معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران:

توان بازدارندگی و دفاع ایران اسلامی با پیروزی عملیات الی بیت المقدس در عرصه بین الملل شناخته شد

دریادار «سیاری» با بیان اینکه با پیروزی عملیات الی بیت المقدس دفاع و توان بازدارندگی ایران اسلامی در عرصه بین الملل شناخته شد، گفت: دشمنی که روز ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ به کشور ما حمله کرد و توانست کیلومتر‌ها را تصرف کند، در سوم خرداد ۶۱ و کمتر از دو سال به جای اول خود برگشت بنابراین عملیات الی بیت المقدس توان دفاعی ما را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۶۶۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶ - 23May 2024

توان بازدارندگی و دفاع ایران اسلامی با پیروزی عملیات الی بیت المقدس در عرصه بین الملل شناخته شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، سوم خرداد ماه در یادواره شهدای عملیات بیت‌المقدس آزادسازی خرمشهر ارتش فارس، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای خدمت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: شهید آیت الله رئیسی سید محرومان بود و رهبر معظم انقلاب فرمودند که ایشان فردی خستگی ناپذیر، مجاهد و عالم بودند و اینکه در راه خدمت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، بسیار با ارزش است.

وی افزود: شهید امیر عبدالهیان انسانی با دانش، مسلط به حرفه خود و مرد دیپلماسی میدانی بود که کار خودش را به نحو احسن در زمان تصدی وزارت امور خارجه کشورمان انجام داد همچنین سردار شهید موسوی و استاندار جوان آذربایجان شرقی نیز از انسان‌های مخلص بودند و شهادت حق ایشان بود.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه شهید آیت الله آل هاشم یک روحانی عالم، نمونه، معنوی و الگو بود، ادامه داد: همه نظامیان به ویژه پرسنل ارتش با شهید آیت الله آل هاشم آشنایی کامل دارند و سال‌های متمادی ایشان در ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کردند که ایشان و پدر بزرگوارشان بسیار مورد احترام همه آذربایجان هستند و هر زمانی که ایشان در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر می‌شدند، رهبر انقلاب می‌فرمودند به پدر سلام برسانید.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران سمت‌های متعدد شهید آل هاشم در رده‌های مختلف ارتش را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شهید آل هاشم در کسوت رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمات بسیار ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه دادند همچنین همیشه در رفتار و کردار خود همه نکات اخلاقی را رعایت می‌کردند و داشتن ارتباط دلی با پرسنل از ویژگی‌های بارز این شهید والا مقام بود.

این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: خداوند هوش سرشاری به ایشان داده بود که تا رده فرمانده گردانی ارتش همه را به نام کوچک صدا می‌زدند و ارتباط قلبی با پرسنل داشتند و وقتی به کسوت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی منصوب شدند، ابتکارات بسیار موثری در ارتباط با اقشار مختلف جامعه به داشت که با حضور در ورزشگاه ها، سینما و ... در قلب جوانان جای گرفتند.

وی شهادت سه تن از خلبانان در پرواز رئیس جمهور کشورمان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: شهید امیر سرتیپ خلبان مصطفوی یکی از بهترین خلبانان آشیانه جمهوری اسلامی ایران از نظر تعهد، تخصص و مهارت بود و باتوجه به اقداماتی که انجام میداد یک الگو به شمار میرفت چراکه هر کسی خلبان آشیانه و خلبان مقامات بلند پایه نمی‌شود بنابراین می‌توان گفت بهترین خلبان برای اینگونه سفر‌ها انتخاب می‌شوند.

دریادار سیاری با بیان اینکه شهید امیر خلبان مصطفوی خود برادر شهید و یکی از قاریان برتر قرآن کریم است، ادامه داد: در زمان خاکسپاری برادر خود، مکانی در کنار برادر شهیدش پیش بینی می‌کند که امروز در همان نقطه خاکسپاری می‌شود همچنین سرتیپ دوم خلبان دریانوش از نظر تخصص در خلبانی و دارا بودن مهارت‌های بالای آمادگی فردی و پروازی تبحر خاصی داشت پدر ایشان جانباز جنگ و همسر ایشان نیز از خانواده معظم شهدا بودند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: سرهنگ شهید قدیمی مهندس پرواز رئیس جمهور کشورمان نیز عنصری مومن و متعهد و دانش بالای فنی در خصوص بالگرد‌ها بود که در نهایت به فیض شهادت نائل آمد همچنین شهادت طلبی را می‌توان شاخصه ویژه این سه پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

این رزمنده دفاع مقدس ضمن تبریک سالروز پیروزی عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در دفاع مقدس، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم عملیات بیت المقدس کوتاه بودن زمان برای آمادگی اجرای عملیات است و اگر تاریخ دفاع مقدس را مرور کنیم، حدودا روز نخست سال ۱۳۶۱ عملیات فتح المبین را با آن همه دست آورد شروع کردیم که پس از ۱۰ روز به سرانجام رسید، اما عملیات الی بیت المقدس با آن همه دشواری و سختی ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شد و یک ماه زمان داشتیم تا به ثمر برسد. برای آماده شدن عملیاتی همانند الی بیت المقدس زمان بسیاری برای انجام اقداماتی همچون شناسایی، سازماندهی، انتقال نیروها، ادوات، لجستیک و ... می‌خواهد که به اعتقاد برخی از متخصصان ۶ ماه زمان نیاز داشت.

وی در خصوص فرماندهی عملیات آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی می‌گوید که وقتی به فرماندهان عنوان کردم دهم اردیبهشت ماه عملیات الی بیت المقدس را شروع خواهیم کرد، همه گفتند که فرصت نیست اما ما توکل کردیم و به نتیجه رسیدیم همچنین دومین ویژگی عملیات بیت المقدس وسعت منطقه انجام عملیات است که ۶ هزار کیلومتر مربع وسعت داشت و منطقه عملیاتی مابین رودخانه بود. 

دریادار سیاری «مداومت» را ویژگی بعدی عملیات آزاد سازی خرمشهر عنوان کرد و افزود: نیرو‌های رزمنده در عملیات الی بیت المقدس در گرمای ایام اردیبهشت و خرداد ماه خوزستان ۲۵ روز این عملیات را به صورت مداوم انجام می‌دهند که این کار بی سابقه است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عبور رزمندگان ایرانی از رودخانه‌ها برای آزادسازی خرمشهر، ادامه داد: مهندسی نیروی زمینی در کمترین زمان ممکن ۵ یا ۶ پل برای عبور رزمندگان در عملیات الی بیت المقدس احداث می‌کند که مهندسان می‌دانند احداث پل در این زمان کوتاه به راحتی نیست بنابراین می‌توان یکی از شاهکار‌های اقدام تاکتیکی در عملیات آزادسازی خرمشهر دانست.

این یادگار دفاع مقدس یکی دیگر از اقدام ویژه در عملیات را تخریب پل بین خرمشهر و عراق دانست و اضافه کرد: خلبان اسکندری و علی اکبر زمانی با جنگنده خود این پل را مورد هدف قرار دهند که کامل شدن محاصره خرمشهر باعث شد و به دلیل قطع ارتباط کامل، نیرو‌های صدام به اسارت رزمندگان ایرانی درآمدند.

دریادار سیاری به تشریح نقش دیگر نیرو‌های مسلح در عملیات الی بیت المقدس پرداخت و گفت: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران موفق شد ظرف مدت شب تا صبح ۱۹ اردیبهشت ماه ۶ هزار رزمنده ایرانی را از مشهد به اهواز برای تجدید قوا ترابری کند که در غیر این صورت، محاصره خرمشهر به سرانجام نمی‌رسید.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: حرکت لشکر‌های و تیپ‌های مستقل نیروی زمینی ارتش و سپاه با اتحاد، انسجام و همدلی برای محاصره خرمشهر و سپس آزادسازی این شهر بسیار نکته حائز اهمیتی است که در زمره افتخارات نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار داد همچنین امروز نیز جامعه ما نیاز شدید به وحدت دارد تا مشت محکمی در دهان دشمنانی باشد که به ارزش‌ها و انقلاب ما دست اندازی می‌کنند.

وی دست آورد‌های عملیات بیت المقدس را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: آزادسازی ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان نخستین دست آورد عملیات الی بیت المقدس بود و دشمن کلا از خاک ایران به بیرون رانده شد که در ۱۹ هزار اسیر از لشکریان عراق گرفته شد و ۱۶ هزار بعثی کشته شدند، اما در این عملیات ۶ هزار رزمنده ایرانی به فیض شهادت نائل آمدند.

این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: انهدام ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر و همچنین نابودی ۵۵ فروند جنگنده و ۵ بالگرد دشمن توسط نیروی هوایی و پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله دست آورد‌ها است همچنین تعداد زیادی از تجهیزات دشمن به غنیمت گرفته شد و همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند بزرگترین دست آورد این بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد چراکه با این همه تلاش اگر توکل، توسل و جنگیدن در راه خدا، نبود و اگر خدا نمی‌خواست پیروزی به دست نمی‌آمد.

دریادار سیاری با بیان اینکه با پیروزی عملیات الی بیت المقدس دفاع و توان بازدارندگی ایران اسلامی در عرصه بین الملل شناخته شد، ادامه داد: دشمنی که روز ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ به کشور ما حمله کرد و توانست کیلومتر‌ها را تصرف کند، در سوم خرداد ۶۱ و کمتر از دو سال به جای اول خود برگشت بنابراین عملیات الی بیت المقدس توان دفاعی ما را به نمایش گذاشت.

بنابه گفته معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، صدام کسی بود که ادعا فتح یک روزه خرمشهر و حضور در میدان آزادی تهران پس از یک هفته را داشت و چه اتفاقی افتاد که نقشه راه دشمن تغییر کرد؟ به جهانیان فهم شد که ملت ایران برای دفاع از انقلاب خود سینه سپر می‌کند و ۲۰۰ هزار شهید در کل کشور و ۱۵ هزار شهید از استان فارس که اکثرا در سن جوانی بودند، با ایثار خود نگذاشتند که وجبی از خاک کشورشان توسط دشمن تصرف شود.

وی ادامه داد: به چشم خود دیدم که از استان فارس در روز‌های نخست حماسه خرمشهر، اضافه بر نظامیان حاضر از عشایر و همه اقشار در ایستگاه ۷ آبادان حضور پرشور داشتند و علیه لشکریان صدام نبرد کردند بنابراین خطه فارس در آزادسازی خرمشهر جایگاه بسیار مهمی دارد.

دریادار سیاری در پایان سخنان خود با بیان اینکه توان بازدارندگی ایران روز به روز در حال افزایش است، تاکید کرد: امروز دشمن می‌داند که اگر بخواهد تعرضی به کشورمان داشته باشد، ملت ما از منافع ملی و انقلاب اسلامی خود دفاع خواهد کرد و جوانان ما همانند عملیات رزمندگان جوان حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر دشمن را از خاک خود بیرون می‌کند و به مقابله می‌پردازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار