حاشیه‌نگاری خبرنگار دفاع‌پرس از کشفیات پلیس آگاهی؛

اخاذی به بهانه فوت مادر/ اینستاگرام همچنان قربانی می‌گیرد+ فیلم

صدای هواپیما‌هایی که در حال کاهش ارتفاع برای فرودآمدن در فرودگاه مهرآباد هستند، هر چند دقیقه یک بار توجه همه را به خود جلب می‌کند. بعد از گذشت نیم ساعت از برنامه، خبرنگاران دور هم جمع می‌شوند و درباره‌ی سوژه‌های‌شان صحبت می‌کنند....
کد خبر: ۶۶۳۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۶ - 25April 2024

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: بعد از چند ماه برای پوشش برنامه دستگیری سارقین به پلیس آگاهی رفتم و پس از ثبت مشخصات وارد شدم. تقریبا 200 متری قدم زدم تا به محل حضور سارقین رسیدم. اینجا بیش از دو هزار قلم کشفیات پلیس آگاهی از جمله انواع موبایل، چاقو، قمه و شمشیر به نمایش درآمده است.

کمی آن‌طرف‌تر سارقین و مال‌خران که در قالب 21 باند، اقدام به سرقت و خرید اموال سرقتی می‌کردند، با دستبند و پابند ایستاده‌اند؛ کسانی که می‌خواستند «یک شبه ره صد ساله را بروند» اما دستبند قانون بر دستان‌شان خورد.

برای گرفتن مصاحبه جلوتر می‌روم و خودم را معرفی می‌کنم. شرط‌ متهمان این است که عکسی از آن‌ها گرفته نشود. قبول می‌کنم. اولین سوالم در مورد سن‌شان است. اکثرشان کمتر از 25 سال سن دارند و اغلب کیف قاپ و موبایل قاپ هستند. دومین سوالم این است که اگر موبایل خودتان را به سرقت ببرند، چه می‌کنید؟! یکی از آن‌ها سریع می‌گوید: «موبایل من را چند روز قبل دزدیدند!» بلافاصله یاد این ضرب المثل عامیانه می‌افتم: «که دزد که به دزد بزنه، شاه دزده!». کمی صحبت می‌کنیم و از آن‌ها جدا می‌شوم.

اخاذی به بهانه فوت مادر/ اینستاگرام همچنان قربانی می‌گیرد+ فیلم

صدای هواپیماهایی که در حال کاهش ارتفاع برای فرودآمدن در فرودگاه مهرآباد هستند، هر چند دقیقه یک بار توجه همه را به خود جلب می‌کند. بعد از گذشت نیم ساعت از برنامه، خبرنگاران دور هم جمع ‌می‌شوند و درباره‌ی سوژه‌های‌شان صحبت می‌کنند. در این میان یکی از خبرنگاران، سارقی را نشان می‌دهد که با استفاده از یک ترفند قدیمی اقدام به اخاذی از قربانیان کرده؛ بیهوشی و تهدید به انتشار تصاویر خصوصی.

کمی جلوتر می‌روم. اغلب شاکیان بانوانی هستند که ادعا می‌کنند متهم از طریق جعل عنوان خیریه و یک پیج انیستاگرامی (مادرانه) و نیز ساخت کلیپ‌های احساسی اقدام به جلب اعتماد آن‌ها کرده و به بهانه‌ی خیرات دادن برای درگذشتگان آن‌ها را پای قرار ملاقات کشیده.

اخاذی به بهانه فوت مادر/ اینستاگرام همچنان قربانی می‌گیرد+ فیلم

متهم مذکور پس از حضور قربانیان بر سر قرار، با خوراندن داروهای بیهوشی اقدام به تهیه‌ی فیلم خصوصی و سپس اخاذی از آن‌ها می‌کرده. علی‌رغم ادله‌ی متقن، متهم که مردی حدودا 35 ساله است، تمام موارد اتهامی را انکار و خود را بیگناه معرفی میکند. یکی از شاکیان پرونده می‌گفت او ظرف دو سال از من با عناوین مختلف اخاذی کرده و حتی برای من لیست خرید ارسال و تهدید می‌کرد که اگر ماشین، موتور، کفش و ... برای من تامین نکنی، عکس و فیلم‌های خصوصی‌ات را در فضای مجازی منتشر خواهم کرد!

سردار ولی‌پور، رئیس پلیس آگاهی در این باره خاطرنشان کرد که شبکه‌های اجتماعی همچون چاقو کارکرد دوگانه دارد و مردم برای استفاده از آن باید آموزش ببینند و سواد رسانه‌ای کافی داشته باشند تا در دام فرصت‌طلبان نیفتند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها