کمبود مکان‌های تفریحی برای دختران/ 94 درصد معتادان شیشه، سیگار می‌کشیدند

یک پ‍ژوهشگر علوم اجتماعی گفت: اثرات سوء شبکه های ماهواره و ناکارآمدی برنامه های آموزشی باعث می‌شود اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در میان جوانان افزایش داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ - 12January 2016

کمبود مکان‌های تفریحی برای دختران/ 94 درصد معتادان شیشه، سیگار می‌کشیدند

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،رودابه قمصری درباره رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر افزود: گستردگی تبلیغات و اطلاع رسانی در شبکه های ماهواره ای ، به طور غیرمستقیم قبح استفاده از انواع مواد مخدر را از بین میبرد و حتی می تواند این ذهنیت را در افراد به وجود بیاورد که با توجه به عدم تفاوت زن و مرد، موادی را که مردها استفاده میکنند، زن ها هم می توانند مصرف کنند.

 وی اظهار داشت: این موارد می تواند درست یا نادرست باشد، مثلا در مورد رفتارهایی که اصطلاحا تحت عنوان مردانه میشناسیم نباید از زنان انتظار بروز چنان رفتارهایی را داشت ولی با تاثیرات سوء ماهواره چنین انتظاراتی ایجاد شده و میزان آن افزایش پیدا کرده است.

قمصری ادامه داد: متاسفانه استفاده از مواد مخدر به عنوان محرک از درصد بالاتری میان دختران و پسران برخوردار است به طوری که تاثیرات منفی که مواد مخدر صنعتی ای دارند گاه این شرایط را ایجاد میکند که بگوییم کاش بیمار، مواد سنتی مصرف می کرد چون هم ضرر کمتری دارد و هم امکان بازگشت برایش فراهم است.

این پژوشگر حوزه علوم اجتماعی تصریح می کند: همچنین گزارشهای موجود حاکی از آن است که بیش از 94 درصد کسانی که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند، اعتیادشان با سیگار و دخانیات آغاز شده است که این قضیه نشان میدهد خانواده ها نسبت به این قضیه حساسیت کمتری دارند و این می تواند زمینه ساز اعتیاد شود.

 قمصری یادآور شد: برخی از زنان به دلیل تفکرات واهی مثل داشتن فیزیک مناسب یا لاغری به مصرف شیشه و مانند این ها روی می آورند که متاسفانه در دراز مدت شرایط ناخوشایندی برایشان رقم می خورد،از طرف دیگر متاسفانه برخی از مواقع شاهد هستیم زنان برای اینکه خودشان را متجدد و روشنفکر نشان دهند وقتی در شرایط خاصی قرار می گیرند و در شب نشینی ها یا مواردی از این دست تن به مصرف این مواد مخدر می دهند.

 وی ، با بیان اینکه در مهمانی ها و جمع های دوستانه مصرف شیشه به عنوان یک هنجار مطرح است، گفت : اگر میهمان ها آن را مصرف نکنند به نوعی هنجارشکنی می کنند، یا اینکه شاهد هستیم که در دوره نوجوانی آن طور که شایسته است وسایل و امکانات لازم برای تفریح و سرگرمی نوجوان ها به ویژه دختران ایجاد نمی شود و با یک گشت و گذار ساده در سطح شهر می توان کمبودها را مشاهده کرد،اما استفاده از مواد مخدر که می تواند جایگزین تفریح سالم باشد به مراتب ارزان تر و در دسترس تر است.

 این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اینکه در مسایل اجتماعی و فرهنگی کمبودهای بسیاری در کشورمان وجود دارد، اظهار داشت : به اندازه ای که برای انواع و اقسام مواد مخدر و روان گردان ها توسط شبکه های مافیایی هزینه و تبلیغ می شود، در کشور ما اقدام مناسب و پولی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد صرف نشده است .

 قمصری خاطرنشان کرد:دست اندرکاران امر و نهادهایی مانند وزارت ورزش و جوانان و شهرداری باید نسبت به توسعه امکانات ورزشی و تفریحی که هر دختر و پسری توان پرداخت استفاده از این امکانات را داشته باشد، اقدام کند.

 به گفته وی ، اعتیاد بیماری خاموشی است که موج سوم شیوع آن در راه است و این مسئله باید زنگ هشداری به مسوولان و مقام های رده اول کشور باشد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار