عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان:

شاکله جامعه اسلامی، اخلاق و معنویت است 

«منتظرالقائم» با اشاره به ضرورت زمینه‌سازی برای تمدن اسلامی، گفت: شاکله جامعه اسلامی باید اخلاق و معنویت باشد.
کد خبر: ۶۶۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱ - 16May 2024

شاکله جامعه اسلامی، اخلاق و معنویت است به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، «اصغر منتظرالقائم» عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و رزمنده سالهای دفاع مقدس در نشست فصلی راویان دفاع مقدس، در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برغم‌ اینکه ایران اسلامی با مشکلات متعدد اقتصادی و امنیتی مواجه بود به صورت ناگهانی با قدرتهای استکباری مواجه شد و فرصتی برای جذب قوا و توان جدید نبود ولی باید پاسخ دشمن به صورت محکم داده می‌شد.

وی ادامه داد: رزمندگان در سالهای دفاع مقدس با دست خالی ایستادند و اجازه ندادند وجبی از خاک کشور اشغال شود و این در حالی بود که طی ۲ قرن اخیر به ویژه در دوره قاجار و پهلوی تقریبا نیمی از ایران از این سرزمین جدا شد و تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر این سرزمین باقی ماند.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان به نقش عملیات بیت المقدس در دمیده شدن روح امید در ایران اشاره کرد و گفت: این عملیات از ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ آغاز شد و در سوم خرداد به پیروزی رسید که منجر به آزادی پنج هزار و۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان شد و موفقیت بسیار بزرگی به همراه داشت. البته در بسیاری بخش‌ها اشغال ادامه داشت و لذا جنگ به منظور تنبیه متجاوز ادامه یافت.

وی تصریح کرد: جنگ برای ایرانیان خودباوری به همراه داشت و موجب شد استعداد ایرانیان و رزمندگان شکوفا شود و در نهایت جنگ با پیروزی جبهه اسلام به پایان رسید زیرا هدف دشمن تسخیر ایران و حداقل بخش‌هایی از خاک ایران بود ولی به اهدافشان نرسیدند و از سوی دیگر هدف ما دفاع بود و اجازه ندادیم خاکمان اشغال شود.

منتظرالقائم بیان داشت: دفاع مقدس مبتنی بر هدایت‌های امام خمینی (ره) و بعد از آن برنامه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب شد حرکت نوینی در کشور آغاز شود و پیشرفت‌های متعددی در پزشکی، صنایع موشکی و هسته‌ای محقق شد و این روند ادامه داشت تاجایی که رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند؛ همه موظفند کار جهادی کنند چون انقلاب به قله‌ نزدیک شده است و نباید خسته شویم زیرا روز ناامید شدن نیست بلکه روز امید و حرکت است.

وی به صدور انقلاب در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: البته بعد از دفاع مقدس تمام تلاش دولت سازندگی مصروف به رفع خسارت‌های جنگ و بازسازی بود و هیچ برنامه‌ای برای صدور انقلاب نداشت ولی خون شهدا و هدف‌گذاری‌های امام خمینی (ره) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب موجب شد بدون اینکه اراده‌ای در سطح مسوولان باشد، انقلاب صادر شود.

استاد دانشگاه اصفهان به برنامه صهیونیست‌ها برای تفوق بر کشورهای جهان اشاره و تصریح کرد: صهیونیست‌ها در طول تاریخ همواره خود را نژاد برتر و سایر مردم را برطرف‌کننده نیازهای یهود می‌دانند و پروتکل‌های صهیونسیت تصریح دارد که مخالفان صهیونیست باید نابود شوند.

وی به برنامه رهبر انقلاب برای احیای تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۳۷ کتابی را به عنوان «آینده در قلمرو اسلام» از سید قطب ترجمه کردند که زمزمه‌های آینده روشن جهان اسلام از این کتاب و به ویژه مقدمه آن مشهود است.

منتظرالقائم چهار نظام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برای زمینه‌سازی تمدن اسلامی ضروری دانست و افزود: اگرچه ما در تحقق نظام سیاسی در قالب جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مردم‌سالار دینی موفق بوده‌ایم ولی در سایر نظام‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

وی لازمه رشد نظام اجتماعی را تقویت خانواده به عنوان اولین نقطه عنوان کرد و گفت: خانواده ابرنهاد اجتماعی و تمدنی اسلامی است زیرا اگر خانواده نباشد رکن اصلی جامعه اسلامی محقق نمی‌شود و متاسفانه نقش تربیتی مادران کمرنگ شده است.

استاد دانشگاه اصفهان توجه به جایگاه آموزش و پرورش و توانمندسازی نخبگان اثرگذار کشور را از دیگر الزامات تقویت نظام اجتماعی برشمرد و خاطر نشان کرد: تمدن اسلامی تلاش دارد پیام جدیدی را به جهان برساند و سبک زندگی جدیدی را پیاده سازی کند و لذا در این مسیر باید بدانیم هیچ برگشتی نیست و مسیر را باید تا پای جان ادامه داد.

وی تولید علمی را از دیگر لوازم تحقق تمدن اسلامی برشمرد و گفت: علم به ما قدرت می دهد، سلامت و امنیت را تامین می‌کند که در این بخش اسلام سلامت جسم، روح، روان، معنویت، جامعه، خانواده و سلامت جنسی را برای پیشرفت اجتماع لازم می‌داند. 

منتظرالقائم خاطر نشان کرد: البته به واسطه تلاش‌های نظام اسلامی در اکثر رشته‌های علمی مانند هسته ای، نانو، پزشکی و نظامی و دیگر عرصه‌های رتبه اول تا ۱۶ را به خود اختصاص داده‌ایم ولی در جامعه انعکاس مناسب ندارد و لازم است روحیه ما میتوانیم و خودباوری در جامعه تقویت شود و پیشرفت های کشور در جامعه روایت شود.

وی با اشاره به ابعاد مختلف موفقیت‌های نظام اسلامی در داخل و خارج گفت: حذف داعش تنها با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، امروز نیجریه در غرب آفریقا که قبل از انقلاب ۱۵۰ هزار شیعه داشت، ۲۵ میلیون شیعه دارد.

وی با اشاره به حجم گسترده موشکباران رژیم صهیونسیتی در عملیات وعده صادق، خاطر نشان کرد: این گستردگی تنها برای یک تنبیه ساده بود و موجب تقویت روحیه انقلابی و مقاومت دوستان و ناامیدی دشمنان شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار