدا مرا از مکرمین قرار داد، مکرم بودن با کرامت فرق دارد، مکرم به معنای قرار گرفتن در قله کرامت است.

وی عنوان کرد: از رسول اکرم (ص) نقل شده که حضرت فرمود روز قیامت که می‌شود سه کس از دیگران شفاعت می‌کنند و خدا هم شفاعتشان را می‌پذیرد، نخست پیغمبران و ائمه (ع)، دوم علما و سوم شهدا هستند، در برخی روایات آمده که قرآن هم شفاعت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان داشت: حضرت در حدیث دیگری فرموده هر کس به بهشت می‌رود به هیچ قیمتی راضی نیست که از بهشت بیرون بیاید، غیر از شهدا که آرزو می‌کنند به آن‌ها مهلت داده شود از بهشت بیرون بیایند و چندین بار دیگر در راه خدا به شهادت برسند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: در کتاب شریف کافی آمده امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده‌اند که اگر هر خوبی را در نظر بگیریم، یک چیزی بالاتر از آن وجود دارد، اما اگر کسی در راه خدا به شهادت رسید چیزی بالاتر از این وجود ندارد، شریف‌ترین، بالاترین و قیمتی‌ترین راه مردن این است که انسان به عنوان شهید این دنیا را ترک کند.

وی تأکید کرد: امام باقر (ع) می‌فرماید مردی با روحیات شهادت‌طلبانه خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد من خیلی برای جهاد در راه خدا رغبت دارم، حضرت فرمود برو در راه خدا جهاد کن، اگر در راه خدا به شهادت رسیدی، تو دائم زنده هستی و نزد خدا به تو روزی داده می‌شود، اگر هم جهاد کردی، اما به گونه دیگری از دنیا رفتی، اجر تو نزد خدا محفوظ است، وقتی هم از جبهه برمیگردی از همه گناهانت پاک شده‌ای.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در ابتدای بحث آیه ۱۱۱ سوره توبه عرض شد، یکی از کسانی که خیلی دلش می‌خواست به این آیه عمل کند حضرت ابوالفضل (ع) بود، حضرت ابوالفضل (ع) خیلی دلش می‌خواست با خدا معامله کند، ایشان نزد امام حسین (ع) آمد و عرض کرد آقاجان به من اجازه میدان بده، حضرت به او فرمود تو فرمانده سپاه و پرچمدار من هستی، اگر تو بروی و به شهادت برسی، انسجام سپاه من از بین می‌رود، بعد از مدتی که همه یاران به شهادت رسیدند، حضرت ابوالفضل (ع) مجدد خدمت اباعبدالله (ع) آمد و فرمود همه یاران به شهادت رسیده‌اند و دیگر لشکری وجود ندارد که من بخواهم پرچمدار آن باشم، اگر اجازه بدهید من به میدان بروم.

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: اولین مأموریتی که امام حسین (ع) به حضرت ابوالفضل (ع) داد، این بود که گفت برو برای خیمه‌ها آب بیاور، حضرت خودش را به آب رساند، مشتی آب را بالا آورد و آن را شاهد گرفت و گفت‌ ای آب، تو همیشه اینجا جاری خواهی بود، شاهد باش و ببین این لب‌های من خشک است، ولی من تو را نمی‌نوشم.

وی ابراز داشت: حضرت مشک را پر از آب کرده و حرکت کرد، دشمن در ابتدا دست راست ابوالفضل (ع) را قطع کرد، حضرت رجز خواند و فرمود به خدا سوگند اگر دست راست مرا قطع کنید من از حمایت دین دست بر نمی‌دارم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: حضرت ابوالفضل (ع) این جمله را وقتی گفت که دید خدا وارد معامله با او شده است، حضرت چرا با وجود اینکه می‌دانست لحظاتی دیگر به شهادت می‌رسد، قسم یاد کرد که تا ابد حامی دین خداست؟ پاسخ این است که این دست تا زمانی که در بدن ابوالفضل (ع) بود متعلق به او بود و با رفتن ابوالفضل از بین می‌رفت، اما وقتی با خدا معامله کرد و خدا این دست را قبول کرد، این دیگر دست ابوالفضل (ع) نیست و یدالله است، بنابراین هر چیزی خدایی باشد ماندگار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها