دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره):

«محو اسرائیل» شعار اصلی مراسم بزرگداشت امام راحل (ره) است

انصاری گفت: شعار امسال در مراسم بزرگداشت امام راحل «محو اسرائیل» است و این شعار هم محقق می‌شود و طوفان‌الاقصی یکی از مصادیق نصرت الهی و وعده‌های صادق الهی است.
کد خبر: ۶۷۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸ - 28May 2024

امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب ۷۰ حادثه سخت را پشت سر گذاشتندبه گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدعلی انصاری» دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در نشست خبری، اظهار داشت: سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) امسال متاسفانه با دو حادثه جانسوز و اسفناک همراه شده است.

وی ادامه داد: شهادت رئیس جمهور، این چهره عزیز و دوست داشتنی و خادم ملت ایران و پیرو راستین امام و رهبری حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان و حادثه غم انگیزتر مسئله غزه و فلسطین. داغ این حوادث بر روح و جان ملت‌های مسلمان و بر دل‌های مردم و آزادی‌خواهان جهان سایه انداخته است.

انصاری خاطرنشان کرد: ملت‌های جهان شاهد یکی از فجیع‌ترین و دردناک‌ترین صحنه‌های کشتار بی‌رحمانه و اسارت و مصیبت و درد و رنج و گرسنگی و تشنگی ملت مظلوم فلسطین هستند. اگر انسانی خارج از کره زمین به زمین پا بگذارد و به مجامع بین‌المللی مراجعه کند، در نگاه اول فکر می‌کند در دنیای معاصر ما هیچ ظلم و تجاوزی وجود ندارد. اما با مراجعه به واقعیت‌های اجتماعی شاهد دو پدیده متضاد اجتماعی خواهد بود؛ پدیده استمداد و درخواست کمک ملت‌های مظلوم و پدیده بی تفاوتی و نظاره‌گری قدرت‌های بزرگ.

وی تصریح کرد: یک پدیده همدردی، فریاد و کمک به مظلومین و دوم پدیده بی‌تفاوتی و نظاره‌گری قدرت‌های بزرگ است که هرکدام از آنها اگر اراده داشته باشند مسأله فلسطین را می‌توانند یک روزه حل کنند. ولی متأسفانه سکوت مرگ‌بار و معنادار این قدرت‌ها به بشریت این پیام را می‌دهد که بشر امروز هیچ نباید منتظر تصمیمات قدرت‌ها برای رهایی آنها باشد. بشر امروز باید خودش تصمیم‌گیرنده و اقدام کننده برای مصالح فردی و اجتماعی خودش باشد.

انصاری یادآور شد: فلسطین مظلوم امروز در آتش ظلم و ستم صهیونیست‌های خون‌آشام دست و پا می‌زند و گوش‌های آگاه هر لحظه صدای یک کودک مظلوم و صدای یک بیمار بر روی تخت بدون درمان و دارو را می‌شنود. قطعا این غم بزرگ را باید به ملت‌های آزاده تسلیت گفت و باید انسان راه تدبیری در جهت رفع آن اتخاذ کند.

وی اظهار داشت: به نظر من بزرگداشت امام مناسبتی است که در آن می‌توانیم هم در آن یاد رئیس جمهور عزیز و گرانقدرمان را در روز ۱۴ خرداد گرامی بداریم و هم با ملت مظلوم فلسطین همراهی و همدردی داشته باشیم و علیه ظلم صهیونیست‌ها فریاد بکشیم. علاوه بر اینها ۱۴ خرداد یادآور یک خاطره تلخ برای ملت ایران است که در آن روز امام عزیز ما، آن پرچمدار دفاع از آزادی و دفاع از محرومین که همه وجودش برای مردم می‌سوخت، درد مردم را می‌شناخت و احساس مردم را درک می‌کرد به ملکوت اعلی پیوست؛ لذا برنامه ما بر این است که با اجتماع میلیونی در حرم امام و اجتماعات میلیونی در سراسر جهان این روز بزرگ را پاس بداریم.

دبیر ستاد مرکزی در این روز رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخصیت‌های دیگر رسمی و سیاسی کشور، بیت و یادگاران امام، مهمانان خارجی و صد‌ها خبرنگار داخلی و خارجی در این مراسم هستند، سؤال اساسی آنها این است که چرا این مراسم همواره باید در تقویم ملی به عنوان یک روز فراموش ناشدنی ثبت شود؟ ما عظمت امام، شخصیت امام و آرمان و اهداف بلند امام را در روز ۱۴ خرداد در درجه اول از بیانات بلند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می‌شنویم که به حق ایشان مفسر راستین بعد از امام است و با همه وجود امام را درک کرده، امام را تبیین می‌کند و به درستی راه امام را در کلمات عمیق خودشان در سالگرد‌ها بیان کرده‌اند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که امام روح جمهوری اسلامی است، گفت: این تعبیر بسیار جامع و بدون تردید از تعابیر ناب رهبری راجع به امام است. حقا امام روح جمهوری اسلامی است و حقا امام روح همه موفقیت‌های ما در دوران حیات ایشان بود. امام با سرانگشتان جنگ را اداره و مشکلات معیشتی مردم را حل می‌کرد. روحی در نظام ما می‌دمید که مردم در سایه وجود امام احساس می‌کردند زنده هستند. بعد از امام هم همه موفقیت‌های ما نشأت گرفته از روح امام است.

انصاری تأکید کرد: پاسداشت امام به معنای پاسداشت زندگی، حیات و جاودانگی این ملت است. سال گذشته رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند که امام سرآمد سرآمدان است و هیچ چیز نمی‌تواند سرآمدان را از حافظه تاریخ پاک کند. ایمان امام به خدا بالاترین سرمایه امام بوده و من فکر می‌کنم اگر بگوییم فکر و آرمان امام خدایی بوده، حرف گزافی نیست. یکی از ویژگی‌های امام «صداقت» بود؛ صداقت بزرگترین ویژگی انبیاء است و در روز قیامت مقامش از شهادت بالاتر است. صداقت یعنی انسان‌ها در رفتارشان صریح باشند و صراحت آنها باعث شود که مردم نه تنها احساس تنهایی نکنند، بلکه احساس کنند رهبرانشان جلوتر از آنها به آرمان‌های آنها می‌اندیشند.

وی افزود: ما امروز افتخار می‌کنیم که امام و رهبرمان بدون تعارف مشکلات را می‌شناسند و بازگو می‌کنند و مردم هم هیچ احساسی جز صداقت از آنها ندارند و این صداقت را همه مسئولین و مردم باید سرلوحه زندگی داشته باشند. غیر صداقت راه دیگری نیست؛ غیر صداقت یعنی دو رویی و دو رنگی و بازی کردن با خواسته‌های جامعه.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)، گفت: دومین ویژگی امام و انسان‌های بزرگ، تحمل‌پذیری در حوادث بزرگ است. انسان‌های بزرگ در حوادث سخت و آزمایش‌های بزرگ، خودشان را به جامعه عرضه می‌کنند. در یک کلمه قبل از اینکه انقلاب ما به پیروزی برسد، امام ۷۰ حادثه سخت و جان‌فرسا را پشت سر گذاشتند که یکی از آنها شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی است. بسیاری از طلاب می‌گفتند امام بعد از حاج آقا مصطفی صلابت و قدرت لازم را نخواهد داشت، اما عظمت امام به گونه‌ای آشکار شد و امام فرمودند مرگ حاج آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی بود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب چه حوادثی بر امام رفت؟ در یک دوره کوتاه شهادت مرحوم مطهری، فوت آیت‌الله طالقانی و مردان مردی مثل آیت‌الله بهشتی و شهید رجایی که شهید بهشتی شاگرد امام بود. مطهری پاره تن امام بود. باهنر‌ها و امثال باهنر‌ها آدم‌های کمی نبودند. هر کدام از اینها پشتوانه عظیمی برای حمایت از امام بودند. بنده خودم شاهد حمایت امام از اینها و تکریم امام از اینها بودم. بعد حادثه جنگ و شهادت سرداران بزرگ و هزاران حادثه دیگری که ملت ایران تجربه کرد.

انصاری تأکید کرد: تا روز آخر حیات امام این حوادث جانکاه تکرار شد. ولی امام تحمل کرد و به جامعه روحیه و امید دادند. هیچ گاه در کنار امام حتی برای یک لحظه احساس نکردیم که امام در برابر دوربین‌ها یا مسئولین دارد از خودش ضعف نشان می‌دهد. از این روحیه شهید سلیمانی و شهید همت بر می‌خیزند. فرماندهان بزرگ ما در پشت جبهه شهید نشدند و در خط مقدم بودند؛ این روحیه عاشورایی است.

وی یادآور شد: همین دست پرورده‌های امام امروز در فلسطین، غزه و سایر جا‌های دنیا هستند و من مطمئنم اگر رهبر معظم انقلاب برای آزادی فلسطین حکم جهاد بدهند، هیچ مرزی در دنیا باقی نمی‌ماند. من باید با صراحت بگویم پایان ماه عسل قدرت‌های بزرگ فرا رسیده است و گذشت موقعی که یک کشتی پرتقالی و فرانسوی به آب‌های سرزمینی برود و یک توپ داخل آنجا بیاندازد و آن ملت دست تسلیم بالا ببرد. اگر قرار بود توپ و تفنگ کارساز باشد، به رژیم صهیونیستی چقدر کمک می‌کنند؟ قدرت‌های بزرگ در مقابل عظمت و آزادی‌خواهی ملت‌ها باید سر تعظیم فرود بیاورند؛ وگرنه صحنه رقابت با آنها تا آزادی فلسطین ادامه خواهد داشت.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)، اظهار داشت: شعار امسال ما در مراسم بزرگداشت امام «محو اسرائیل» است و این شعار هم محقق می‌شود و طوفان الاقصی یکی از مصادیق نصرت الهی و وعده‌های صادق الهی است و در کنار آن وعده صادقی صورت گرفت و مردم بزرگ ایران انتقام شهادت دیپلمات‌های خودشان را گرفتند و هیچ از امکانات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نترسیدیم. ضربه‌ای که جمهوری اسلامی به قدرت رژیم اسرائیل وارد کرد، هیچ کس نتوانست به آنها وارد کند؛ لذا برنامه‌های ما تحت عنوان حمایت از ملت فلسطین شکل خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روی ۱۴ خرداد سالگرد میثاق مردم با امام و بیعت با ولایت است و مردم شریف ایران علی‌رغم اینکه ۳۵ سال از رحلت رهبر و پیشوای بزرگ‌شان می‌گذرد، همواره مشتاق حضور در مراسم بزرگداشت امام است. تهرانی‌ها و مهمانان ما این افتخار را دارند که این برنامه را در کنار تربت امام برگزار می‌کنند. ان شاء الله مراسم بزرگداشت امام با حضور میلیونی مردم، بیت امام، بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی و بیش از صد‌ها خبرنگار، ساعت هشت روز ۱۴ خرداد آغاز می‌شود.

انصاری افزود: برنامه با تلاوت قرآن، مداحی و خیر مقدم یادگار امام حاج حسن آقای خمینی آغاز می‌شود و بعد از آن همگان به سخنان رهبر معظم انقلاب گوش می‌دهند. غمی که امسال داریم این است که جایگاه رئیس جمهور ما برای اولین بار در مراسم بزرگداشت امام خالی است و جایگاه آیت‌الله رئیسی و یارانشان را با گل پاس می‌داریم. پس روز ۱۴ خرداد علاوه بر اینکه بزرگداشت امام هست، تذکار شهدای مظلوم غزه و شهدای عزیز ایران است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته رئیس جمهور سخنران مراسم شب ۱۴ خرداد حرم مطهر امام خمینی (س)، بوده است، گفت: روز ۱۳ خرداد بنا بر این است که از سرپرست رئیس جمهوری، جناب مخبر استفاده کنیم و ان شاء الله ایشان سخنران ما خواهند بود و بعد از نماز مغرب و عشا و عزاداری، سخنرانی ایشان را هم خواهیم داشت. ما امسال یک همایش بین‌المللی تحت عنوان «غزه، مظلوم مقاوم» در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما داریم که افتتاحیه آن هم با سخنرانی محمد مخبر، یادگار امام و شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) افزود: بیش از ۷۰۰ هزار نفر از سراسر کشور برای مراسم بزرگداشت امام ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۰ درصد آنها کسانی هستند که برای اولین بار در مراسم بزرگداشت امام شرکت می‌کنند. این نشانگر این است که همان دهه هشتادی‌هایی که برخی‌ها آنها را قبول ندارند، همان متولدین بعد از ۶۸ که حضور امام را ندیده‌اند، با شور و علاقه در مراسم بزرگداشت امام شرکت می‌کنند. امسال برنامه راهپیمایی‌های پیاده‌ای داریم که از جا‌های مختلف به حرم امام می‌آیند. ما امکانات بهداشتی و رفاهی آنها را در نظر گرفته‌ایم. ایستگاه‌های صلواتی ما علاوه بر امکانات خود ستاد ان شاء الله بر پا خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه نباید در تبلیغات زیاده‌روی کنیم و باید به جنبه‌های مهم از نظر جامعه توجه داشته باشیم، اظهار داشت: ما برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان و تولید محتوا‌ها مرتبط با سبک زندگی امام را داریم، حضور مربیان و اساتید کودکان و نوجوانان در جوار حرم امام هست و تولیدات چند رسانه‌ای داریم که حداقل ۱۰۰ کلیپ در موضوع اندیشه امام به ویژه فلسطین، زنان، آزادی و وظایف مسئولین را داریم. من سفارش می‌کنم که ملت ایران یک بار دیگر وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار