مدیر راهیان نور سازمان اردویی و راهیان نور:

اول بهمن ماه زمان آغاز اردوهای راهیان نور عمومی

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج گفت: 54 یادمان دفاع مقدس در سطح کشور وجود دارد که اکثر آنها به ابنیه سرزمینی دفاع مقدس تبدیل شده اند.
کد خبر: ۶۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ - 16January 2016

اول بهمن ماه زمان آغاز اردوهای راهیان نور عمومی

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس،روح الله حسین زاده در گفتگویی ابراز داشت: خوشبختانه امروز راهیان نور به سمت محتوایی شدن بیشتر پیش می رود و به بحث محتوایی آن بیشتر توجه می کند و ما نیز به دنبال این هستیم که کیفیت به معنای فرهنگی را در اردوهای راهیان نور بیشتر کنیم تا بتوانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن بیشتر مقابله کنیم و به نوعی سبک و کارهای جدیدتر و نوع نگاه به کار اضافه شده است به عنوان مثال جشنواره ملی سرزمین نآنهنور یکی از آن کارهایی است که در راهیان نور تاثیر بسزایی داشته است به خاطر نوع نگاه و ایده ای که در آن دیده می شود و به همین دلیل از برگزار کنندگان این جشنواره و دست اندرکاران آن باید تقدیر و تشکر کرد.

وجود 54 یادمان در سطح کشور

وی در ادامه به تعداد یادمان های راهیان نور در سطح کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون 54 یادمان در سطح کشور وجود دارد اعم از راهیان نور دریایی و زمینی در غرب, شمال غرب و جنوب.

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج با اشاره به اینکه بیشترین یادمان ها مربوط به استان خوزستان است یادآور شد: یادمان ها درجه بندی شده اند و یکی از اصولی که برای این درجه بندی تعیین شده است تعداد بازدیدها است و از این حیث یادمان شلمچه جزء یادمان ویژه ما است که بیشترین بازدیدها را در طول سال به خود اختصاص داده است.

فلسفه ساخت یادمان ها

حسین زاده در ادامه در خصوص اولین یادمانی که ساخته شده است اضافه کرد: اولین یادمان دفاع مقدس یادمان شهدای هویزه است که به همت بسیج دانشجویی ایجاد و به نوعی به فرهنگسرای بسیج دانشجویی تبدیل شد و همه برنامه ها از جمله برگزاری همایش ها و ویژه برنامه های فرهنگی یا برگزاری سالروز عملیات نصر در این مکان انجام می شد خلاصه اینکه این فضا با ساخت اولین یادمان در هویزه ایجاد شد و فلسفه ساخت و ساز یادمان ها در این بود که در زمان تفحص در مکان هایی که شهدای بیشتری پیدا می شدند در آن مکان یادمانی ساخته می شد.

یادمان ها به ابنیه سرزمینی دفاع مقدس تبدیل شده اند

وی در مورد ثبت ملی یادمان ها توضیح داد: تمام یادمان ها جز تعداد اندکی از آنها ثبت سرزمینی و به ابنیه سرزمینی دفاع مقدس تبدیل شده اند و جزء بناهای سرزمینی دفاع مقدس شده است.

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج افزود: بخشی از این یادمان ها زیر نظر سپاه بخشی ارتش و بخشی دیگر زیر نظر ناجا است و ستاد مرکزی راهیان نور نیز متولی اصلی این یادمان ها است و سپاه در بخش بهره برداری از آنها و سازمان حفظ آثار در بحث تولیت آن ورود کرده اند و قرارگاه راهیان نور نیز بر تمام مسائل آن اشراف دارد و سیاست گذاری آن را به عهده دارد.

حسین زاده اظهار کرد: از لحاظ تعداد یادمان ها سپاه بیشترین تعداد یادمان ها را دارد و بعد از آن به ترتیب ارتش, ناجا و در نهایت جهاد قرار دارند.

فعالیت یادمان ها به صورت زیارتگاه ها شده است

وی در مورد تفاوت عملکرد یادمان های کنونی با سنوات گذشته بیان داشت: در سنوات گذشته یادمان های ما به صورت زیارتگاه فعالیت نمی کردند که در طول سال فعال باشند چراکه فعالیت آنها محدود به یک زمان اندکی بود که مردم و زائرین به سرزمین های نور قدم می گذاشتند و برای زیارت می رفتند اما در حال حاضر سفر به سرزمین های نور و زیارت یادمان ها سالیانه شده است و سفر به سرزمین های نور به یک فرهنگ تبدیل شده است و یک فضای زیارتی برای طول سال در این سرزمین ها فراهم شده است و این موضوع بسیار مهمی است که اردوهای راهیان نور سالیانه شده است. در هیچ زمانی از سال اتفاق نیافتاده است که در یادمان ها خادم نداشته باشیم یا خدمات رسانی انجام نشده باشد و مردم نیز حضور نیابند و در همه یادمان ها کادر و خادم ثابت وجود دارد.

انواع خادمین راهیان نور

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج گفت: ما دو نوع خادم در یادمان ها داریم یک نوع آن جزء کادر ثابت هستند که زیرنظر سپاه های استانی فعالیت می کنند و نوع دیگر آن که خادم الشهدا هستند که در زمان پیک اردوهای راهیان نور فعالیت خود را شروع می کنند.

راه اندازی اولین قرارگاه مرکزی راهیان نور در جنوب کشور

حسین زاده در خصوص راه اندازی قرارگاه مرکزی راهیان نور در خوزستان گفت: تاکنون قرارگاه راهیان نور در مناطق عملیاتی به صورت مستقر زیرساخت و ساختمانی نداشت اما امروزه با تدابیری که فرمانده قرارگاه سردار فضلی و دبیر قرارگاه سردار یعقوب سلیمانی داشتند این فضا مهیا شده است و قرارگاه راهیان نور در حال آماده سازی است و امروز با حضور مسئولین لشکری و کشوری افتتاح رسمی شده است و اولین جلسه قرارگاه در این مکان نیز امروز برگزار شده است و این قرارگاه در طول سال فعالیت دارد و دارای کادر ثابت است و فعالیت های مربوط به اردوهای راهیان نور از آنجا رصد می شود و اعضای آن هم همان کمیته های حال حاضر راهیان نور هستند.

وی در مورد محل قرارگیری این قرارگاه در استان خوزستان اضافه کرد: محل این قرارگاه در کیلومتر پنج جاده اهواز - خرمشهر و در کنار اردوگاه شهید حبیب اللهی واقع است ضمن اینکه یکی از بهترین فضاسازی های دفاع مقدس که در کل سنوات و یادمان ها  ایجاد شده است و ماندگار خواهد ماند در این محل قرار دارد و سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری سپاه و بسیج طلایه دار آن است و آن را طراحی کرده است و ایده ای که در آن به کار گرفته شده است می تواند به یک سبک تبدیل شود به مانند رزمایش هایی که توسط این سازمان برگزار شده است.

عمده فعالیت های کمیته اعزام واسکان قرارگاه مرکزی راهیان نور

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج در مورد فعالیت کمیته اعزام و اسکان راهیان نور گفت: فعالیت  کمیته اعزام و اسکان, سازماندهی و اعزام کلیه زائران راهیان نور است و سیاست گذاری راجع به اینکه چه تعداد دختر و چه تعداد پسر و چه تعداد از چه استانی به سرزمین های نور اعزام شوند با توجه به تدابیر فرمانده قرارگاه راهیان نور به عهده کمیته اعزام و اسکان است و اینکه در کل چه تعداد باید به مناطق عملیاتی اعزام شوند در این کمیته مدیریت می شود.

اول بهمن ماه زمان آغاز اردوهای راهیان نور عمومی

حسین زاده با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور عمومی به معنای دانشجویی از اول بهمن ماه آغاز می شود اظهار داشت: هم اکنون در حال برنامه ریزی و مرتفع کردن مشکلات موجود برای برگزاری هر چه بهتر اردوهای راهیان نور عمومی هستیم تا بتوانیم به نحو احسن  نقایص را حل کنیم و در راهیان نور عمومی به خوبی به مردم و زائرین خدمات رسانی کنیم.

استفاده از تمام ظرفیت جوان سیر ایثار برای جابجایی زائران راهیان نور

وی به نحوه حمل و نقل زائران اردوهای راهیان نور اشاره کرد و افزود: در طول سال برای 250 هزار نفر امکان تردد از طریق ناوگان ریلی فراهم شده است که بنا بر شرایطی ممکن است این عدد بالا و پایین شود و در بحث حمل و نقل اتوبوسی تمام ناوگان جوان سیر ایثار در اختیار راهیان نور قرار می گیرد و زائرین راهیان نور را جابجا می کنند البته گاهی اوقات از خارج از ناوگان جوان سیر ایثار هم استفاده می شود البته تحت لیسانس این شرکت که راننده و ماشین مورد تایید باشند و برای افرادی که به صورت خودجوش و با وسایل نقلیه شخصی به سرزمین های نور عازم می شوند نیز زیرساخت های لازم فراهم شده است و به آنها خدمات رسانی می کنیم از قبیل اسکان و محلی برای پارک وسایل نقلیه.

وجود فضای شب خواب برای حدود 100 هزار نفر در کل کشور

مدیر راهیان نور سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج با بیان اینکه درب همه اردوگاه های سازمان اردویی, راهیان نور و گردشگری بسیج به روی همه زائرین مردمی باز است افزود: هم اکنون فضای لازم برای 50 هزار نفر شب خواب در استان خوزستان وجود دارد همچنین فضای لازم برای حدود 100 هزار نفر در کل استان ها شب خواب وجود دارد و هر کسی هم که می خواهد می تواند به آن مکان های مشخص برود و با برپا کردن چادر در آن محل اسکان داشته باشد و ما از این حیث هیچ مشکلی نداریم .

نظر شما
پربیننده ها