معرفی موزه دفاع مقدس استان آذربایجان غربی (۱)

موزه و پارک موزه دفاع مقدس آذربایجان غربی مجموعه‌ای فرهنگی است که بطور هنرمندانه موضوعاتی از حماسه و ایثار مردم استان در مقاطع مختلف را به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۶۶۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲ - 12May 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، استان آذربایجان غربی با تقدیم بیش از ۱۲ هزار شهید والامقام و داشتن هزاران رزمنده، جانباز، آزاده و ایثارگر در دوران هشت سال دفاع مقدس، سهم شایسته‌ای در پیروزمندی‌های لشکر اسلام در آن دوران پرحماسه ایفاء کرده است، از این رو در راستای تبیین، تدوین، حفظ و اشاعه رشادت‌ها و دلاوری‌های فرزندان برومند این استان در آن برهه، به ساخت و بهره برداری از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۷ اقدام شد.

در ساختار جدید موزه، موضوعات انقلاب اسلامی، مقاومت و مدافعان حرم استان آذربایجان غربی به محتوای موزه افزوده شده است و تالار‌های این موزه در پنج مقطع زمانی «قبل از انقلاب»، «انقلاب و دفاع مقدس»، «عصر حاضر و دستاوردها» و «مقاومت» طراحی و اجرا شده است.

علاوه بر تالار‌ها در فضای محیطی موزه و پارک موزه نیز تجهیزات و آثاری از سال‌های دفاع مقدس و پس از آن به نمایش درآمده است.

در این موزه سیر بازدید از تالار‌های موزه، منطق تاریخی دارد و بر اساس مقاطع زمانی گفته شده، تقدم و تاخر حوادث و اتفاقات است؛ لذا در سلسله گزارش‌هایی سعی داریم با معرفی اجمالی هر یک از بخش‌ها و تالار‌های موزه دفاع مقدس ارومیه بخشی از فرهنگ ایثار و شهادت را بخصوص برای نسل جوان روایت کنیم.

بخش اول: «گذر انقلاب و دفاع مقدس»

بخش گذر انقلاب و دفاع مقدس در موزه دفاع مقدس استان آذربایجان غربی، شامل موضوعاتی همچون مسجداعظم است که نماد مبارزات مردم ارومیه در سال ۱۳۵۷ بر علیه رژیم طاغوت می‌باشد و نمودی از محله‌های قدیم شهر، اعزام رزمندگان، حضور اقشار و اقوام مختلف در جبهه و اعزام، حضور بانوان در دفاع مقدس، پشتیبانی‌های مردمی و جذب و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل استان را شامل می‌شود.

این بخش یادآور حماسه حضور رزمندگان، نقش مسجد اعظم، نقش زنان، کودکان، اقوام و پیر و جوان در دفاع مقدس است.

این بخش هم اکنون مراحل تکمیل و پایانی خود را سپری می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار