تحلیلگر مسائل منطقه‌ای مطرح کرد؛

۳ ضربه کشنده به تل آویو در دو روز/ پیامدها و افق جنگ غزه

عبدالباری عطوان نوشت که سه عملیات کشنده مقاومت فلسطین علیه تل‌آویو در دو روز پیامدهای و تاثیرات شگرفی در آینده جنگ غزه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۶۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲ - 27May 2024

۳ ضربه کشنده به تل آویو در دو روز/ پیامدها و افق جنگ غزهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت که شوک‌های سیاسی و حقوقی وارد آمده به رژیم صهیونیستی در محاکم بین المللی ادامه دارد، اما مهمتر از این اتفاقات، ضربات نظامی و میدانی است که رژیم صهیونیستی طی دو روز گذشته با آن مواجه بوده و پیامدهای نظامی خطرناکی بر حال و آینده تل آویو خواهد داشت.

۳ عملیات شوکه کننده مقاومت

این گزارش به بررسی این ضربات پرداخت و تصریح کرد که ضربه اول شامل شلیک ۱۲ موشک بالستیک توسط گردان‌های قسام به شهر تل‌آویو بود که شوک عجیبی را در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرده و ۳ اسرائیلی را زخمی کرده و پروازهای فرودگاه بن‌المللی بن گوریون را متوقف کرد. جالب اینجاست که این موشک‌ها از منطقه محاصره شده رفح شلیک شده بود.

دوم: ابوعبیده سخنگوی نظامی حماس در اظهاراتی از عملیات ترکیبی عصر شنبه نیروهای مقاومت و ایجاد کمین برای نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی متشکل از ۱۶ افسر و سرباز در یکی از تونل‌های واقع در شرق غزه خبر داد که تمامی صهیونیست‌ها در این کمین گرفتار شده و تعدادی از آنها کشته و زخمی و اسیر شدند و تسلیحات نظامی آنها به غنیمت گرفته شد.

سوم: انهدام ۵ تانک از نوع مرکاوا و دو بلدوزر با خمپاره‌های یاسین ۱۰۵ و انهدام چندین نفربر زرهی دشمن.

عطوان در ادامه تصریح می‌کند که اهمیت این سه عملیات تنها در این نیست که طی دو روز انجام شده و بعد از ۸ ماه جنگ در غزه صورت گرفته است، بلکه این عملیات‌ها نشان دهنده صلابت و پایداری گردان‌های مقاومت و بالا بودن توانمندی‌های بی‌سابقه نظامی آنها برنامه‌ریزی‌های جنگی و راهبردی در میادین مبارزه و مدیریت هوشمندانه درگیری‌ها همراه با استفاده از طرح‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده است.

تأثیرات عملیات مقاومت بر روند جنگ غزه

عطوان در بخش دیگری از مقاله خود می‌افزاید که انتشار خبر مربوط به اسارت نظامیان صهیونیست نه تنها نشان دهنده شکست ارتش اشغالگر در حمایت از نظامیان و شهرک نشینان خود و عدم تحقق اهداف آنها در ریشه کن کردن مقاومت و بازگرداندن اسرا است، بلکه نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین استراتژی جدیدی در ایجاد کمین و تمرکز بر افزایش تعداد اسرای اسرائیلی در پیش گرفته و همزمان از موشک‌های پیشرفته نیز استفاده می‌کند که باعث شوکه شدن نتانیاهو و شورای جنگی وی شده است. به این ترتیب استراتژی نتانیاهو نه تنها باعث آزادی اسرای اسرائیلی نمی‌شود، بلکه تعداد اسرا را نیز افزایش می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل راهبردی با اشاره به شکست تل آویو در این جنگ تصریح کرد که حمله به رفح که تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شد، تلفات انسانی زیادی خواهد داشت و به همین علت ارتش نیروهای خود در شرق رفع را کاهش داده و تیپ ویژه گفعاتی را از این منطقه خارج کرده است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار