فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا:

رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مشهدالرضا/ ارتش در حراست از مرزهای ایران در بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع نقش‌آفرین است

امیر آذریان گفت: مراسم گرامیداشت روز ارتش چهارشنبه ۲۹ فروردین با رژه نیروهای مسلح با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران در قرارگاه شمال شرق در بلوار نماز مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۶۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹ - 13April 2024

رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مشهدالرضا/ ارتش در حراست از مرزهای ایران در بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع نقش‌آفرین استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، امیر سرتیپ «رضا آذریان» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا، در ‌نشست خبری با اصحاب رسانه که به تشریح برنامه‌های دهه ارتش پرداخت، ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: خداوند را شاکر هستم که توفیق یافتیم امسال نیز با کمک اصحاب رسانه برنامه‌های خوب و مناسبی در شأن و جایگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده بزرگ نیروهای مسلح را که نشان از اقتدار و صلابت نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران است، یکبار دیگر نشان دهیم.

وی افزود: هرساله به همین مناسبت در سراسر کشور برگزار می‌شود که هدف از اجرای آن‌‍‌ها تجدید میثاق کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های والای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و تجدید بیعت با فرمانده کل قوا است. تقویت جایگاه ارتش در این برنامه‌ها دیده خواهد شد. همچنین ارتقای سطح آمادگی یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان داده خواهد شد. 

امیر آذریان با اشاره به نقش ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت انقلاب، گفت: نماد وحدت نیروهای مسلح، همچنین ارتقای ولایت‌مداری یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در این ایام نشان داده خواهد شد. ولایت‌مداری، عشق به ولایت و ذوب شدن در ولایت که نشان از ایمان و اعتقاد کارکنان ارتش و خانواده بزرگ ارتش است در برنامه‌ها دیده خواهد شد که چگونه از انقلاب و ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کنند.

نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاحا درباره نقش ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اگرچه ارتش در آن دوران، در اختیار رژیم طاغوت بوده، اما کارکنان آن به لحاظ اعتقادی در یک کشور اسلامی به‌عنوان مسلمان نقش بسیار مهمی را در کنار مردم داشتند. وقتی موج انقلاب در کشور آغاز شد، بدنه ارتش هم تحت تأثیر قرار گرفت و موجب شد پیروزی انقلاب زودتر شکل بگیرد و کم‌کم ارتشیان به صفوف انقلابیون و مردم پیوستند.

این فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در منطقه  قرارگاه منطقه شمال‌شرق به اولین اعتصابات در ارتش اشاره کرد و یادآور شد: در لشگر ۷۷ خراسان افسران و درجه‌داران اعتصاب غذا کردند و روحانیون مبارز از این حرکت بسیار استقبال و حمایت کردند؛ به طوری که گفته شده این اعتصاب در مشهد لطمه بسیار بزرگی به ساختار ارتش وارد کرد. ۲۶ دی ماه سال ۱۳۵۷ هنگامی که شاه از کشور خارج می‌شود، کارکنان تعدادی از پایگاه‌ها همچون همدان و دزفول دست به اعتصاب غذا می‌زنند. راهپیمایی گروهی از افسران و همافران پایگاه هوایی بندرعباس در ۳۰ دی ماه ۱۳۵۷، همچنین تظاهرات بیش از ۶۰۰ نفر از همافران و کارکنان هوانیروز در اصفهان از جمله این اتفاقات است.

دهه ارتش از سالروز شهادت سپهبد علی صیادشیرازی تا شهادت سپهبد قرنی

وی با اشاره به نامگذاری دهه ارتش که فاصله سالروز شهادت شهید علی صیادشیرازی تا شهادت شهید قرنی است، تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی در زمانی که در اصفهان با درجه سروانی مشغول خدمت بود، ارتباط خود را با حوزه علمیه قم برقرار کرده بود و برنامه‌های امام خمینی (ره) را در سطح یگان‌های ارتش از اصفهان به جاهای دیگر می‌فرستاد که نقش بسیار مهمی را در دوران قبل از انقلاب داشته است.

امیر آذریان گفت: اگرچه امام خمینی (ره) توصیه کرد ارتش پادگان‌ها را خالی کند و به مردم بپیوندند، اما به محض اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، شورای عالی ارتش تشکیل شد و تمامی کارکنان ارتشی که به دستور امام راحل پادگان‌ها را ترک کرده‌ بودند، احضار شدند و یک روز پس از انقلاب، روز ۲۳ بهمن به انقلابیون و صف دفاع از انقلاب اسلامی پیوستند.  

فرمانده ارشد ارتش در منطقه شمال شرق با اشاره به گروه‌های تجزیه‌طلب در ابتدای پیروزی انقلاب، بیان داشت: مخالفین انقلاب در مقابل انقلاب ایستادند، در حالی که هنوز بسیچ و سپاه شکل نگرفته بود و نیروهای ارتش که گوش به فرمان امام بود، نقش بسیار مهمی داشت، آن‌ها در مقابل توطئه‌گران، مخالفان و تجزیه‌طلبان ایستادند و اجازه ندادند کشور به آن شرایطی که خواست احزاب و گروه‌های مختلف بود، درآید. سازمان چریک‌های فدایی خلق، حزب کمونیست دمکرات در کردستان، در خوزستان حزب توده از این جمله بودند.

نقش پیام امام خمینی (ره) در تثبیت جایگاه ارتش

وی با اشاره به شعار انحلال ارتش در بحبوحه جنگ از سوی گروه‌هایی، قسمتی از پیام امام خمینی (ره) برای جلوگیری از تفکر و اندیشه ضد انقلابی و کسانی که مأموریت ارتش را نمی‌دانستند، قرائت کرد و یادآور شد: امام خمینی (ره) بلافاصله سه روز بعد، فرمان تأسیس نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای دفاع و پشتیبانی از انقلاب و کشور اسلامی‍‌مان صادر کردند. نقش ارتش، به‌ویژه شهید صیاد شیرازی در تشکیل و تجهیز سپاه پاسداران قابل ملاحظه است، به‌طوری که با رئیس جمهور وقت، بنی‌صدر درگیر می‌شود و اجازه نمی‌دهد وحدت بین ارتش و سپاه از بین برود و توانستند تثبیت انقلاب را با سایر نیروهای مسلح بعد از فرمان تاریخی امام راحل داشته باشند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با اشاره به نقش ارتش در دفع حمله نظامی به صحرای طبس، خاطرنشان کرد: طرح‌ریزی و خنثی‌سازی کودتای پایگاه شهید محمد نوژه همدان از دیگر اقدامات ارتش در این راستا بوده است. نتیجه نگرفتن آمریکایی‌ها از چنین برنامه‌هایی موجب شد آن‌ها جنگ را بر ما تحمیل کنند. جنگی که قبل از ۳۱ شهریور آغاز شده بود و حملات صدام هر روز به مرزهای زمینی و دریایی داشتیم و در روزهای ابتدایی جنگ، نیروی زمینی ارتش با سه لشکر در مقابل آنان ایستاد تا صدام نتواند به هدف اصلی خود جداسازی خوزستان از ایران نرسد.

وی ابراز داشت: دانشجویان دانشگاه افسری ارتش به فرماندهی شهید نامجو رفتند و طی ۳۴ روز افتخارآفرینی مقابله با رژیم بعث عراق که موجب شد آنان نتوانند نقاط دیگر را به اشغال درآورند. ضربه بسیار سنگین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز دوم جنگ، نشان از آمادگی آن در دفاع از انقلاب اسلامی بود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در هفتم آذر ماه نیروی دریایی ارتش بعث را برای همیشه به قعر دریا فرستاد و در ادامه جنگ و دفاع از کشور با سایر نیروهای مسلح آن اتحاد و وحدتی که شهید صیاد شیرازی به وجود آورد، موفقیت‌‌های بسیاری را برای رزمندگان موجب شد تا بتوانند نیروهای بعثی در مدتی کوتاه از خاک جمهوری اسلامی ایران بیرون برانند و اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.  

۴۶ هزار شهید نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس

امیر آذریان با تأکید بر افتخاراتی که در طول دوران دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر نیروهای مسلح به وجود آوردند، گفت: در این مسیر ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران خونشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب و ایران اسلامی نثار کردند که از این تعداد ۴۶ هزار شهید متعلق به نیروی زمینی ارتش است. نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی بسیار بزرگی انجام داده است. چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند: نیروی زمینی ارتش نوک پیکان حملات ناجوانمردانه ارتش بعث قرار دارد. توانستند مرزها را حفظ و حراست کنند و یک وجب را به دشمن واگذار نکنند.

دستاوردهای ارتش پس از دفاع مقدس

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا خاطرنشان کرد: پس از دوران دفاع مقدس، ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربیات، دانش و جوانان با تشکیل سازمان جهاد خودکفایی در همه یگان‌های ارتش توانستند به جایکاهی برسند که هیچ وابستگی‌ نداشته باشند. در نیروی زمینی ارتش ساخت انواع تانک‌ها، به‌ویژه تانک ذوالفقار، انواع نفربرهای چرخدار، ساخت انواع موشک‌های سبک، دور برد و با برد کوتاه، انواع گلوله‌های هوشمند، دقیق‌زن، نقطه‌زن و بالگردهایی که با توجه به تحریم‌ها می‌توانند در همه شرایط آ‌ب‌وهوایی پرواز کنند، تعمیرات اساسی همه تجهیزات نیروی زمینی، افزایش برد موشک‌های بالگردها از ۳ کیلومتر به ۲۰ کیلومتر، موشک دوربرد شفق، موشک الماس، فراهم آوردن امکان پرواز بالگردها با تعداد بسیار زیاد از جمله مواردی که پس از دوران دفاع مقدس در کشور محقق شده است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا افزود: در نیروی پدافند هوایی ساخت انواع تجهیزات ارتباطی، رادارهای مختلف، سامانه‌های موشکی و پدافندی با انواع بردهای مختلف از دستاوردهای انقلاب در ارتش است. در نیروی دریایی ارتش ناوشکن جماران و سبلان، ناوچه‌های مختلف با بردها، تجهیزات و سیستم‌های راداری مختلف که نشان از اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک اشراف اطلاعاتی در منطقه نشان دادند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنان که با همکاری نیروی پدافند هوایی و نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران از آسمان ایران اسلامی حراست می‌کنند، در ساخت انواع جنگنده‌ها به‌ویژه جنگنده‌های آموزشی موفقیت‌های بسیاری داشته است که هر ساله توسط ستاد کل نیروهای مسلح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حراست از مرزهای ایران در بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع

وی ادامه داد: ارتش در دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و حرم حضرت زینب (س) در کنار مجاهدان جبهه مقاومت حضور داشت و شهدای والامقامی را در این مسیر تقدیم کرد. مأموریت بعدی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حراست از مرزهای ایران در بیش از پنج هزار کیلومتر مربع در منطقه شمال‌شرق که ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است. همچنین در غرب، جنوب غرب همچنان این مأموریت حفاظت و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی را با اشراف اطلاعاتی بسیار بالا انجام می‌دهند و اجازه تعرض به مرزهایمان را نخواهند داد، زیرا نفوذ و جمع‌آوری اطلاعاتمان بیشتر از مرزهای کشورمان است. یگان‌های مجهزی در مرزهای کشور مستقر هستند و این مأموریت را در کنار مرزبانان عزیز انجام می‌دهند. انسداد مرز در ‌شرق کشور مأموریت دیگر نیروی زمینی ارتش است که از سال گذشته شروع کرده‌ایم و با قدرت و شدت در حال انجام است.

امیر آذریان گفت: ارتش در سال گذشته دو مأموریت بزرگ را در خراسان رضوی انجام داده است، نخست کمک به بیش از هزار نفر که در منطقه شیرباد گلمکان در کولاک گرفتار شدند. همچنین در محرومیت‌زدایی به‌ویژه در دو منطقه کلات، درگز، خواف و سنگان نقش ویژه‌ای ایفا کرده است. در حوزه سیاسی کمک به ستاد انتخابات کشور که هم درخواست نیرو برای تأمین امنیت داشتند، که علاوه بر آن، خودرو و تجهیزات اعزام شد. برای کمک به مردم در موضوع بهداشت و درمان در خراسان رضوی دو پایگاه اورژانس هوایی داریم و اورژانس هوایی پایگاه هوانیروز مشهد را در خدمت قرار داد‌ه‌ایم.

رژه نیروهای مسلح با محوریت ارتش در بلوار نماز

وی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در مراسم روز چهارشنبه ۲۹ فروردین درباره برنامه‌های دهه ارتش گفت: روز چهارشنبه ساعت ۷:۴۵ رژه نیروهای مسلح با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران در قرارگاه شمال شرق در بلوار نماز برگزار می‌شود. در این برنامه پرش چتربازان یگان نیروی زمینی ارتش، همچنین گلباران مسیر رژه توسط بالگردهای پایگاه هوایی مشهد را خواهیم داشت.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا افزود: دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، پیشکسوتان؛ دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی، برگزاری محفل انس با قرآن در سطح پادگان‌ها، غبارروبی مزار شهدا در روز پنجشنبه ۳۰ فرودین ماه، مسابقات ورزشی و دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این دهه است.
 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار