به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، «فرهاد فلاحپور» استاد و پیشکسوت برجسته قرآنی گیلان در مراسم تجلیل از مفاخر قرآنی در رشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید جهاد دانشگاهی و جوانان دانشجو که بهدنبال حقیقت و اصالت فرهنگی جامعه اسلامی هستند اظهار داشت: ملت ما تشنه فرهنگ ناب قرآنی است؛ امروزه برخی با تفکر مدرنیسم و با نام عقلانیت به سنتها و باورهای اصیل دینی و اسلامی ما میتازند و جامعه زمانی تحت تاثیر القائات آنان قرار میگیرند که نسبت به قابلیتهای نهفته در سنت اصیل اسلامی ناآگاه باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما از این قابلیتهای اعجازی قرآن که متناسب با عقل فطری بشر میباشد شناخت کافی نداریم و مسیر ارتباطی با قرآن را گم کردهایم، مبلغین و خواص جامعه این مسیر ارتباطی بشر با قرآن را که منبع وحیانی و قرآنی دارد را به درستی ادراک و تفهیم نکردهاند؛ و قرآن را کتاب مجالس ختم مردگان و شنیدن آوای آن را به نوعی اخبار و ناقوس مرگ نمودهاند، در حالی که به تعبیر امام انقلاب، قرآن کتاب زندگانی مادی و معنوی ماست، که اگر دنیای ما با آن آباد نشود، آخرت آبادی هم نخواهیم داشت. مهجوریت قرآن نیز در خواص و عوام جامعه، از گم کردن مسیر ارتباطی عمومی و همگانی بشر با قرآن میباشد، که جزئیات این مسیر ارتباطی به صراحت در قرآن برای بشر تبیین شده است.
فلاحپور ادامه داد: خداوند متعال نظام ارتباطی بشر با قرآن را با فرمان مقتدرانه و آمرانه اقرأ در ابتدای نزول قرآن بر بشریت ابلاغ و اعلام کرده است، اما متاسفانه بشر این لقمه آماده سفره لیله قدر ضیافتالله را که حسب «ولقد یسرنا القرآن... از آب خوردن بر بشر آسانتر گردیده را، برنتابیده و راه ورود برکات نازله از قرآن را بر خود بسته است.
وی بیان داشت: خداوند در ادامه فرمان «اقرأ» با "وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا" روش و قالب خواندن قرآن متناسب با فطرت انسانی را، مشخص کرده و این شیوه ارتباطی با الفاظ مبارک را، راه رسیدن به مقام انس و دستیابی به برکات نازله از قرآن کریم قرار داده است.
فلاحپور با بیان اینکه انگیزه بعثت پیامبر، تلاوت قرآن بر بشر بوده است، گفت: مبارک بودن رمضان کریم، «خیر من الف شهر» شدن شب قدر، این پیام را برای بشر دارد که هر چه و هرکس با قرآن ارتباط پیدا کند متصف به صفت «کریم» خواهد شد، عزت و کرامت انسان از مسیر «اقرأ» حاصل میشود، «اقرأ و ربک الأکرم».
وی افزود: مسیر درست ارتباط و انس با قرآن، حلقه گمشده زندگی امروز جامعه ماست و محرومیت و مهجوریت امروز بشر از این نسخه نجات بخش و حیات بخش، از همین حلقه مفقوده است.
فلاحپور گفت: چون قرآن، «تلاوت شده» بر پیامبر (ص) و بر امت او نازل شده است طبیعتا در فطرت بشر و در ظرفیت وجودی انسان تعبیه شده، و رسالت معلم قرآن، شکوفا کردن و برجسته و بیدار کردن این کلام الهی نهفته در فطرت انسان است، لذا در مسیر تعلیم قرآن هیچ محدودیت و استثنایی وجود ندارد و شعار قرآن «وان لیس للإنسان اِلّا ما سَعی" است و هر کس حاصل سعی و تلاش خود را میبیند و باید خود و فرزندانمان در این مسیر که سر آغاز رسیدن به برکات الهی است قرار دهیم.
وی با یادآوری سخن استاد شهید مرتضی مطهری درباره قرآن که فرمودهاند «قرآن دو زبان دارد و با مخاطبان خود با دو زبان سخن میگوید: زبان عقل و استدلال و زبان دل» گفت: زبان دل قرآن، با غرائز متعالی بشر و فطرت خداجویی و حس برتر انسان سر و کار دارد و از درون انسان مرتبط با قرآن را متحول میکند و این تاثیر اعجازی قرآن بر بشر، فارغ از هر سن و سوادی، قوم و نژادی از انسان را در بر میگیرد و همه در برابر قرآن اثرپذیر هستند، و اینجاست که اعجازگونه، قرآن بشر را فرا میگیرد، نه بشر قرآن را، و وجود انسان در هر شغل و مقامی متبرک به برکات الهی میشود و برکات او جامعه را فرا میگیرد. به تعبیر آن عارف قرآنی، آیت الله حسنزاده آملی، انسان باید قرآن بشود، قرآن «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون" است، جز پاکان را نمیپذیرد، هر کس به تبع قرآن و موآنست با آن، پاک و نفوذ ناپذیر در برابر گناه و پلیدیها باشد به کرامتی میرسد که «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» میشود و ناپاکی و ناپاکان نمیتوانند فکر و خیال و اخلاق و رفتار و عمل او را مس کنند مگر مطهّرون.
انتهای پیام/