افزایش ۲۳ درصدی بودجه ناجا

مظلومیت مرزبانی در سال رکوردزنی بودجه نیروی انتظامی

افزایش ۲۳ درصدی بودجه نیروی انتظامی در سال ۹۵ در حالی است که بودجه دانشگاه علوم انتظامی، سازمان حفاظت اطلاعات، عقیدتی سیاسی ناجا و مرزبانی به ترتیب با رشدی ۵۲، ۱۵، ۱۰ و ۲ درصدی همراه بوده و تنها ۵.۲ میلیارد تومان به مرزبانی اختصاص یافته است.
کد خبر: ۶۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ - 18January 2016

مظلومیت مرزبانی در سال رکوردزنی بودجه نیروی انتظامی

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، روز شنبه لایحه بودجه 952 هزار میلیارد تومانی سال 95 در حالی در اختیار مجلس قرار گرفت که بودجهریزی انجام شده برای هریک از سازمانها، وزارتخانهها و دستگاهها در این لایحه میتواند سطح انتظارات از عملکرد سال آتی این دستگاهها را تا حد زیادی مشخص کند.

در این میان بودجه سال 95 توانست با رشدی معادل 114 هزار میلیارد تومان، افزایش 13.7 درصدی را پیشِ روی فعالیتهای اجرایی در سال آتی قرار دهد.

افزایش 23 درصدی بودجه نیروی انتظامی در سال آینده و اضافه شدن 1200 میلیارد تومان بودجه به این سازمان نسبت به بودجه سال 94، نشان میدهد نیروی انتظامی توانسته تعامل خوبی را با دولت برقرار کند چراکه این میزان افزایش، به نسبت سالهای اخیر به نوعی رکوردزنی به شمار میرود.

اما در این میان میزان تخصیص بودجه در زیر مجموعه ناجا نیز قابل توجه و تامل است چراکه علیرغم افزایش 23 درصدی بودجه نیروی انتظامی، بودجه مرزبانی ناجا با وجود ماموریت سنگین و خطیر آن در تامین امنیت مرزهای کشور، تنها 2 درصد افزایش یافته و به رقم 5.2 میلیارد تومان رسیده است.

بودجه سال آتی مرزبانی در شرایطی به رقم 5.2 میلیارد تومان رسیده است که هنوز مشکلات مرزی در مرزهای شرق کشور، گریبان امنیت و اقتصاد کشور را گرفته است و علاوه بر قاچاق سوخت از این بخش، اخبار شهادت مرزبانان در درگیری با اشرار شرق کشور نیز شاهدی بر این مدعا است. مسالهای که سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی نیز با تاکید بر آن، به تعبیر خاصی از بودجه مرزبانی و انسداد مرزهای شرقی کشور اشاره کرده و از آن به عنوان سرمایهگذاری کوتاه مدت نام برده بود نه بودجهای هزینهای.

احمدی مقدم در آبان ماه 92 با انتقاد از عدم اختصاص بودجه برای انسداد کامل مرزها گفت: بودجه مرزبانی سرمایهگذاری در انسداد مرزها هزینه نیست و منافع زیادی را به دنبال دارد به حدی که جبران هزینههای صورت گرفته در مرزها، در همان سال صورت میگیرد و طبیعتا فشاری به بودجه کشور وارد نمیکند.

احمدیمقدم با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: سال گذشته روزانه 4 میلیون لیتر سوخت قاچاق میشد، با توجه به تفاوت قیمت داخل و خارج مرز، 10 میلیارد  تومان خسارت به کشور وارد میکرد در حالی که هزینه انسداد مرز در آن نقطه فقط 50 میلیارد تومان بود که در کمتر از یک هفته جبران میشد.

این رشد ناچیز بودجه مرزبانی در بودجه سال 95 در حالی اتفاق افتاده که بودجه سازمان عقیدتی سیاسی ناجا و سازمان حفاظت اطلاعات ناجا به ترتیب با رشدی 10 و 15 درصدی همراه بوده و توانستهاند سهمی معادل 16.94 میلیارد تومان و 16.69 میلیارد تومان را به خود اختصاص دهند.

همچنین دانشگاه علوم انتظامی توانست در بودجهبندی سال آتی رکورد شکنی کرده و 52 درصد بر بودجه خود بیافزاید که این نشان از تمرکز دولت و نیروی انتظامی بر موضوع آموزش در نیروی انتظامی است که قطعاً قابل تقدیر بوده و میتوان ثمرات آن را در سالهای آتی و نسل آینده پلیس به نظاره نشست.

در پایان با توجه به رشد چشمگیر بودجه نیروی انتظامی در سال آتی و در نظر گرفتن بودجهریزی در زیر مجموعه این نیرو، میتوان افزایش توجه به معیشت کارکنان و پرسنل نیروی انتظامی را به انتظار نشست؛ مسالهای که در سالهای اخیر گلایههای بسیاری را برای پرسنل پلیس به وجود آورده و حل این معضل به عنوان یکی از قولهای فرمانده ناجا بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار