گزارش ساواک از تأثیر حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» بر جوانان+ سند

ساواک در تاریخ ۲۳ مرداد سال ۱۳۵۷ در گزارشی به اثرگذاری شهید حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» بر روی افکار جوانان پرداخته است.
کد خبر: ۶۶۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳ - 27May 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت‌الاسلا‌م والمسلمین «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که به‌همراه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، در دوران نهضت اسلامی از جمله طلاب جوانی بود که در کنار پدر خود و تحت نظر آیت‌الله شهید «قاضی طباطبایی»، به فعالیت‌های مبارزاتی پرداخت.

در یکی از اسناد به جای مانده ساواک از آن دوران که در تاریخ ۲۳ مرداد سال ۱۳۵۷ تنظیم شده است، از اثرگذاری شهید حجت‌الاسلام «محمدعلی آل‌هاشم» بر روی افکار جوانان گزارش داده شده است.

گزارش ساواک از تاثیر حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» بر جوانان+ سند

متن این گزارش به شرح زیر است:

«موضوع: سید تقى آل‌هاشم واعظ مسجد میرعلى محله سرخاب و ساکن تبریز سرخاب کوچه اسماعیل بقال کاشى ۴۵

نامبرده بالا داراى شماره تلفن ۲۸۱۱۸ پسرى دارد به‌نام سید محمدعلى که حدود شانزده سال دارد و در مسجد میرعلى از یک‌ماه قبل کلاس به‌ظاهر دینى دایر شده و جوانان ده تا بیست ساله در این کلاس اسم‌نویسى کرده‌اند و تعداد این افراد حدود هفتاد نفر می‌باشند. سید تقى در این کلاس دخالت مستقیم ندارد؛ ولى وسیله پسرش افکار جوانان را مسموم می‌نماید؛ ضمناً شب‌ها به منزل وى افراد طلبه تردد می‌نمایند.

نظریه شنبه: به نظر من، نامبرده با شهرستان قم تماس دارد و با اخذ دستور از قم اقدامات ضد دولتى انجام می‌دهد.
نظریه یک‌شنبه: نظریه شنبه و مفاد خبر احتمالاً صحت دارد. تحقیق در زمینه چگونگى موضوع و تعیین وضعیت یاد شده فوق از طریق منابع ۳۱۲ امکان‌پذیر است؛ ضمنا یاد شده فاقد سابقه در ۳ ﻫ است. سهیل
نظریه چهارشنبه: نظریه یک‌شنبه مورد تایید است. تقدیر
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه تائید می‌گردد. مشاهیر»

منبع: مرکز اسناد  انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار