اکونومیست گزارش داد؛

قلب نجران عربستان در تیررس موشک‌های بالستیک یمن

اکونومیست اخیرا گزارشی از وضعیت عربستان در جنگ یمن منتشر کرد و از رسیدن موشک‌های ارتش یمن به قلب نجران عربستان، منتقل کردن هفت هزار شهروند به شمال نجران و ... پرده برداشت.
کد خبر: ۶۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ - 18January 2016

قلب نجران عربستان در تیررس موشک‌های بالستیک یمن

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، مجله اکونومیست اخیرا گزارشی را منتشر کرد که در آن از رسیدن موشکهای یمنی به قلب شهر نجران واقع در جنوب عربستان پرده برداشت.

در گزارش این مجله آمدهاست: ژنرال «سعد العلیان» فرمانده نجران از داخل دفتر کارش در این شهر در جنوب عربستان با نگاه به کوههایی که شهر نجران را احاطه کردهاند، فکر میکند و از خود میپرسد: گام بعدی انصارالله و ارتش یمن چه چیزی میتواند باشد؟

این مجله در گزارشی که خبرنگارش آنرا از داخل شهر نجران تهیه کردهاست، تاکید میکند: ارتش و کمیتههای مردمی یمن سعودیها را مجبور به ترک مناطق مرزی کردهاند. آنها برای یافتن امنیت و آرامش خانههای خود را ترک کرده و به حومه شمالی شهر مهاجرت کردهاند؛ بیش از هفت هزار شهروند سعودی روستاهای مرزی خود را برای تامین امنیت در مناطق دیگر، خالی کردهاند.

این مجله نوشت: یکی از موشکهای شلیک شده توسط یمنیها به فاصله چند متری مقر ژنرال «سعد العلیان» فرمانده این منطقه اصابت کرد و شیشههای دفترش و ویترین شیشهای هتل جدیدی را که قرار است طی چند روز آینده افتتاح شود، شکست.

این مجله در ادامه به بمباران یگان توپخانهای سعودیها به مناطق مرزی خود با یمن برای اینکه مانع پیشروی نیروهای یمنی شوند، اشاره کرد و نوشت: با وجود بمباران گسترده سعودیها، شلیک منظم موشکهای یمنی به سوی نجران و سایر شهرهای مرزی متوقف نمیشود. تا جاییکه یکی از این موشکها منجر به کشته شدن 80 نفر سعودی شد که 25 نفر آنها از نجران بود.

طبق گزارش خبرنگار این مجله، نجران به شهر اشباح تبدیل شدهاست، اهالی شهر به مناطقی که امنیت بیشتری دارد فرار کردهاند، کودکستانها و منازل مسکونی نزدیک به پایگاههای نظامی تخریب شدهاند.

این روزنامه در ادامه به اصرار شاهزاده جوان سعودی «محمد بن سلمان» اشاره میکند و مینویسد: محمد بن سلمان اصرار میکند که در جنگ علیه یمن پیروز شدهاست و 80 درصد خاک یمن و استان جنوبی عدن را بهاستثنای سه شهر بزرگ و استانهای صنعا و تعز و اِب یمن را به کنترل در آورده است، اما حقیقت تماماً مغایر با آن است.

این مجله مینویسد: عربستان با یک ائتلاف روبرو است؛ این ائتلاف از یک سو متشکل از نیروهای مقاومت حوثی که مثل حزبالله لبنان هستند و بسیار مبارزند، از سوی دیگر متشکل از ارتش جمهوری به فرماندهی علی عبدالله صالح که از تجربه جنگی بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین دارای تانک و موشکهای بالستیک میباشند.

این مجله ضمن اشاره به اینکه نیروهای یمنی دارای تانک و موشکهای بالستیک هستند، علاوه بر آن از تجربه جنگی بالایی در جنگهای چریکی دارند، نوشت: عربستان سعودی توان مقابله با هجوم این دو نیرو را ندارد، به همین خاطر به نیروهای خلیجی متوسل شدهاست که از مرزهایش محافظت کنند. نیروهای زمینی کویت را به مرزهایی خود با یمن فرستاده است تا جلوی هجومهای نیروهای یمنی را بگیرند.

از سوی دیگر آمریکاییها فرودگاه نجران را مجهز به موشکهای «پاتریوت» کردهاند که موشکهای اسکادی که از سمت یمن شلیک میشود، مهار کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: مشکل دیگری که عربستان با آن مواجه است، هزینههای مادی سیاسی و انسانی گسترده است؛ نیم میلیون یمنی برای جستجو جهت یافتن کار و امنیت از مرزهای عربستان سرازیر شدهاند و عربستان خودش را درگیر مسئولیت 25 میلیون یمنی دیگر آن هم در سایه کاهش قیمتهای نفت کرده است.

نظر شما
پربیننده ها