به مناسبت سالروز شهادت شهید نواب صفوی؛

کلیپ/ مبارزه همچنان ادامه دارد

سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، با سقوط مصدق در جریان قرارداد بغداد قصد ترور حسین علا، نخست وزیر وقت را داشت که پس از ترور نافرجام این شخص، دستگیر و در دادگاه رژیم پهلوی به اعدام محکوم و در 27 دی 1334 تیرباران شد و به شهادت رسید. در این کلیپ خاطرات همرزمان این شهید بزرگوار را که به روایت ابعاد شخصیتی وی پرداخته شده خواهید دید.
کد خبر: ۶۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ - 17January 2016

کلیپ/ مبارزه همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه چند رسانه ای دفاع پرس؛ سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه محقری در خانی آباد تهران قدم به عرصه ی وجود گذاشت. پدر او مرحوم سید جواد میرلوحی، از روحانیانی بود که در اثر فشار حکومت رضاخان مجبور به ترک لباس روحانیت شد، اما از طریق تصدی وکالت دادگستری همچنان به داد مظلومان می رسید .پس از اتمام دوره ابتدایی وارد مدرسه صنعتی آلمان گردید.

 

همزمان با آن به آموختن دروس حوزوی پرداخت. از همان ابتدای جوانی احساسات عمیق دینی از خود ـ در شکل تظاهرات و اعتراض بر ضد مظاهر بی دینی در جامعه ـ نشان داد. با استخدام در شرکت نفت و با تشکیل جلسات شبانه برای کارگران به روشنگری ایشان پرداخت. پس از آن در اواخر سال 1320، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد. و با ملاحظه یکی از کتاب های کسروی که در آن به حضرت امام رضا(ع) توهین شده بود حکم ارتداد نویسنده آن را از یکی از مراجع گرفت و جهت اجرای آن روانه وطن گردید و گروه فدائیان اسلام را تشکیل داد. از مهمترین اقدامات فدائیان اسلام می توان ترور احمد کسروی و عبدالحسین هژیر وزیر دربار وقت نام برد.

نواب در تیر ماه 1330 در زمان نخست وزیری مصدق دستگیر شد ولی با سقوط مصدق وی و یارانش آزاد شدند. در جریان قرارداد بغداد نواب قصد ترور حسین علا، نخست وزیر وقت را داشت که پس از ترور نافرجام این شخص، نواب و یارانش دستگیر و در دادگاه رژیم پهلوی به اعدام محکوم و در 27 دی 1334 تیرباران شدند و به شهادت رسیدند.

{$sepehr_old_video_66614}
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار